Vegan op aanvraag bij Camino

 

img_6611

Eén van mijn favoriete dingen om te doen is lekker gaan eten, en binnen de categorie lekker gaan eten ga ik het allerliefst lekker veganistisch eten. Veganistische restaurants zijn voorlopig nog schaars, maar dat betekent niet dat je als veganist nergens terecht kan. Bij veel “gewone” restaurants kan je héél lekker plantaardig eten, als je het op voorhand vriendelijk vraagt. In mijn nieuwe rubriek “Vegan op aanvraag” lees je mijn ervaringen. Als het goed gaat, wordt dit een soort gids van veganfriendly niet-vegan restaurants in en rond Antwerpen.

Camino is een Koreaans-Vietnamees restaurantje in het centrum van Antwerpen. Ik leerde het kennen dankzij een vriendin die er al eens wou gaan eten van toen het nog op de Vrijdagmarkt zat. Sinds november zit Camino op een nieuwe fijne locatie in de Muntstraat. De vriendin en ik besloten dat het een perfecte plek was om ons weekend in te zetten.

Op de website van Camino las ik al dat “VEGAN & VEGETARIAN possible” was. Fijn, want behalve wat groenten bevat het kleine menu – waar ik overigens wel van houd – niets dat standaard vegan is. Voor de zekerheid vermeldde ik bij de online reservering nog eens dat ik veganistisch at. Reserveren kan gemakkelijk via Resengo, en is echt wel aan te raden.

img_6623img_6622Al bij het binnenkomen merkten we dat de bediening bij Camino supervriendelijk is. Tijdens de aperitief (een lekker glas organische witte wijn) vroeg ik aan de serveerster welke items van het menu veganistisch waren of aangepast konden worden. De rice bowl kon zonder ei, de smoked eggplant en komkommersalade waren plantaardig. Ze wierp ook nog een blik op het suggestiebord en vertelde me dat de glazed beets jammer genoeg honing bevatten. Ik was aangenaam verrast dat ze zo goed wist wat vegan inhield en zag een rijstgerechtje met gerookte aubergine helemaal zitten.

Bij het bestellen vertelde een andere serveerster me dat de kok bang was dat die rice bowl misschien toch wat saai zou zijn, aangezien de belangrijkste smaakmaker, kimchi, garnalenpasta bevatte, zodat ik alleen rijst en groenten zou overhouden. De kok wou echter wel een speciaal noedelgerechtje voor mij maken. Of dat goed was? Oeh ja hoor, ik voelde me alweer rotverwend!

img_6614img_6619

De gebakken noedels waren – even denken – ja echt – de beste die ik ooit gegeten heb. Ze waren heerlijk gekruid en werden geserveerd met reepjes nori en lente-ui. De gerookte aubergine was eveneens heerlijk, dit gerecht zou elke auberginehater kunnen bekeren. Hij werd geserveerd in een frisse tahin-achtige saus. Ik heb gesmuld!

Als “dessert” dronken we allebei een cocktail (prima alternatief als er geen vegan dessert is). Die van mij was iets met gin, komkommer en sesamzaadjes: heerlijk verfrissend na die vullende maaltijd. Mij zien ze hier zeker en vast nog terug…

img_6629

Conclusie: Vegan-friendly? Absoluut!

Camino
Muntstraat 4
2000 Antwerpen

Geef een reactie

