Ik word (eindelijk) veganist!

adriel-kloppenburg-14825

Dat werd tijd hè?

Als je mij of mijn blog niet zo goed kent, dacht je misschien dat ik al veganist was. Ik eet natuurlijk al een hele tijd grotendeels plantaardig (meer en meer sinds Dagen Zonder Vlees 2013), maar ik heb me heel bewust nooit vegetariër of veganist genoemd. Waarom? De grootste reden was dat ik het er extreem lastig mee heb om “moeilijk” te doen. Ik vind het niet fijn als vrienden iets speciaals voor mij moeten koken als ik kom eten, of als mijn gezelschap op restaurant moet wachten tot ik aan de ober heb uitgelegd wat ik wel of niet eet, of als ik niet wil eten van een taartje dat iemand mij aanbiedt.

Na mijn “wilde maand” vorig jaar in juni besloot ik dit:

Een veganist (een echte dan) zal ik nog niet meteen worden (zeg nooit nooit), maar ik ben deze maand wel een flinke stap dichter gekomen. Mijn schroom in sociale situaties heb ik grotendeels overwonnen. Mijn geloof in de onbeduidendheid van perfectie blijft. Een zwart-witdenker ben ik sowieso niet, dus ik voel me best comfortabel in de grijze zone. Niet 100% comfortabel, maar ik ben ervan overtuigd dat het net goed is om keuzes constant te herevalueren en uit te dagen, in plaats van een standpunt in te nemen en dat dan blind te blijven verdedigen. We zien wel waar het me brengt, maar ik heb het geweldige gevoel dat ik een goede richting uitga…

Niet 100% comfortabel dus. Er bleef steeds iets knagen sindsdien. Ik wist nooit zo goed wat, want in theorie klinkt het toch best goed: 90% planeet- en diervriendelijk eten en voor de rest lekker flexibel, beleefd en ongecompliceerd blijven. De laatste weken begon ik meer na te denken over waarom ik het zo vervelend vind om moeilijk te doen en verrassend genoeg daagde het me opeens – niet toevallig tijdens het lezen van dit boek – dat de hoofdreden is dat ik bang ben om minder leuk gevonden te worden. Is dat niet de allerslechtste reden om iets niet te doen?

Tegelijkertijd merkte ik dat ik me minder goed begon te voelen bij het af en toe eten van dierlijke dingen. Eerst vond ik dat gek, want mijn belangrijkste reden om plantaardig eten te voorkeur te geven was altijd dat ik ervan overtuigd ben dat het een gigantisch positieve impact heeft op onze planeet. Eén keer per week een pistolet kaas of een stukje vis eten zal de planeet niet om zeep helpen, dus waarom voelt het dan toch verkeerd? Ook daar ben ik ondertussen uit. In de voorbije jaren ben ik me heel bewust geworden van twee dingen:

  1. Bijna alle dierlijke producten slepen heel veel miserie met zich mee. Hun productie laat een gigantische ecologische voetafdruk mee en is de oorzaak van onvoorstelbaar dierenleed.
  2. Ik heb geen dierlijke producten nodig om lekker te eten en gezond te blijven.

Door dat ik intussen zoveel te weten ben gekomen over die twee dingen, kan ik het voor mezelf niet meer verantwoorden om dierlijke producten te blijven gebruiken.

Ik schrijf met opzet “gebruiken” en niet “eten”, want veganist zijn gaat nog iets verder dan alleen plantaardig eten; het zou immers niet logisch zijn om geen biefstuk te eten omdat je niet akkoord gaat met de dagelijkse praktijken in de veeteelt, maar wel gewoon in een leren vestje te blijven rondlopen. Bij de aankoop van nieuwe kleding en verzorgingsproducten wordt het dus een beetje opletten, maar deze stap zal voor mij niet zo groot zijn aangezien ik me ook hiervan al een tijdje bewust was. En ook omdat ik even geleden de schoenen van Wills ontdekte.

messina-plant-plate

“Maar nog even over dat plantaardig eten, Tine, is dat wel gezond?” Ik krijg de vraag regelmatig van lieve en bezorgde familieleden en vrienden. Het is een vraag die mij ook niet koud laat, dus ik heb al heel wat research gedaan. Het eerlijkste antwoord is dat een veganistisch dieet heel gezond of heel ongezond kan zijn, net zoals een dieet mét dierlijke producten heel gezond of ongezond kan zijn. Ik wil natuurlijk voor dat eerste gaan. Deze dagen ben ik daarom aan het tracken wat ik binnenkrijg met Cron-o-meter (heel interessant als je eens wil kijken hoe compleet jouw voedingspatroon is) en ik ben ook het boek Vegan For Her aan het bingereaden, echt een aanrader trouwens!

Starten doe ik op 1 maart, de eerste dag van Dagen Zonder Vlees. Aangezien er dit jaar ook een extra uitdaging “Meer Plantaardig” is toegevoegd, en ik misschien zonder Dagen Zonder Vlees zelfs nooit was begonnen met nadenken over de relatie tussen voeding & planeet, lijkt me dat de ideale dag.

Ik voel me fantastisch blij (zelfs opgelucht) met mijn beslissing. Wat denk jij ervan? En, als je vegan bent, was de weg naar veganisme bij jou ook zo lang?

18 thoughts on “Ik word (eindelijk) veganist!

