Gegrilde spring rolls met currygroenten

IMG_4506

Hoe kan ik deze post anders beginnen dan met mijn allerbeste wensen voor 2016? Dat al je mooie dromen mogen uitkomen en al je goede voornemens volgehouden worden… En tot zover de clichés vandaag! Want deze spring rolls zijn heel veel (vooral heel lekker), maar zeker niet cliché.

 

In de zomer zijn frisse spring rolls vol verse, rauwe groenten mijn favoriete lichte lunch na een aantal dagen met iets te veel feestjes om goed te zijn voor mijn lijf. Na de feestdagen had ik ook zin in iets lichts, maar in de winter houd ik toch meer van verwarmende, goed gekruide gerechten. Wel, deze variant is het ideale compromis tussen beiden.

IMG_4466

De vulling bestaat uit fijngesneden gestoofde wortel en spitskool, lekker gekruid met look, gember, currykruiden en chilipoeder. Natuurlijk kan ook andere groenten gebruiken, afhankelijk van je voorkeur en de inhoud van je koelkast. Voor een mooi kleurcontrast en de proteïnen heb ik vooraf gekookte edamamebonen toegevoegd. Edamamebonen zijn jonge, verse sojabonen. Je kent ze misschien wel van in het sushirestaurant, waar ze als aperitief worden geserveerd in de peul. Ik koop ze altijd gepeld en diepgevroren bij de Aziatische supermarkt – heel handig om zo’n zak in de diepvriezer te hebben. Als je geen edamamebonen vindt, kan je ze weglaten of eventueel vervangen door erwtjes of een andere groente.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Het groentemengsel gebruik ik als vulling voor rolletjes van rijstpapier. Rijstpapier is zo’n product waar ik vroeger een beetje “bang” voor was, omdat ik dacht dat het ongelooflijk moeilijk was om mee te werken (net zoals ik dat nu  nog steeds ben van bijvoorbeeld filodeeg of alles wat met fermenteren te maken heeft – angsten die ik eens zou moeten aanpakken in 2016!). Volledig ongegrond natuurlijk. Rijstpapier is een ongelooflijk leuk ingrediënt en behalve een gemakkelijk weg te werken scheur hier en daar kan er maar weinig misgaan. Tot nu toe had ik het alleen nog maar in koude gerechten gebruikt. Ik had al wel eens gezien dat rijstpapierpakketjes kunnen gebakken worden in de oven, maar ik vreesde voor zompige spring rolls en ging op zoek naar een andere manier om ze krokant te krijgen. Het idee om de spring rolls te grillen kwam bij me op tijdens het ontbijt gisterenochtend. Ik was zo nieuwsgierig of het zou lukken, dat ik om 10u ’s morgens spring rolls stond te bakken. En te eten, want jaaaa, het werkte!

 

Natuurlijk zijn deze spring rolls het allerlekkers net uit de pan, lekker warm en krokant. Als je ze even laat liggen worden ze minder krokant, maar ook zo zijn ze natuurlijk nog perfect te eten. Zelf afgekoeld zijn ze heerlijk, dus maak er gerust wat meer om de volgende dagen mee te nemen als lunch naar je werk. Ik at ze met een snelle korianderyoghurt als dipsaus. Die frisse dip is écht machtig bij de pittige spring rolls. Ik bedenk opeens: heb ik eigenlijk al duidelijk gezegd hoe lekker deze waren? Maar echt. Yum. Maak. Eet. Geniet.

IMG_4513


 

Gegrilde spring rolls met currygroenten

Ingrediënten (voor 10 spring rolls, perfect als lichte lunch voor 2 personen)

Spring rolls
  • 1 ui
  • 2 cm gember
  • 1 teentje knoflook
  • 1/4 spitskool, fijngesneden of geraspt
  • 2 wortelen, geschild en fijngesneden of geraspt
  • 100 g gepelde edamamebonen, diepgevroren
  • 10 vellen rijstpapier (Ø 22 cm)
  • 2 kl zonnebloemolie + iets meer om de rolls langs de buitenkant te besmeren
  • 1 kl sesamolie (optioneel, maar zeer lekker)
  • 2 kl currypoeder
  • 1/4 kl chilipoeder
  • zout
Korianderyoghurt
  • 3 stevige el neutrale plantaardige yoghurt (bijvoorbeeld deze)
  • 1 el gehakte korianderblaadjes (niet de zaadjes!)
  • 1 el gehakte peterselie (optioneel)
  • 1 el citroensap
  • 1/2 – 1 teentje look, geperst
  • zout, naar smaak

Bereiding

Breng een beetje water aan de kook en kook hierin de edamamebonen gaar in ongeveer 10 minuten (eerst ontdooien hoeft niet).

Pel de ui en snipper fijn. Verwarm 2 kl zonnebloemolie in een wokpan en stoof de ui samen met een beetje zout enkele minuten tot glazig. Pel en pers de knoflook en gember en voeg toe. Voeg ook het curry- en chilipoeder toe en laat alles enkele minuten verder stoven. Voeg de spitskool en wortelen toe en laat garen tot de groenten beetgaar zijn. Voeg de edamemebonen en de sesamolie toe, proef, en breng op smaak met zout en chilipoeder. Laat lichtjes afkoelen.

Zoek een pot met een bodemdiameter groter dan de rijstpapiervellen (ik gebruikte een hapjespan) en doe hierin een bodem warm water. Neem een vel rijstpapier, laat het even weken tot het zacht is (niet te lang, je moet de oppervlaktestructuur nog voelen) en leg op een droog werkvlak. Schep er een stevige eetlepel groentemix op en rol dicht (zoek eventueel even op hoe je dat doet, kijk bijvoorbeeld hier). Herhaal tot al je vulling op is.

Verwarm een grillpan enkele minuten voor. Bestrijk intussen de buitenkant van je spring rolls met zonnebloemolie. Bak de spring rolls in de hete grillpan, ongeveer 3 minuten aan elke kant. Pas op, ze verbranden snel! Laat uitlekken op keukenpapier.

Meng voor de dipsaus alle ingrediënten in een kommetje.

Yumz!

IMG_4502

Geschatte voedingswaarde per portie (1/2 van het recept, zonder dipsaus): energie 330 kcal, eiwitten 15 g, koolhydraten 45 g, suikers 8 g, vetten 14 g, verzadigde vetten 2 g, vezels 6 g

4 gedachtes over “Gegrilde spring rolls met currygroenten

    • Tine 6 januari 2016 / 14:12

      Bedankt! Ze smaken ook écht heerlijk. Zeker eens proberen 😉

      Like

  1. The Vegan Student 21 februari 2016 / 08:52

    yamm! Ik heb ze nog nooit gegrild maar dat lijkt me inderdaad heerlijk. Thanks ik ga het proberen 😀

    Like

Plaats een reactie