Ken je klassiekers: Pannenkoeken

img_6639

Vandaag begint Dagen Zonder Vlees: meer dan 40 dagen waarin je extra mag genieten van al het plantaardige lekkers dat de wereld ons te bieden heeft. Omdat ikzelf dat eigenlijk elke dag al doe, besloot ik van deze dagen gebruik te maken om de plantaardige keuken voor iedereen toegankelijk te maken. Dat zal ik doen door extra veel recepten te posten van traditionele keukenklassiekers, maar dan op een manier die vriendelijker is voor mens, dier en planeet. “Ken je klassiekers”.

Vandaag, 1 maart, is het dubbel feest. Het is namelijk niet alleen de startdag van Dagen Zonder Vlees, het is ook mijn eerste dag als veganist. Ik schreef hier al waarom ik – na letterlijk jaren van twijfel – toch besloot om mezelf veganist te gaan noemen. Reden genoeg om te vieren dus, en ik besloot dat vandaag te doen met… pannenkoekeeeeeun!

Heb je al ooit geprobeerd om pannenkoeken te maken zonder ei? Geen probleem hoor, 5 jaar geleden zou er ook op mijn hoofd geen haar aan gedacht hebben om dat te doen. Het is soms moeilijk om mezelf nog te verplaatsen in het hoofd van mijn 5-jaar-jongere-ik. Waarom koemelk en eieren gebruiken als sojamelk en maïzena (het secret ingredient) hetzelfde resultaat opleveren je daarmee tonnen waterverspilling en kuikenleed kan besparen? Misschien was ik een beetje bang voor het ontbekende? Gelukkig ben ik dat nu niet meer, en ook voor jou is Dagen Zonder Vlees hét moment om uit je comfort zone te stappen. Waarom niet starten met pannenkoeken?

IMG_6637.jpg


Pannenkoeken

een beetje afgekeken van de Vegan Challenge

Ingrediënten (voor zo’n 10 pannenkoeken)

  • 300 g bloem (ik gebruikte 1/2 witte bloem en 1/2 volkorenbloem)
  • 700 ml sojamelk °
  • 3 el maïzena
  • 1 tl bakpoeder
  • snuifje zout
  • optioneel: 1 tl vanille-aroma
  • Alpro Soya Bakken & Braden °°

Bereiding

Meng alle droge ingrediënten in een grote mengkom. Voeg de sojamelk en vanille toe en meng goed met een garde.

Verwarm je pannenkoekenpan héél goed voor. Laat er een klontje Alpro Bakken & Braden in smelten en giet er een pollepel beslag in. Bak 2 minuutjes aan elke kant. Ga zo door met de rest van het beslag.

Eet deze pannenkoeken op je favoriete manier, ze smaken nét zoals je ze kent van vroeger!

 

° Ik gebruik het liefst Alpro Soya Original, die is lichtjes gezoet

°° Een hittebestendige, neutrale olie (zoals zonnebloemolie of geraffineerde kokosolie) kan ook, maar een botersmaakje is hier echt wel op zijn plaats.

IMG_6632.jpg

Welke klassieker zou jij graag eens in een plantaardig jasje zien? U vraagt, wij draaien!

11 thoughts on “Ken je klassiekers: Pannenkoeken

  1. greet 1 maart 2017 / 08:31

    Hier is mijn man diegene die al eens pannenkoeken maakt. Hij maakt die, op mijn verzoek, sinds vorig jaar volledig plantaardig. Niemand proeft verschil, iedereen tevreden 😃.

    Like

    • Tine 2 maart 2017 / 08:33

      Wat een fantastische man heb jij zeg 😉 Je vraagt je soms af waarom wij altijd geleerd hebben om ze met eitjes te maken hè?

      Like

  2. Susanne Verboom 1 maart 2017 / 09:08

    Hoi! Heb al een grote hoeveelheid aan pannenkoeken recepten geprobeerd maar nog noooit met maizna…. slim!! Ik ga et proberen!

    Like

    • Tine 2 maart 2017 / 09:05

      Ja het is echt de eenvoudigste manier die ik tot nu toe gevonden heb om de pannenkoeken net iets meer binding te geven. Maar zelfs zonder lukt het ook perfect!

      Like

      • Susanne Verboom 2 maart 2017 / 09:08

        Aah top! Thanks!

        Like

    • Tine 4 maart 2017 / 09:29

      Wat leuk! Ik hoop dat je er even hard van smult als ik 😉

      Like

Geef een reactie

