Boterham met cashewkaas en gepickelde radijsjes

IMG_5860

Vorige week kondigde ik aan dat The Green Toast vanaf nu hét adres wordt als je op zoek bent naar ideetjes om je brood mee te beleggen, je lunchbox te vullen of je feesttoastje te upgraden. The Green Toast. Verbeter de wereld, begin op je boterham.

Het idee was om mijn eerste receptje sinds die aankondiging heel eenvoudig te houden: kant-en-klare vegan plattekaas en rauwe radijsjes. Een beetje later leek me dat toch wat te saai. Ik dacht aan de snel-gepickelde komkommers die ik lang geleden eens gemaakt had om een eenvoudige avocado toast wat interessanter te maken. Kant-en-klare vegan plattekaas en snel-gepickelde radijsjes, nog steeds eenvoudig, niet? Een beetje later kwam ik thuis en was ik vergeten om de plattekaas te kopen die ik in mijn hoofd had.

Ik besloot om dan zelf maar snel een vegan roomkaasje in elkaar te flansen. Plantaardige kaas maken is helemaal niet moeilijk; hem evenveel smaak geven als een echte rijpe kaas is een uitdaging (een heel verleidelijke, dat wel). Gelukkig voor jullie zijn gepickelde radijsjes zo smaakvol dat ze heerlijk zijn in combinatie met een fris en simpel kaasje. Alles wat je moet doen is cashewnootjes weken in water, spoelen, blenden in een eenvoudige blender (of in een beker met een mixer) met water, peper, zout en een beetje azijn of citroensap. Dat wil je zelf toch wel eens proberen, niet? Jep, dacht ik al!

De combinatie van de romige kaas en frisse radijsjes is heerlijk op een stevige bruine boterham, maar er zijn véél meer mogelijkheden! Gooi wat verse kruiden door de “kaas” en je hebt een prachtige kruidenkaas voor onder de pasta of tussen een wrap. Of roer er wat koriander- en komijnpeoder door en gebruik het als dipsausje voor rauwe groenten. De gepickelde radijsjes (waarvan je er zeker nog wat zal overhebben) zijn heerlijk op een salade of tussen een broodje veggieburger.

Ga je dit proberen? Laat het me weten in de reacties of op Instagram met #thegreentoastfood!

IMG_5843-2


Boterham met cashewkaas en gepickelde radijsjes

Ingrediënten

Cashewkaas

  • 100 g cashewnoten, enkele uren geweekt in water °
  • 1 el appelciderazijn, wittewijnazijn of citroensap
  • peper en zout naar smaak
  • 1 el gistvlokken (optioneel, ook lekker zonder!)

Snel gepickelde radijsjes

  • 1 bussel radijzen
  • 125 ml appelciderazijn, witte wijnazijn of rodewijnazijn
  • 125 ml water
  • 1 el suiker, rijstsiroop, agavesiroop of iets anders zoets
  • 1 kl zout
  • 1/2 kl mosterdzaadjes (optioneel)

En een paar boterhammen natuurlijk!

Bereiding

Begin met de radijsjes. Snijd de radijzen in hele fijne schijfjes (heb je een keukenmachine of mandoline? Doen!). Meng de rest van de ingrediënten in een afsluitbare glazen pot. Dump er de schijfjes radijs in en zet in de koelkast. Na 10 minuten smaken ze al heerlijk, na een uur smaken ze beter, na een dag zien ze er ook nog eens mooi roze uit.

Giet de cashewnoten af en spoel ze even onder koud water. Blend alle ingrediënten voor de kaas samen met zo’n 50 ml water. Of gebruik een hoge beker en een mixer. Voeg extra water toe als je kaas te dik is om te mixen.

Beleg je boterham met wat cashewkaas, gepickelde radijsjes en bestrooi met wat versgemalen zwarte peper.

 

° Weinig tijd? 10 minuten in heet water werkt ook!

IMG_5859.jpg

4 gedachtes over “Boterham met cashewkaas en gepickelde radijsjes

  1. Charlotte 23 mei 2016 / 04:58

    Maar allé, zo origineel. Ik had echt geen benul dat sdit kon met noten.
    Je nieuwe concept voor boterhambeleg vind ik echt leuk. Ben benieuwd welke nieuwigheden ik nog ontdek!

    Like

    • Tine 23 mei 2016 / 16:03

      Wat leuk, bedankt! Het idee om “kaas” van noten te maken is niet van mij hoor, maar de bedenker ervan is sowieso een held! Probeer het zeker eens uit 🙂

      Like

  2. Hilde 23 mei 2016 / 18:46

    Laat maar komen, die boterham. Zal ongetwijfeld erg verfrissend van smaak zijn :-). Leuk idee Tine!

    Like

Plaats een reactie