Eerste hulp bij Dagen Zonder Vlees

kop

We zijn intussen een week verder met Dagen Zonder Vlees. Vorige week schreef ik over mijn persoonlijke doelen voor deze uitdagende maand, in deze post beschrijf ik hoe jij er een succes van kan maken. Het internet gonst van de ideeën, tips en recepten, en misschien zie je intussen de bomen niet meer door het bos. Wat maak je nu nog klaar op een gewone avond, als je geen zin hebt om fancy te doen en je niet kunt terugvallen op patatten-veggies-vlees? Ik zet hier op een rijtje wat ik eet op een doordeweekse dag, misschien kan ik er jou ook mee inspireren.

Op een gemiddelde avond duik ik niet (meer) in de kookboeken voor ik start in de keuken. Ik heb intussen enkele basismaaltijden in mijn hoofd, waarmee ik altijd weer mee aan de slag kan. Voor deze post ben ik in de Nederlandstalige blogwereld gedoken en heb ik speciaal voor jullie heel wat recepten bij elkaar gezocht, zodat je toch wat houvast hebt als je niet goed weet waar beginnen. Veel kwijlplezier!

 

Lunch

Boterhammen met…

Als lunch eet ik heel vaak restjes van de voorbije dag, maar in deze koude winterweken heb ik toch ook vaak zin in een stevige boterham. Vroeger belegde ik die steevast met salami of kaas, maar tegenwoordig maak ik in het weekend vaak een potje van één of andere lekkere spread zodat ik enkele dagen verder kan. In de supermarkt zijn tegenwoordig ook geweldige vegetarische preparés en andere lekkernijen te vinden, dé oplossing voor weinig tijd.

 

 

Diner

Italiaans

Ik begin met de meest voor de hand liggende optie: pasta. Het is de ultieme comfort food bij weinig tijd of inspiratie. Wat groenten bij elkaar graaien in de koelkast, pasta koken, eventueel een sausje erdoor (of een scheut goeie olijfolie), en voila, dinner is served!

  1. Pasta met boerenkool en vegan kaassaus van Veganistisch Koken
  2. Tagliatelle met champignonroomsaus van de Vegan Challenge
  3. Romige en cheeze basilicum pasta van Bird Wonders Blog
  4. Preirisotto van mij

 

Hamburgers

Een persoonlijke favoriet hier: plantaardige hamburgers! Ik maak ze graag met restjes bonen, groenten en granen die ik nog in de koelkast vind. Het resultaat is soms perfect stevig en smeuïg, soms brokkelig of plattekes, maar eigenlijk altijd lekker tussen een broodje. Als ik echt geen goesting heb om te koken koop ik ook wel eens één van de vele lekkere veggieburgers die tegenwoordig in de winkel te koop zijn (zie puntje 4).

  1. Portobelloburger van Yellow Lemon Tree
  2. Veggie burger van zwart bonen van Ikbenirisniet
  3. Zoete aardappel + zwarte bonenburger van The Vegan Student
  4. Een kant-en-klare burger zoals de  mcburger van de Vegetarische Slager (o.a. bij Delhaize en Albert Heijn)

 

Stoofpotjes

Op koude dagen is er niks beter dan wat stevig gekruide groenten en peulvruchten samen laten sudderen, het samen met wat rijst of bulgur in een kom scheppen, en dit dan lekker cosy verorberen in de zetel. Met een lepel, uiteraard.

  1. Midden-Oosterse curry van De Groene Meisjes
  2. Chili sin carne van Tuur met Pruimen
  3. Vega curry met bloemkool en pompoen van Moderne Hippies
  4. Pompoentajine met kikkererwten van mij

 

Mexicaans

Nu we het toch over lekker gekruid hadden, Mexicaanse kruiden staan altijd garantie voor een topmaaltijd!

  1. Gevulde zoete aardappel van Plantbites
  2. Mini-tortilla’s met tempeh, bonen en avocadosaus van Plantaardigheidjes
  3. Mexicaanse ovenschotel van Zoet zuurtje
  4. Quesadilla’s met linzengehalt, oeps gehakt, van mij

 

Pannenkoeken & wraps

Klinkt misschien een beetje gek, maar hartige pannenkoeken staan hier meestal meer dan één keer per week op tafel! Ik maak heel graag pannenkoeken van kikkererwtenmeel die ik dan vul met lekker gestoofde of geroosterde groenten en wat hummus of guacamole. Of allebei.

