Ken je klassiekers: Vol-au-vent

IMG_6642

Ik amuseer me rot met deze “Ken je klassiekers“-reeks! Intussen zijn we al bijna twee weken verder in Dagen Zonder Vlees, de periode waarin je extra mag genieten van al het plantaardige lekkers dat de wereld ons te bieden heeft. Ik besloot van deze dagen gebruik te maken om de plantaardige keuken voor iedereen toegankelijk te maken, door extra veel recepten te posten van traditionele keukenklassiekers, maar dan op een manier die vriendelijker is voor mens, dier en planeet.

Ik heb de voorbije jaren onvoorstelbaar veel nieuwe gerechten, ingrediënten en kooktechnieken leren kennen. Daarmee heb ik zoveel plezier beleefd (nog steeds trouwens) dat ik nauwelijks nog dacht aan de gerechten die ik vroeger graag at. Ik ben nu aan het ontdekken dat ik het ook heel plezant vind om klassiekers van toen op mijn eigen manier opnieuw te maken. Het geeft me zo’n voldoening om een hapje te nemen van een zelfgemaakte 100% plantaardige vol-au-vent die smaakt zoals ik hem herinner van vroeger.

Hoe ik dat voor elkaar gekregen heb? Er zijn natuurlijk al een paar plantaardigekeukengenieën waarvan ik inspiratie kan halen. Ik heb als basis dit recept van Eva vzw gebruikt, maar ik paste het een beetje aan omdat ik ab-so-luut balletjes in de saus wilde. De balletjes vond ik vroeger altijd het beste, jij ook? Ze zorgen voor wat meer werk, maar ik vind dat het dat waard is. Ik baseerde me losjes uit een recept uit het gratis e-book Klassiekers Vegan Style van Veganistisch Koken Als je haast hebt kan je natuurlijk ook kant-en-klare veggieballetjes gebruiken. Als “kip” gebruikte ik de Chick’pieces van Greenway, die je tegenwoordig gewoon bij Delhaize kan kopen (maar eigenlijk vind ik die van de De Vegetarische Slager nóg beter, dus als je die vindt kan je die gebruiken).

IMG_6644


Vol-au-vent

Ingrediënten (voor 4 personen)

Balletjes:

  • 200 g seitangehakt
  • 30 g havermeel (of broodkruim)
  • 1 sjalot of ½ ui, fijngesneden
  • 1 kl fijngemalen lijn- of chiazaad + 3 kl water °
  • Peper en zout, naar smaak

Vol-au-vent:

  • 250 g champignons, in schijfjes
  • 300 g plantaardige kipstukjes (van Greenway of De Vegetarische Slager)
  • 50 g Alpro bakken & braden + meer om in te bakken
  • 50 g witte bloem
  • ½ l groentebouillon
  • 125 ml sojaroom
  • Citroensap, peper, zout en nootmuskaat naar smaak

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180 °C. Meng het lijn- of chiazaad met het water en laat even staan tot het dikker wordt. Meng alle ingrediënten voor de balletjes samen met je handen of in de keukenmachine. Voeg eventueel nog wat havermeel (indien te nat) of wat water (indien te droog) toe. Proef en kruid bij. Maak met je handen kleine balletjes en leg ze op een ovenplaat bedekt met bakpapier. Bak ongeveer 20 minuten in de voorverwarmde oven, en schud ze halverwege eens om.

Terwijl de balletjes in de oven staan, kan je de rest doen. Smelt wat sojaboter in een pan en bak hierin de champignons bruin. Schep ze op een bord. Verwarm opnieuw wat sojaboter en bak nu de “kipstukjes” tot ze gebruind zijn.

Maak een roux van 50 g sojaboter, de bloem en groentebouillon. Voeg ook de room toe en roer goed. Kruid alvast wat met citroensap, peper, zout en nootmuskaat. Voeg nu de balletjes, champignons en “kipstukjes” toe. Roer goed, proef eens en kruid eventueel nog wat bij.

Serveer met bladerdeegpasteitje °° en frietjes. Of met iets anders, als je dat wil!

 

° Dit geeft een betere binding aan je “gehakt”. Een vegan eitje als het ware 🙂

°° Die van Boni Selection (Colruyt) zijn plantaardig!

IMG_6646

5 thoughts on “Ken je klassiekers: Vol-au-vent

  1. fiekefatjerietjes 13 maart 2017 / 20:52

    Oh, dat wil ik ook nog eens maken! En zo tof dat de videetjes van Boni vegan zijn. Dat wist ik nog niet 🙂

    Like

  2. greet 15 maart 2017 / 12:34

    Ik gebruik als ik nog eens zin heb in vol au vent het recept van veganistisch koken, maar dan met kant-en klare balletjes. Te lui om die zelf te maken, al zou ik dat beter eens proberen :-). En de kipstuckjes van de vegetarische slager.. absoluut.

    Like

Geef een reactie

