Quesadilla’s met linzengehakt, paprikasaus en spinazie

IMG_4775

Burrito’s, taco’s, fajita’s, enchilada’s, quasadilla’s… In het dagelijkse leven ben ik heel gevoelig voor spelfouten, maar als het over de Mexicaanse keuken word ik opeens een stuk toleranter. Voor mijn part mag de gekste lettercombinatie op de kaart staan, als het een beetje tex-mex klinkt ben ik verkocht.

Quesadilla’s zijn mijn ultieme comfort food. Er bestaan duizenden varianten, maar het komt altijd neer op een krokant gebakken wrap met een lekker smeuïge vulling. In de klassieke versie bestaat die vulling uit iets vlezigs en veel kaas, maar het zou hier niet The Green Toast heten als mijn versie niet een beetje vriendelijker zou zijn. Voor de planeet en de beestjes, bedoel ik dan.

IMG_4772

De basis van de vulling bestaat uit linzengehakt. Linzen zijn zonder twijfel de kneusjes onder de peulvruchten, en ook ik wist lang niet zo goed wat ik ermee moest aanvangen. Tot ik ontdekte dat je die saaie gekookte linzen kunt mengen met iets krokants (zoals nootjes) en iets pittigs (zoals een pepertje) voor een spannende gehaktachtige mix die je in allerlei gerechtjes kan verwerken. Ik gebruik hier zonnebloempitjes – omwille van hun aantrekkelijke prijs – en een persoonlijke favoriete mix van kruiden: oregano, komijn, chilipoeder en gerookte paprika. Ja hoor, veel beter wordt het niet!

IMG_4765

Voor de kazige toest maakte ik een supersimpele paprikasaus, met als basis dé redders in nood voor cheese lovin’ herbivoren: cashewnootjes. Het is een publiek geheim onder veganisten: als je cashewnoten enkele uren weekt in water en ze dan in de blender gooit met wat kruiden, krijg je de gewéldigste kazige, romige textuur. De ideale basis voor plantaardige cheesecakesroomsauzen en dus ook elk recept dat gesmolten kaas vereist. Probeer maar!

IMG_4767

De quesadilla’s die ik vandaag in elkaar heb geflanst, mag je beschouwen als een voorbeeld. Gooi er in wat je zelf lekker vindt, lekkere comfort food wordt het altijd. Laat me vooral weten wat het resultaat was in de reacties hieronder en/of op instagram (en dan liefst met #thegreentoastfood)!

IMG_4782


Quesadilla’s met linzengehakt, paprikasaus en spinazie

Ingrediënten (voor 4 wraps, genoeg als hoofdgerecht voor 2)

  • 100 g ongekookte groene of bruine linzen
  • 80 g zonnebloempitten
  • 1 el olijfolie
  • 1 kl gedroogde oregano
  • 1 kl gemalen komijn
  • 1/2 kl chilipoeder
  • 1/4 kl (gerookt) paprikapoeder
  • zout, naar smaak
  • 70 g rauwe cashewnoten, geweekt in water, minstens 4 uur of overnacht
  • 100 g gegrilde paprika’s uit een pot (bijvoorbeeld deze uit Delhaize)
  • 1 el water
  • 1 teentje look
  • 1/2 tl zout
  • 2 el edelgist (optioneel)
  • 120 g diepvries spinazie
  • 1 kleine ui
  • 1 teentje look
  • 1 el olijfolie
  • 4 tortillawraps

Bereiding

Spoel de linzen en kook ze gaar in gezouten water of groentebouillon. Meestal duurt dat zo’n 20 minuten, maar check de verpakking om te controleren hoe het zit bij die van jou. Giet af en laat uitlekken. Rooster de zonnebloempitten lichtbruin in een pan droge pan. Laat allebei licht afkoelen en meng met de olie en kruiden. Dat kan met in een keukenmachine (dan worden de pitjes ook een beetje fijngehakt, vind ik wel goed), maar het lukt ook met je handen of een vork. Proef en kruid bij naar smaak.

Mix alle ingrediënten voor de paprikasaus in een blender of met een handmixer tot een smeuïge saus. Voeg iets meer water toe als dat moeilijk gaat. Proef en kruid bij naar smaak.

Snijd de ui fijn en stoof tot glazig op een zacht vuurtje in wat olijfolie. Plet de look en stoof even mee. Voeg de spinazie toe (niet erg als ie nog bevroren is) en verwarm even goed door. Voeg zout toe naar smaak.

Verwarm een pan met anti-aanbaklaag op middelvinger vuur. Verspreid 2 eetlepels van de paprikasaus over een wrap, laat de randen vrij. Leg 2 grote eetlepels van het linzenmengsel op 1 helft van de wrap, en verdeel daar 1 eetlepel spinazie over. Plooi dubbel. Bak in de warme pan zonder olie tot goed bruin en knapperig, zo’n 2 minuten aan elke kant. Serveer warm.

IMG_4784

Voedingswaarde (voor 1 van de 4 quesadilla’s, 1/4 van het recept): Energie 469 kcal; eiwitten 18 g; koolhydraten 38 g; suikers 2 g; vetten 25 g; verzadigde vetten 4 g; vezels 9 g.

3 thoughts on “Quesadilla’s met linzengehakt, paprikasaus en spinazie

Geef een reactie

