Nutrition and Health Part 1 | Wat is gezond eten voor mij?

blueb1

Het is alweer een tijd geleden dat ik hier schreef over de nieuwe MOOC die ik gestart ben, hoeveel ik na twee weken al geleerd had, en de interessante opdracht die we kregen. Intussen ben ik al een stuk verder en ook een stuk wijzer. Ik zou nu kunnen vertellen wat ik geleerd heb, maar het leek me leuker om de theorie over te slaan en deze post wat persoonlijker te maken.

Voeding en gezondheid. Het is me wat… Elke nieuwe studie spreekt 20 andere tegen, consumenten lopen verloren tussen voedingsclaims en grijpen verward naar superfoods, en niemand weet nog of onze voedingsadviezen nu wetenschappelijk onderbouwd zijn of vooral gesponsord door de voedingsindustrie. Door mijn job in de gezondheidssector en mijn lichtjes overdreven interesse in voeding krijg ik vaak vragen over dit onderwerp. Ook jullie, lezers, zijn altijd welkom met vragen. Toch gaat deze post niet over wat gezond is en wat niet, maar wel wat ik denk over de controversie rond het onderwerp, en wat gezond eten betekent voor mij. Heel belangrijk: dit is mijn zéér bescheiden mening. Ik wil die graag delen, maar ik wil niemand ideeën opdringen.

Eerst en vooral vind ik dat het belang van onze voeding op gezondheid wordt overschat. We zijn niet wat alleen maar we eten, we zijn ook onze genen, de lucht die we inademen, de zittende job die we doen (of net niet), de soort en hoeveelheid sport die we beoefenen, en de stress die in ons hoofd en lijf zit. En dat is goed nieuws! Het betekent dat we ons eigenlijk helemaal niet zo druk moeten maken om onze voeding. In de supermarkt ben ik veel meer bezig met wat ik lekker vind en wat de planeet beter maakt dan wat goed is voor mijn lichaam. Daarbij, een lichaam kan best wel wat aan, en je moet al serieus de mist ingaan voor je onherstelbare schade aanricht.

blueb2

Natuurlijk zijn er een paar ideeën die ik volg. Het zijn helemaal geen vaste regels, maar eerder losse concepten in mijn hoofd die voor mij logisch zijn. De basis is een combinatie van wetenschappelijke informatie en eigen ervaring (waar ik me goed bij voel).

  1. Of je gezond eet of niet, hangt af van je dagelijkse gewoontes, en niet van exceptionele uitschuivers. M.a.w. het is het ontbijtje dat je eet op een doordeweekse dag dat bepaalt of je een goed eetpatroon hebt, niet die ene zak chips op je feestje. Ik voel me niet slecht bij een occasionele guilty pleasure, omdat ik me goed voel bij mijn habituele maaltijden.
  2. Om een open deur in te trappen: Variëren is altijd goed. Wat is nu het beste: kokosolie, olijfolie, zonnebloemolie, of dan toch boter? Zout of sojasaus? Quinoa, rijst, gierst of boekweit? Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit, ik kies wat het beste past bij het gerecht dat ik maak en eet daarom sowieso van alles een beetje (behalve boter, dat gebruik ik nooit als ik kook; mijn lichaam zal het ook wel redden zonder).
  3. Vezels zijn je beste vriend. Dit is het enige waar volgens mij alle voedingswetenschappers het over eens zijn. Ze zijn goed voor je hart, je bloed, je darmen, je lijn en je gemoed. Laat die peulvruchten, fruit en groenten, paddenstoelen, volkoren granen en noten en zaden dus maar komen. Ze zijn voor mij de basis van elke maaltijd.
  4. Plantjes! Ook al is voor mij de planeet veruit de belangrijkste reden om plantaardig te eten, het is de laatste jaren meermaals aangetoond dat het voor onze gezondheid ook zeker geen kwaad kan. In elk geval voel ik me als herbivoor een stuk fitter dan als omnivoor. Na een maaltijd met vlees, kaas of eieren voel ik me altijd nét iets minder goed in mijn vel.
  5. Additieven (E-nummers), GMO’s en synthetische producten krijgen van mij het voordeel van de twijfel. Hun gezondheid, noch hun schadelijkheid is op lange termijn bewezen, maar ik vertrouw erop dat de toxische dingen intussen van de markt zijn. Ik geloof er sterk in dat de wat een mens maakt niet per se slechter is dan wat uit de natuur komt (net zoals dat wat de natuur maakt heel wat gevaarlijker kan zijn dan wat de mens uitvindt). Er is één additief dat ik probeer te vermijden en dat is mononatriumglutamaat, de smaakversterker die zorgt voor “umami”(hartig)-smaak en dé reden is dat bepaalde voedingsmiddelen (voorverpakte maaltijden en sausjes, maar ook kaas) zo verslavend zijn. Het is niet dat ik me zorgen maak over “bijwerkingen” (je zou er hoofdpijn en hartkloppingen van krijgen, nooit bewezen), maar ik wil mijn smaakpapillen niet beetnemen en riskeren dat ze de smaak van een puur stuk fruit of een eenvoudige zelfgemaakte maaltijd niet meer kunnen appreciëren. Sowieso koop ik niet vaak bewerkte voedingsmiddelen, maar bij de aankoop van bouillon of smaakmakers let ik wel op. Maar he, als ik dat nu en dan toch eens binnenkrijg is er ook geen ramp gebeurd hoor!

