Toast met chocolade, olijfolie en zeezout (+ nieuws!)

 

IMG_5825

Van de eetgewoonten waarmee ik ben groot gebracht, staan er niet veel meer overeind. Het grote glas melk waarmee ik bijna 20 jaar lang mijn dag startte is omver gekieperd, de salami is vantussen mijn boterham verdwenen, en van een bord met aardappelen, groenten en vlees ben ik het bestaan bijna vergeten. Er is echter één oervlaams eetgebruik dat ik tot op de dag van vandaag prachtig vind: boterhammen.

Ik ben het vaak oneens met VLAM (Melk, een kracht van de natuur, Een stukje varken voor alle vorken, Altijd tijd voor een ei, …), maar met hun argumenten voor brood ben ik volledig akkoord. Jammer genoeg ligt de boterham de laatste jaren nogal onder vuur, zeker sinds de Voedselzandloper en de glutenintollerantie-epidemie. Zelf heb ik het ook wel eens een tijdje zonder geprobeerd, al weet ik niet meer zo goed waarom. Ik heb (gelukkig) geen enkel probleem met gluten, ben een fan van de vezels en proteïnen in granen en bovenal: ik vind brood zó lekker! Nu komt daar ook nog eens bij dat granen (samen met peulvruchten) zowat het meest duurzame zijn wat een mens in zijn mond kan stoppen, en als het brood dan ook nog eens door een lokale, warme bakker gebakken werd, tja dan kan ik er alleen maar heel blij van worden.

IMG_5839

Het “nieuws” dat ik wil vertellen vandaag ligt helemaal in de lijn van mijn liefde voor brood. Ik ga namelijk een nieuwe wind doen waaien op The Green Toast, want… vanaf nu ga ik enkel nog recepten delen rond dat thema! Ik ga nieuwe ideeën delen rond broodbeleg (eerder vond je hier al champignon-walnootpatéveggie tonijnsalade en wortelpreparé), maar je gaat hier ook nog wel een burrito, zelfgebakken broodje, veggieburger en waarschijnlijk nog veel meer tegenkomen.

Waarom? Natuurlijk is het feit dat ik brood keilekker vind niet de enige reden. Ik zocht al een tijdje naar een “rode draad” in de recepten van The Green Toast. Behalve dat alle gerechten plantaardig zijn, vond ik dat er weinig samenhang was in de receptenindex. Daarnaast zijn er al zóveel straffe blogs over plantaardig eten dat ik me vaker en vaker de vraag stelde of ik met mijn receptjes eigenlijk wel een meerwaarde was. Door me te gaan focussen op broodbeleg, kan ik volgens mijn een meerwaarde zijn voor iedereen: van doorgewinterde veganisten die hun hummus even beu zijn tot onzekere omnivoren voor wie een plantaardige boterham misschien een kleinere stap is dan een vleesloze hoofdschotel. Ik zit alvast boordevol ideeën.

IMG_5822

Voor ik het vergeet, ik heb ook nog een recept voor jullie! Het is een prachtige illustratie van de eenvoud én versatiliteit van brood. In een steengoed restaurantje in Barcelona at ik voor het eerst Coca de pà amb xocolata, sal i oli. Het is een Catalaans gerechtje, dat zo eenvoudig is dat het ontroert. Ik was al fan van chocolade met zeezout en van olijfolie in desserts, maar al deze goede dingen samen op brood, daar had ik nog nooit van gehoord. It blew my mind, ik kan het niet anders zeggen. Als je niet zo’n fan bent van zoete desserts, is dit het ideale toetje jou! Eerder fan van zoete desserts? Eet dit dan als ontbijt of lunch. Van mij mag het.

Ik ben best nieuwsgierig wat jullie denken van mijn keuze om te gaan focussen op brood&beleg. Laat zeker je reactie achter. Is er een bepaalde spread of een broodje dat je graag in een plantaardige versie zou zien? Laat het me weten! En ohja, schrik niet als je de komende weken wat veranderingen ziet aan de lay-out en indeling van deze webstek, ook die ga ik onder handen nemen.

IMG_5833.jpg

 


Toast met chocolade, olijfolie en zeezout

(voor 4 toastjes)

Ingrediënten

  • 4 sneetjes stevig, wit stokbrood
  • 4 blokjes donkere chocolade, ongeveer 60% cacao
  • 1 eetlepel olijfolie
  • snuif grof zeezout

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180°C.

Besprenkel de sneetjes brood met de olijfolie. Leg een blokje chocolade op elk sneetje. Zet in de oven voor 3-5 minuten, tot de chocolade zacht is en de het brood lichtjes krokant.

Strooi wat zeezout over de toastjes en gobble up.

IMG_5830

Voedingswaarde (per toastje, 1/4 van het recept): energie 85 kcal, eiwitten 1 g, koolhydraten 10 g, suikers 3 g, vetten 4 g, verzadigde vetten 1 g, vezels 1 g

11 thoughts on “Toast met chocolade, olijfolie en zeezout (+ nieuws!)

  1. Lalagè 16 mei 2016 / 17:37

    Dat ziet er heerlijk uit 🙂 Ik lees graag advies voor plantaardig broodbeleg, want ik vind het moeilijk daarin veel te variëren. Nu is pindakaas of banaan altijd lekker, maar het is ook leuk om eens wat anders op je brood te doen.

    Like

    • Tine 18 mei 2016 / 12:24

      Leuk! Broodbeleg is inderdaad iets dat vaak toch moeilijk blijft, hopelijk ga ik daarbij kunnen helpen 😉

      Like

  2. Hilde 18 mei 2016 / 11:01

    Een beetje een dubbele vraag, temeer omdat ik net die overschakeling naar ontbijt met vooral zelfgemaakte granola nu zo heerlijk vind :-). Eens ik terug ga werken, neem ik wel weer een lunchpakket met brood mee. Ik vind brood lekker, en zeker met al die variaties die er bestaan. Toch merk ik door die overschakeling dat ik een minder opgeblazen gevoel heb (al kies ik voor gezonde broodsoorten). Dus ja, een beetje dubbel voor mij, dit.

    Like

    • Tine 18 mei 2016 / 12:27

      Dag Hilde! Bedankt voor je eerlijke reactie. Ik begrijp heel goed dat niet iedereen zo’n broodfan is. Maar! Ik ga mij best doen om steeds tips te geven om de recepten ook op andere manieren te gebruiken (bijvoorbeeld een spread als dip voor groentjes, een vegan kaasje bij een salade, een notenpasta bij de yoghurt & granola, …). Zo hoop ik dat het hier voor iedereen interessant blijft!

      Like

      • Hilde 22 mei 2016 / 09:54

        Dat klinkt allemaal heel goed. Ik blijf het hier zeker met veel plezier volgen ;-).

        Liked by 1 persoon

  3. fiekefatjerietjes 18 mei 2016 / 11:57

    Leuke wending, en past ook perfect bij je blognaam! Ik kijk al uit naar de nieuwe recepten en lay-out.
    Maar nu heb ik eerst zin in een stukje chocolade 🙂

    Like

    • Tine 18 mei 2016 / 12:29

      Haha inderdaad, ik twijfelde een tijdje of ik dit wel zou doen, maar toen ik besefte dat brood eigenlijk al in mijn blognaam zat, was de beslissing genomen 😉 Geniet van je chocolaaaade!

      Like

  4. greet 19 mei 2016 / 15:33

    Ik vind het een goed idee. Toen ik vegetariër werd vond ik lekker plantaardig broodbeleg vinden veel lastiger dan alternatieven vinden voor een warme maaltijd.. En ook nu kan ik nog wel wat inspiratie gebruiken.

    Like

    • Tine 19 mei 2016 / 20:34

      Woehoe! Ik ben keiblij dat ik zelfs een ervaren vegetariër dit een goed idee vind 🙂 Hopelijk ga ik voor wat inspiratie kunnen zorgen…

      Like

Geef een reactie