  1. fiekefatjerietjes 22 februari 2017 / 20:31

    Leuk! Bij mij is het eerder omgekeerd… na jarenlang strikt vegan te zijn, en heel veel lastige sociale situaties, maak ik af en toe een uitzondering. Ik voel me er rustiger bij, ook al zouden andere mensen mij een schuldgevoel aan willen praten. Maar ik probeer dan ook om vaker vrienden, familie en collega’s plantaardige gerechten voor te schotelen. Alle beetjes helpen! Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met dagen zonder vlees. De mijne lees je ook op mijn blog 😊

    Like

    • Tine 23 februari 2017 / 09:02

      Inderdaad, ik vind dat je mag eten waar je je het beste bij voelt. Dat deed ik tot nu toe niet, en daarom heb ik beslist om “uit te kast te komen” 😉 Maar een perfecte veganist zal ik waarschijnlijk ook nooit worden… Ik kijk alweer uit naar jouw 46 dagen variatie!

      Liked by 1 persoon

  2. Lalagè 23 februari 2017 / 07:17

    Wow wat goed van je! Ik vond de stap naar 100% vegan eten best lastig, inderdaad vanwege de sociale situaties. Maar ik deed het voor mijn gezondheid en ook wel om ethische redenen. Toch heb ik nog wel een paar leren schoenen gekocht *oeps* omdat het sowieso al lastig is fijne winterschoenen te vinden. Maar er komen steeds meer alternatieven.
    Is jouw plan om ook naast het eten veganist te zijn, dus zonder leer en wol en met vegan shampoo enzo?

    Like

    • Lalagè 23 februari 2017 / 07:18

      Oh ik zit scheef te lezen, zie ik nu. Wills ga ik even bekijken!

      Like

      • Tine 23 februari 2017 / 09:05

        Klopt, het wordt steeds makkelijker (en leuker) om veganistisch te leven, ook buiten de keuken! Het is niet mijn bedoeling om alle dierlijke producten in huis in één keer buiten te gooien, maar ik zal wel bij de aankoop van elk nieuw product (bv als de tandpasta op is of mijn sokken versleten zijn) op zoek gaan naar een plantaardig en duurzaam alternatief. Zo kan ik het stap voor stap doen!

        Liked by 1 persoon

  3. Josefien De Bock 23 februari 2017 / 08:30

    Ik ben vegetariër en ik experimenteer steeds meer met veganisme. Ik vind het superlekker en ik merk dat mijn lichaam en “well-being” er wel bij vaart.
    Net als jou zit ik er gewoon mee in om “raar” gevonden te worden. Mijn omgeving vind een veggie al een vreemde snuiter, laat staan een veganist.
    Anderzijds trek ik me dat eigenlijk niet zo hard meer aan. Ik wil doen waar ik me zelf goed bij voel!
    Dus ik hoop dat ik ook ooit kan zeggen dat ik 100% vegan word 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Tine 23 februari 2017 / 09:08

      Wat leuk, en héél herkenbaar. Tot nu toe was ik zelfs nog geen vegetariër, dus je bent sowieso al kweeniehoegoed bezig… Ik heb er jaren over gedaan om me over dat “raar” zijn heen te zetten, en ik ben heel nieuwsgierig hoe me het gaat bevallen!

      Like

  4. greet 23 februari 2017 / 09:43

    Super! Bij mij verliep de overgang naar vegetarisch eten heel erg bruusk, de overgang naar veganistisch leven verloopt veel geleidelijker. Ik beschouw mezelf als bijna-veganist. Om vervelende sociale situaties te vermijden en af en toe ook wel eens om op restaurant meer keuze te hebben, eet ik nog steeds wel eens iets met zuivel en eieren erin verwerkt. Ook wat kledij betreft is het vaak een afweging tussen de ethische en de gemakkelijke oplossing. De laatste twee paren schoenen die ik kocht en mijn handtas zijn van imitatieleer, maar ik kocht deze winter wel nog een warme trui met wol erin.

    Like

    • Tine 23 februari 2017 / 20:55

      Ik denk dat de stap van vegetariër naar veganist toch nog wel een beetje groter is ook, al heb ik hem nooit echt gemaakt 😉 Maar je maakt zó’n groot verschil al met wat je nu doet, Greet! Fantastisch als je dat zo kan blijven doen…

      Like

  5. aurelyh 23 februari 2017 / 12:27

    hey ! Wat leuk dat je die grote sprong hebt gezet. Ik begrijp je helemaal, in het begin was het ook moeilijk en durfde ik zelf niet te zeggen dat ik vegan was. Maar zo kan je niet blijven verder doen, en nu ben ik heel fier en blij dat ik mijzelf vegan kan noemen !
    Doe zo voort !

    Like

    • Tine 23 februari 2017 / 20:58

      Ja dat herken ik ook! Ik kijk al jaren heel erg op naar veganisten, en ik voel me ook best fier dat ik het nu ook ben. Ofja, word, al denk ik niet dat ik voor 1 maart (mijn officiële start) nog zin ga hebben om een stuk Brie naar binnen te werken. Ik heb mezelf veel te enthousiast gemaakt, haha 😉

      Like

  6. Liesbeth 23 februari 2017 / 19:28

    You go girl. En vooral blijven bloggen 😊

    Like

  7. Anna Helena 24 februari 2017 / 22:49

    Ik ben op 2 januari begonnen met 50 days of green happiness. Dit is me zo goed bevallen dat ik wil verder doen met veganisme. 100% volledig veganist zal ik niet worden, vermoed ik, maar ik wil het wel zoveel mogelijk nastreven. Ook buiten de keuken probeer ik bewuster om te gaan met producten en te kiezen voor een natuurlijke variant maar daarin heb ik nog een lange weg af te leggen.
    Mooi van je dat je “uit de kast komt” 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Tine 26 februari 2017 / 09:59

      Wat leuk! Ik vind het altijd boeiend om te zien dat mensen via allerlei wegen bij veganisme terecht komen. 100% veganist zijn is helemaal niet nodig om al een gigantisch verschil te maken op vlak van ecologische impact, dierenleed en (zoals je zelf gemerkt hebt) gezondheid.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