Het was de eerste keer dat ik die dingen voor mezelf opschreef, en ik ben waarschijnlijk heel wat dingen vergeten. De kans is groot dat er later nog een aanvulling of update volgt. Ik ben in elk geval nieuwsgierig of jij je hierin vindt, laat je mening (positief of negatief) achter in de reacties!

2 thoughts on “Nutrition and Health Part 1 | Wat is gezond eten voor mij?

  1. Hilde 27 mei 2016 / 16:36

    Ik ben het helaas niet helemaal eens met deze stelling: >>dat we ons eigenlijk helemaal niet zo druk moeten maken om onze voeding. In de supermarkt ben ik veel meer bezig met wat ik lekker vind en wat de planeet beter maakt dan wat goed is voor mijn lichaam..<< ? (einde citaat) Want wat we eten, heeft wel degelijk invloed op ons hele gestel, op ons lichamelijk èn geestelijk welbevinden. En het is niet dat wat we lekker vinden, daarom ook a priori goed is voor onze gezondheid… Ook het soort vet dat wordt gebruikt is wel degelijk van belang (de verschillende soorten oliën die je opsomt onder puntje 2) en kunnen schade aanrichten. En er zijn zowel plantaardige- als dierlijke eiwitten nodig, voor een uitgebalanceerde voeding. En met je eens: vezels zijn goed, voor de darmen en een gezondheid staat of valt met gezonde darmen. Dus bijvoorbeeld geen wit brood wat mij betreft want dat is niet vezelrijk. Naast de professioneel opgeleiden zoals voedingsdeskundigen, zijn er helaas ook niet-deskundigen (zoals sommige coaches/begeleiders/…) die mensen met gezondheidsproblemen (diabetes/hoge bloeddruk) gaan bijstaan en hen opzadelen met zo mogelijk nòg meer gezondheidsproblemen. En wat zuiver is en uit de natuur komt, is wel degelijk gezonder dan alles uit een pakje, zakje of bakje. Ik lees veel hierrond, laat me beraden door deskundigen, die hier beroepshalve dagelijks mee bezig zijn. Het omgekeerde geldt net zo goed: info-avonden over superfoods, over sapjes en shakes die zogenaamd een uitgebalanceerd voedingspatroon kunnen vervangen. Dit vind ik helemaal niet oké en zelfs gevaarlijk voor de menselijke gezondheid. Ook ik schreef hierrond een niet mis te verstane blogpost ('Hoe ik verder zoek naar een gezonde levensstijl'). Misschien heb je er wat aan, Tine. Voilà, tot zover mijn eerlijke reactie :-).

    Like

    • Tine 27 mei 2016 / 20:17

      Dag Hilde!

      Heel erg bedankt voor je eerlijke reactie, natuurlijk hoef je het niet met mijn eens te zijn 😉 Dit bericht schreef ik helemaal vanuit mijn eigen ervaring, waarin heel wat mensen waar ik dichtbij sta het ongelooflijk lastig vinden om goede voedingskeuzes te maken (en daar werkelijk dagelijks mee worstelen). Ook ik vind gezond eten belangrijk, maar ik ben me ervan bewust dat het maar één van de vele factoren is die maken dat ik me goed in je vel voel of niet, en vind het goed om dat af en toe perspectief te plaatsen.

      Ik heb jouw blogberichje gelezen en kan me vinden in veel van jouw standpunten hoor. Voedingscoaches en -consulenten maken het vaak een stuk moeilijker voor de consument. Ook ik heb een tijdje voedings- en dieetkunde gestudeerd en erkende diëtisten krijgen van mij alle respect, want de studie is geen lachertje 😉

      Nogmaals bedankt voor je reactie, ik vind het ongelooflijk interessant en leerrijk om andere meningen te horen!

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

