Witte Nutella voor Valentijn

 

img_6596

Witte Nutella! Nu ja…

Witte chocolade is niet echt chocolade, en deze witte Nutella heeft ook maar heel weinig gemeen met echte Nutella. Op zoek naar inspiratie op het internet, vond ik enkel recepten op basis van cacaoboter. Heel logisch, maar niet wat ik wou. Cacaoboter is te moeilijk te vinden en naar mijn mening ook een beetje een saai ingrediënt. Ik volgde gewoon mijn gevoel en gooide allemaal lekkere dingen die ik al in huis had.

De basis van deze chocopasta is een zelfgemaakte macadamianotenpasta. Macadamianoten zijn hier niet zo vaak in huis – niet in het minst omdat ze niet goedkoop zijn – maar af en toe koop ik ze toch eens omdat ze zó ongelooflijk lekker zijn! Blijkbaar zitten ze ook nog eens tjokvol gezonde vezels, zeldzame omega-7 vetzuren, B-vitaminen en mineralen. Dat maakt deze smeerpasta toch een beetje meer verantwoord.

Gemengd met witte poedersuiker, verse vanille en plantaardige melk wordt dit (naast minder verantwoord) een héérlijke smeerpasta voor op de boterham. Als ik me juist herinner hoe witte chocopasta smaakt, is deze veel beter. Net zoet genoeg, lekker nootjesachtig, supersmeuïg. Heb ik even geluk dat mijn lief niet van zoet houdt – ik eet deze pot met plezier alleen leeg met Valentijn!

Beperk het gebruik van deze witte Nutella zeker niet tot boterhammen alleen. Ook als dip voor vers fruit, als “frosting” voor een cake of gewoon met de lepel is hij hemels.

Toch nog even mijn excuses voor de foto’s. Het lukt me de laatste tijd niet om het daglicht op een juiste manier te vangen. Tja, je zal dit smeerseltje zelf moeten maken om te zien hoe heerlijk het eruit ziet. En smaakt. Dat vooral.

img_6588


Witte Nutella

Ingrediënten

  • 150 g rauwe, ongeroosterde macadamianoten
  • 3 el plantaardige melk (ik gebruikte sojamelk)
  • 50 g poedersuiker
  • 1 mespuntje zout
  • zaadjes van 1/2 vanilleboon

Werkwijze

Mix de macadamianoten enkele minuten in een keukenmachine, tot de oliën vrijkomen en je een zachte, smeuïge, maar nog stevige pasta krijgt.

Voeg de poedersuiker, het zout en de plantaardige melk toe en zet de keukenmachine aan tot alles goed gemengd is. Als de pasta nog te dik is, mag je zeker wat extra vloeistof toevoegen. Houd er rekening mee dat de pasta nog dikke wordt in de koelkast. Voeg tenslotte de vanillezaadjes toe en mix kort door.

 

Bewaar de Nutella in een afgesloten potje in de koelkast. Ik denk wel dat hij enkele dagen houdbaar is, maar bij mij houdt ie het niet zo lang vol 😉

img_6597

7 thoughts on “Witte Nutella voor Valentijn

    • Tine 15 februari 2017 / 14:27

      Hemels, da’s een goeie omschrijving 😉 Ik hoop dat je het eens uitprobeert!

      Like

  1. greet 14 februari 2017 / 18:44

    Ik kocht net vandaag een pak macademianoten, en dan zie ik dit recept. Het is voorbestemd, denk ik :-)! Ik vind ze sowieso al heerlijk. Daar nog wat extra smaakmakers bij.. dit kan gewoon alleen maar nog lekkerder zijn.

    Like

    • Tine 15 februari 2017 / 14:29

      Zo toevallig dat het geen toeval meer kan zijn hè! Maar je hebt gelijk, macadamia’s zijn gewoon zo ook keilekker. Ik ga ze (zeker nu ik dit recept heb) weer veel vaker kopen!

      Like

  2. Galina 15 februari 2017 / 10:45

    Oh, ik zag het voorbij komen op bloglovin’ en MOEST gewoon weten hoe je het maakt. Lijkt me goddelijk!

    Like

    • Tine 15 februari 2017 / 14:30

      Wat leuk dat je hier zo bent terechtgekomen 🙂 Laat me zeker iets weten als je het probeert!

      Like

  3. aurelyh 16 februari 2017 / 18:07

    Ziet er lekker uit, moet ik zeker eens proberen. De kinderen van mijn zus zullen erg blij zijn 🙂 Dank je voor het recept 🙂

    Like

Geef een reactie

