Ken je klassiekers: Macaroni met vegan kaassaus

IMG_6805

We zijn alweer bijna aan het einde van in  Dagen Zonder Vlees! Ik deed natuurlijk mee, en besloot voor deze editie extra veel recepten te posten voor plantaardige versies van klassiekers uit de Vlaamse Keuken, met als doel de veganistische keuken voor iedereen wat meer toegankelijk te maken. Je zag eerder al pannenkoeken, veggie vol-au-vent en een vegan omelet passeren. Deze keer was ik van plan om een plantaardige versie te maken van mijn waarschijnlijk favoriete gerecht als kind: macaroni met ham en kaas!

Een kaassaus is – verrassend genoeg misschien – héél makkelijk vegan te maken. Mijn eerste plantaardige kaassaus maakte ik van bloemkool, maar er zijn nog tal van mogelijkheden: geroosterde pompoen, bechamel met gistvlokkenwortelen en aardappelen (ja, echt), maar mijn absoluut favoriete kaassausbasis is met een flinke voorsprong de cashewnoot. Cashewnoten laten zich verrassend gemakkelijk een een zijdezachte saus blenden, die van zichzelf al een beetje kazig smaakt. Met de juiste smaakmakers wordt dat de meest verslavende kaassaus die ik ooit geproefd heb (incl. de “echte” kaassauzen van voor 1 maart).

Een plantaardige versie van mijn favoriete gerecht als kind dus. Hoe ik het “kaas”-onderdeel zou maken was snel beslist, maar over de ham heb ik serieus mijn hoofd gebroken. Oké, in de betere natuurwinkel kan je een deftige vegan ham vinden (maar daar had ik geen tijd voor) en als je een beetje kan werken met glutenmeel kan je er zelf eentje maken (maar daar had ik al helemaal geen tijd voor, en daarbovenop kan ik nog niet zo goed werken met glutenmeel). Ik besloot te gaan voor spekjes, want voor spekjes had ik al een doodeenvoudig recept van die keer dat ik boerensmoskes maakte. En toen ik dit recept van Love and Lemons zag, besloot ik de saus ook iets kruidiger te maken dan de kaassaus uit mijn kindertijd.

Het resultaat was volledig anders dan ik gepland had. Ik wou een pasta maken met eenvoudige smaken, een gerecht dat me zou herinneren aan vrijdagavonden na school. In de plaats daarvan maakte ik de beste pastasaus die ik ooit bij elkaar gekookt heb, veel rijker, spannender, dieper en complexer dan verwacht. Tel daar nog eens rokerige, krokante auberginespekjes bij en je hebt een bóm op je bord!

Oh ja, ik deed er ook nog wat erwtjes bij. Helemaal optioneel, maar als ik dan toch een volwassen versie van mijn kid’s favourite maak kunnen er nog wel wat groenten bij.

IMG_6801


Macaroni met vegan kaassaus

met de hulp van Love & Lemons

Ingrediënten

(voor 4 personen)

Kaassaus:

  • 150 g cashewnoten, minstens 6u geweekt in water
  • 1 sjalot, in grove stukken
  • 1 dikke teen look, in grove stukken
  • 1/4 kl gerookte paprika
  • 1 el balsamicoazijn
  • 3 el olijfolie
  • 125 ml water
  • 4 el gistvlokken
  • mespuntje cayennepeper
  • 1/2 kl kurkuma (voor de gele kleur)
  • 1 kl zout en zwarte peper naar smaak

Auberginespekjes

  • 1 kleine aubergine
  • 2 el sojasaus
  • 2 el olijfolie
  • 2 el ahorn-, agave- of rijstsiroop
  • 1 el appelciderazijn (of andere keukenazijn)
  • 1/2 kl knoflookpoeder
  • snuif zwarte peper en zout

En ook:

  • 400 g macaroni of pasta naar keuze
  • een handje dieprvieserwtjes of -spinazie (optioneel)

Bereiding

Snijd de aubergine in kleine blokjes. Meng alle overige ingrediënten voor de spekjes door elkaar in een grote kom, en dump de auberginestukjes erin. Roer goed door mekaar en laat enkele minuten marineren.

Verwarm voor de kaassaus een beetje olijfolie in een pan. Stoof er de sjalot en look even in aan, tot glazig. Roer het gerookte paprikapoeder en de balsamico-azijn erdoor en verwarm even mee.

Doe alle ingrediënten voor de kaassaus (incl. het sjalotmengsel) in de blender en mix tot een gladde saus. Proef en kruid bij indien nodig.

Verwarm je pan opnieuw en bak de aubeginestukjes krokant op hoog vuur, samen met 1-2 eetlepels extra marinade.

Kook de pasta al dente (en voeg eventueel de laatste 2 minuten van de kooktijd de erwtjes toe).

Giet de pasta af, maar houd een kopje van het kookvocht apart. Meng de kaassaus met de pasta en de (optionele) groenten en verwarm nog heel even door. Voeg eventueel wat kookvocht toe als de saus te dik is.

Serveer met de auberginespekjes en geniet!

IMG_6799

 

3 thoughts on “Ken je klassiekers: Macaroni met vegan kaassaus

    • Tine 10 april 2017 / 10:29

      Ongelooflijk wat je daar allemaal mee kan aanvangen he 😉 Little bombs of magic!

      Like

  1. Julienne 11 april 2017 / 12:52

    Ik ben ook een gigantische cashewnotenfan, zo’n veelzijdige rakkertjes 😉

    Like

Geef een reactie

