2 x croque “geitenkaas” (Shavroux)

IMG_6527.jpg

Als veganist in 2017 hoef je écht niks meer te missen. Visvrije gamba’sbloedende veggieburgers, omeletten zonder ei en plantaardige ravioli; alles kan vandaag. Ook de plantaardige alternatieven voor kaas worden steeds beter, en ik neem met plezier de taak op mij om die verbeteringen op de voet te volgen. En te proeven. Vooral dat laatste.

Eén van de pioniers in plantaardige kazen is Kobe Mangelshots, die vanuit zijn veganistische winkel Shavt in Leuven de meest onvoorstelbare creaties op de wereld loslaat. Ik had al veel gehoord over Shavt, en besloot op een druilerige vrije namiddag de trein te nemen naar Leuven om te gaan kijken en proeven (natuurlijk pikte ik ook een overheerlijke burger mee in de Loving Hut Veganerie). Jammer genoeg was Kobes blender net stuk, en was er daarom niet heel veel keuze in huisgemaakte kaasjes. Ik was blij dat ik nog net het laatste potje Shavroux, een geitvrije geitenkaas gemaakt van cashewnoten, kon meenemen.

Eenmaal thuis moest dat potje meteen open, want op smaakvlak ben ik belachelijk nieuwsgierig. De geur viel een beetje tegen voor mij – niet heel verschillend van de niet-gefermenteerde cashewkaasjes die ik zelf al eens had gemaakt (zoals deze smeerkaas en dit kruidenkaasje). De smaak daarentegen verraste mij héél aangenaam, zelfs puur op een toastje vond ik de kaas superlekker, en ongelooflijk geitenkazerig.

Het állerbest vond en vind ik de Shavroux in een croque. Het voelde echt onwerkelijk om een croque “geitenkaas” te eten met het plezierige gevoel (een moeilijk te omschrijven goed bezig – verbeter de wereld – gevoel) dat ik altijd krijg als ik een lekkere veganistische maaltijd verorber. Ik ga snel weer naar Leuven!


IMG_6513.jpg

Hartige croque met shavroux, spinazie en zongedroogde tomaatjes

Ingrediënten

  • 2 el Shavroux van Shavt
  • enkele zongedroogde tomaatjes op olie, in reepjes gesneden
  • enkele blokjes ontdooide diepvriesspinazie
  • handje pijnboompitten
  • 2 sneetjes brood

Bereiding

Beleg een boterham met Shavroux, gedroogde tomaatjes en spinazie en bestrooi met pijnboompitjes. Leg de andere boterham erop.

Bak de croque in een voorverwarmde croque-monsieur machine of in een pan (zo doe ik het nog steeds) tot hij goudbruin is. Eet hem heet.


IMG_6517.jpg

Zoete croque met Shavroux en gebakken appeltjes

Ingrediënten

  • 2 el Shavroux van Shavt
  • 1 appel, in kleine blokjes
  • klein klontje Alpro Bakken & Braden
  • handje walnoten, grof gehakt
  • 2 sneetjes brood

Bereiding

Verwarm wat Alpro Bakken & Braden in een pan. Bak hierin de appelblokjes tot ze een bruin randje krijgen.

Beleg een boterham met Shavroux en gebakken appeltjes en bestrooi met de walnoten. Leg de andere boterham erop.

Bak de croque in een voorverwarmde croque-monsieur machine of in een pan tot hij goudbruin is. Eet hem heet.

4 thoughts on “2 x croque “geitenkaas” (Shavroux)

  1. greet 23 januari 2017 / 17:16

    Lijkt me heerlijk, Tine! Ik ben al een tijdje nieuwsgierig naar de creaties van Shavt, ik zal toch eens een uitstapje naar Leuven moeten plannen..

    Like

    • Tine 23 januari 2017 / 20:56

      Doen, Greet! Een klein winkeltje volgestouwd met leuke vegan dingen die je nog nooit hebt gezien 😉

      Like

  2. aurelyh 6 februari 2017 / 20:44

    Dit ziet er super heerlijk uit ! Nooit van geweest van geitenkaas maar wie weet is de plantaardige versie wel lekker 🙂

    Like

    • Tine 6 februari 2017 / 22:14

      Haha wel, dat is nog niet zo ondenkbaar hoor! Deze shavroux is toch iets zachter van smaak dan een geiten-geitenkaas 😉 De plantaardige versie is misschien wel ideaal voor jou!

      Like

Geef een reactie