  1. Kikkererwten-zontomaatpannenkoekjes van Vegadutchie
  2. Wrap met boerenkool, couscous en hummus van Geertruurzaam
  3. Dosa’s van Vegetus
  4. Bieten tofu falafel wrap van Ongewoon Lekker

 

Warme groenten met granen, peulvruchten en/of noten

Dit soort bowls zie je al heel veel op Amerikaanse foodblogs. Een lekkere combinatie van peulvruchten, warme granen, geroosterde groenten en rauwe groenten, geserveerd met een lekkere saus. Heerlijk vullend en gezond, ideaal na een uitputtende dag.

  1. Quinoa-bowl van Chicks Love Food
  2. Balsamicobietjes, pompoen en spinazie uit de oven van Karola’s Kichen
  3. Geroosterde bietensalade van Kookeetleef
  4. Wauw-linzen met tomatensalsa en geroosterde groenten van Photo Copy Ann

 

Aziatisch

Een héél brede categorie, daar ben ik me bewust van. Ik kan de verschillende Oosterse keukens niet altijd van elkaar onderscheiden, wat vaak onbedoeld resulteert in allerlei fusion kitchen gerechtjes. Als ik zoiets in elkaar flans, is het altijd verrassend en leerrijk, en heel vaak ook keilekker. Soms een beetje raar.

  1. Sushi van Fiekefatjerietjes
  2. Tom Kha Taohu van Julienne
  3. Miso noedelsoep van Heerlijk Plantaardig
  4. Pad thai van mij

 

Pizza & hartige taart

Ik heb een voorliefde voor krokant eten, dus gerechten met een knapperige bodem zijn hier altijd een winner. Ik koop vaak een kant-en-klare pizzabodem die ik dan beleg met groentjes. Als ik gasten heb is een plaatpizza met bladerdaag altijd een succes. En als ik in een experimentele mood ben (heel regelmatig), probeer ik graag een plantaardige quiche uit. Ja hoor, dat kan!

  1. Vegan quiche van Crumble Upon
  2. Snelle pizza van De Groene Keuken
  3. Champignon pesto plaattaart van Lisa Goes Vegan
  4. Save the planet pizza van De Plantaardige Keuken

 

Wat zijn jouw favoriete maaltijden op doordeweekse dagen?

 

9 gedachtes over “Eerste hulp bij Dagen Zonder Vlees

  1. Susanne Verboom 18 februari 2016 / 18:36

    hihi wat leuk om mijn recept hierbij te zien! En thanks voor al de inspiratie 😉 Kan ik altijd gebruiken!

    Like

    • Tine 20 februari 2016 / 22:41

      Jah jouw zoete aardappel recept was té mooi om niet te delen 😉 Met veel plezier dus!

      Like

  2. Julienne 18 februari 2016 / 20:18

    Damn, wat een heerlijke post! Ga hier zeker nog enkele gerechtjes van klaarmaken. Merci trouwens om er eentje van mij tussen te zetten 😉

    Wij eten heel gevarieerd, maar pasta en Aziatisch komen regelmatig op tafel, net als allerlei gerechtjes uit de oven. I loooooove roasted veggies!

    Like

    • Tine 20 februari 2016 / 22:42

      Oh mmm geroosterde groentjes… Ik kan niet wachten tot ik plaats heb voor een grotere oven om er meer in één keer te kunnen maken!

      Like

  3. fiekefatjerietjes 18 februari 2016 / 20:21

    Wauw, zo’n indrukwekkende lijst :-). Op doordeweekse avonden staan hier ook soms pasta’s op het menu, maar ik kook ook vaak voor twee dagen, waardoor het op sommige dagen echt geen werk meer is om eten klaar te hebben!

    Like

    • Tine 20 februari 2016 / 22:44

      Goed punt Sofie. Koken voor meerdere keren is echt een lifesaver, ik zou echt niet zonder diepvriezer kunnen! Alhoewel, als het écht lekker is wordt hier wel eens meer dan één portie tegelijk verorberd 😉

      Geliked door 1 persoon

  4. Bart 20 februari 2016 / 09:48

    Bijzonder vereerd om in deze lijst te staan. Dank je wel!
    Er zijn te veel fantastische blogs: bedankt voor de link en deze mooie blog!

    Like

    • Tine 20 februari 2016 / 22:50

      Ik ontdekte jouw blog ook net, nieuwe fan hoor! Jouw chili-versie lijkt me de perfecte versie van ongecompliceerd en spicy, yumm!

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie