Help, Tine komt eten!

jonathan-pielmayer-40076

Toen ik aankondigde dat ik veganist werd, had ik me voorbereid op vragen over genoeg eiwitten binnenkrijgen, kaas moeten missen en groenten die ook pijn voelen. Tegen de verwachtingen in, is de veruit meest gehoorde bezorgdheid: “Maar wat maken we nu voor je klaar als je bij ons komt eten?”. Vrienden en (schoon)familie zijn zo bezorgd dat ze me niets kunnen voorschotelen, dat ik er zelf wat neerslachtig van werd. Daarom speciaal voor hen (en andere mensen die een veganist over de vloer krijgen): een paar ideeën!

WAT EET EEN VEGANIST WEL EN NIET?

Laat ik voor de verandering eens beginnen wat ik wél eet, want dat is gegarandeerd veel meer dan de meeste alleseters denken. Ik eet alles wat plantaardig is, en dat betekent groenten en fruit, aardappelen, alle soorten granen, peulvruchten (bonen, kikkererwten, soja), noten, zaden. Ook eet ik met een gerust geweten alles wat gemaakt is van deze basisproducten: plantaardige olie, soja”melk” -“yoghurt” en “room”, de meeste soorten brood en pasta, verschillende sauzen en koekjes, vleesvervangers, de meeste chips, frietjes (gebakken in plantaardige olie), …

Wat ik – in de mate van het mogelijke – vermijd zijn alle dierlijke producten (vlees, vis, zuivel, eieren en honing) en alles waar deze dingen in verwerkt zijn (kaas, mayonaise, melkchocolade, snoepjes met gelatine, …).

 

Ik ga niet liegen, het vereist een zekere mindshift om op die manier te koken en eten. Ik verwacht helemaal niet van mijn gastheer of -vrouw dat hij/zij deze ook maakt, dus deel ik hieronder een paar eenvoudige ideeën

OPTIE 1: LAAT MIJ MEEKOKEN

Als je ertegen opziet om buiten je comfort zone te koken of als je een fantastisch recept hebt voor stoofvlees waarmee je de rest van het gezelschap wil imponeren, begrijp ik dat perfect. In dat geval komt het heel goed uit dat ik zo graag kook. Bel me op voorhand even op en ik breng met veel plezier zelf iets mee, of ik kook ter plekke iets. Staan er hamburgers op het menu? Ik zorg voor de beste veggieburgers. Eten jullie friet met biefstuk? Ik maak op voorhand een lekkere seitan steak. Was je van plan een wildstoofpotje te maken? Ik breng beet bourguignon mee. En geen zorgen, ik heb steeds genoeg bij zodat iedereen eens kan proeven 😉

OPTIE 2: KEEP IT SIMPLE

Er zijn een heleboel eenvoudige gerechten die je op een simpele manier helemaal vegan kan maken. Hier een paar ideeën waarmee je mij (en waarschijnlijk elke andere veganist) heel blij mee maakt:

  • Pizza (zonder vlees en kaas). Dit klinkt voor jou misschien als een café zonder bier, maar – dat meen ik echt – ik zou het niet meer anders willen. Pizza is voor mij een smaakexplosie van een zoute, knapperige korst, zoete tomatensaus en hartige gegrilde groentjes, die ik pas proef nu alles niet meer bedolven is onder een dikke laag kaas. Extra voordeel van pizza is dat je veel verschillende toppings kan voorzien en zo carnivoren niet teleur moet stellen.
  • Chili sin carne. Google eens chili sin carne en je krijgt 500 recepten die waarschijnlijk allemaal even lekker zijn. Heel eenvoudig om te maken, met alleen maar supermarktingrediënten.
  • Risotto: Risotto krijgt zijn romige textuur van de speciale rijstkorrels, niet van de boter en parmezaan. Je gelooft het niet als je het niet probeert, dus wat denk je van mijn preirisotto, of deze pompoenrisotto? Niets houd je tegen om geraspte parmezaan en gebakken spekjes op tafel te zetten, zo weet je zeker dat iedereen tevreden is.
  • Groentecurry: Een curry met verschillende groenten, eventueel peulvruchten, veel warme kruiden en kokosmelk is een garantie om te scoren. Je vindt bijvoorbeeld hier en hier recepten zat. Let wel op! Veel kant-en-klare currypasta’s bevatten garnalenpasta. Lees het label of kies een recept dat vertrekt van gedroogde of verse kruiden.
  • Paella: Hier heb ik al vaak omnivoren blij mee gemaakt. Geen mens die zich afvraagt waar die moeilijk te pellen garnalen en verdwaalde inktvisringen gebleven zijn.
  • Barbecue: Als veganist naar een barbecue, da’s een feest! Dat meen ik. Als de gastheer of -vrouw zo lief is om enkele slaatjes zonder mayonaise, ei en kaas te maken en ik zelfgemaakte kruidenboter en mijn favoriete vleesvervangers mag meebrengen, ben ik in de wolken.
  • Aardappelen of rijst met groenten en een vleesvervanger: Ook gewone Vlaamse kost kan me nog wel eens smaken. Veel vleesvervangers zijn veganistisch, maar niet allemaal. Producten op basis van quorn bevatten kippeneiwit, en sommige andere kaas of melkpoeder. Als je het label “Vegan” op de verpakking terugvindt, kan je gerust zijn.
  • Pasta met groentesaus: Misschien nog het eenvoudigste uit de hele lijst, maar toch altijd lekker. Met penne en een sausje op basis van tomaten, pompoen, gegrilde paprika’s of avocado (jawel) gepimpt met verse kruiden en wat nootjes of pijnboompitten maak je me helemaal blij.
  • Let op, dit geld niet voor elke veganist, maar ik eet ook mosselen: Het is een grote discussie binnen de vegan community. Tweekleppigen zijn technisch gezien dieren en dus niet veganistisch. Ik kan echter geen enkele reden vinden om ze niet te eten. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat mosselen, oesters e.d. een zenuwstelsel hebben dat bekwaam is om iets – laat staan pijn – te voelen en de teelt gebeurt in België en Nederland op een heel duurzame wijze (waarschuw me als dat anders blijkt te zijn!). Ik zie geen reden om ze niet te eten (behalve de “het is een kwestie van principe” reden, wat ik geen geldige reden vind).

OPTIE 3: EXPERIMENTEER EROP LOS

Hou je van koken? Ben je niet vies van een experimentje in je keuken? Je kan – als je wil – helemaal losgehen als je het aandurft om een veganist uit te nodigen om te komen eten. Niemand houd je tegen om eens flink uit te pakken met vegan nachos, kaasvrije mac ’n cheese, pitabroodjes met falafel, plantaardige quiche, bier-tempeh pie, sushi zonder vis of groentelasagna. Je vindt in hier in elk geval tonnen inspiratie:

 

WAT MET VOOR- EN NAGERECHT?

Ik vind het helemaal geen probleem als je één gerecht al moeilijk genoeg vindt en je me een gin-tonic als voorgerecht en een thee als dessert voorschotelt. Ben je echter in de flow geraakt en wil je toch nóg meer doen? Hier enkele suggesties.

Aperitiefhapjes/voorgerecht:

  • Kleine knabbels als olijven, gedroogde tomaten, geroosterde paprika, gemarineerde artisjok en al die andere lekkere mediterraanse dingen
  • Rauwe groenten en/of brood met een dipsausje: je vindt tegenwoordig héél veel bij je gemiddelde Delhaize (zoals hummus met smaakjes, auberginekaviaar, guacamole en tapenades)
  • Tortillachips (natuur) met pikante tomatensalsa
  • Soep met groentebouillon en (als je wil) plantaardige room
  • Toast champignon

Nagerecht/bij de koffie

  • Sorbet-ijs
  • Veganistische koekjes uit de supermarkt: Lotus speculoos, Oreo’s, Lu Grany Brut, Delacre café noir, …
  • Vers fruit
  • Iets zelfgebakken, als je durft (eventueel kan je kijken op de websites die ik vernoemd heb bij OPTIE 3)
  • Of vraag mij om brownies mee te brengen, je zal er geen spijt van krijgen

 

EXTRA TIPS & TRICKS

  • Alle producten van Alpro zijn veganistisch: melk, room, yoghurt, margarine, …
  • “Plantaardige” boter (zoals Planta of Solo) bevat vaak toch melkpoeder. Als je op zeker wil spelen, gebruik je best een plantaardige olie of Alpro margarine.
  • Voor bladerdeeg, pasta en vaak ook brood geldt: de goedkoopste zijn meestal vegan (plantaardige oliën zijn voor de producent vaak goedkoper dan boter en eieren). Voor de zekerheid kan je even de ingrediëntenlijst checken op botervet, ei, melkpoeder, … Bij twijfel kan je mij bellen 😉
  • Niet alle vleesvervangers zijn veganistisch, maar als het wel zo is, staat dit meestal op de verpakking aangegeven. Zoek naar een labeltje “Vegan”.

12 gedachtes over “Help, Tine komt eten!

    • Tine 10 maart 2017 / 19:53

      Zo leuk dat jij er ook iets aan hebt! Ik heb deze post vrij persoonlijk geschreven, vanuit wat ik graag heb en wat niet, maar ik denk dat vele dingen wel voor iedereen die plantaardig eet gelden 🙂 Bedankt om te delen!

      Geliked door 1 persoon

  1. Cecile Faes 9 maart 2017 / 13:02

    Inderdaad Tine, goed opgemerkt!
    Merci voor de tips!

    Mams

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    Like

    • Tine 10 maart 2017 / 19:55

      Bedankt mams! Eigenlijk heb ik deze gewoon geschreven om zeker te zijn dat ik nog uitgenodigd word voor etentjes hoor… (Mopje ;))

      Like

    • Tine 10 maart 2017 / 20:07

      Wat lief Sofie! Voor jou zal er inderdaad niet veel nieuws instaan, maar wie weet wel voor vrienden en kennissen… Superbedankt voor het delen!

      Geliked door 1 persoon

  2. greet 10 maart 2017 / 07:51

    Leuke post, Tine, en een geweldige titel!

    Like

    • Tine 10 maart 2017 / 20:09

      Ik wou hem eerst “Help, er komt een veganist eten” noemen, maar ik besefte dat het als nieuwe vegan moeilijk zou zijn om voor alle vegans te spreken. En op deze manier is ie ook grappiger 😉

      Like

    • Tine 10 maart 2017 / 20:09

      Met veel plezier! Ik vind jouw posts en recepten altijd zo vrolijk geschreven, dus ik deel ze heel graag!

      Like

  3. natuurlijksofie 16 maart 2017 / 10:04

    Heel leuk om te lezen en zoveel opties! Zo lijkt vegan eten al veel minder moeilijk (en dat is het waarschijnlijk ook). Wie weet zet ik ooit de stap maar het waren tot nu toe vooral de familie etentjes en moeilijke restaurantbezoekjes die me tegen houden.

    Like

Plaats een reactie