Vegan op aanvraag bij Pasta-Hippo-Vino

img_6497

Eén van mijn favoriete dingen om te doen is lekker gaan eten, en binnen de categorie lekker gaan eten ga ik het allerliefst lekker veganistisch eten. Veganistische restaurants zijn voorlopig nog schaars, maar dat betekent niet dat je als veganist nergens terecht kan. Bij veel “gewone” restaurants kan je héél lekker plantaardig eten, als je het op voorhand vriendelijk vraagt. In mijn nieuwe rubriek “Vegan op aanvraag” lees je mijn ervaringen. Als het goed gaat, wordt dit een soort gids van veganfriendly niet-vegan restaurants in en rond Antwerpen.

Voor de aftrap van deze rubriek wou ik niet zomaar een random restaurant binnenlopen. Ik koos daarom voor een favoriet van vroeger: Pasta Hippo Vino, een heerlijk pastarestaurant in het centrum van Antwerpen. Ik waardeerde het plaatsje altijd al om zijn gezellige aperitivobar, kleine kaart met verrassende gerechten, gigantische wijnkeuze en héérlijk kruidenbrood. Vroeger was ik verknocht aan de tagliatelle met carpaccio en de rigatino met gorgonzola, walnoten en peer. Dat ligt nu een beetje anders…

Ik mailde twee dagen op voorhand om te reserveren en vermeldde dat ik veganistisch at en wat dat inhield, dat ik wel alles lustte en geen allergieën had, en of het mogelijk was om voor mij een hoofdgerecht te voorzien. Ik vroeg ook specifiek of dat heerlijke aperobrood van hen geschikt was voor vegans. Ik kreeg een snel en vriendelijk antwoord: We maken morgen wel iets speciaal voor jou. Het brood bevat zuivel en gluten, dus dat is niet echt geschikt voor veganisten, een alternatief daarvoor hebben we niet. Waarom gluten een probleem zouden zijn weet ik niet, maar jammer van de zuivel. Ik was alvast blij met de flexibele reactie!

In de plaats van een voorgerechtje dronk ik een lekkere gin-tonic (ik ben nog niet zo thuis in vegan wijnen, maar van gin weet ik dat ie bijna altijd plantaardig is). Bij het bestellen van het hoofdgerecht keek de serveerster toch raar op toen ik zei dat ik op voorhand een veganistisch alternatief gevraagd had. Het was blijkbaar druk in de keuken en ze wist niet of dat wel zou lukken. Gelukkig kwam ze enkele minuten later al melden dat alles in orde was. So far, so good!

Ik kreeg een rigatoni met courgette, tomaten en rucola. Bij het opdienen werd me meteen – zonder het te vragen – verteld dat de pasta geen ei bevat. Top! Het gerecht was eenvoudig en niet origineel, maar wel heel smakelijk. De courgette had nog een stevige bite, de tomaten hadden ongelooflijk veel smaak voor deze tijd van het jaar en het geheel was superlekker gekruid. Ik zou het zelf niet zo lekker kunnen maken.

Ik besefte opeens weer hoe leuk het is om verrast te worden… Toen ik nog een alleseter was, bestelde ik heel vaak iets van de kaart waarvan ik niet wist wat het was – zeker in het buitenland – omdat ik het zo leuk vond om niet te weten wat ik zou krijgen. Dat kon niet meer vanaf ik me bewust werd van wat ik at; ik speurde altijd de kaart af naar zo weinig mogelijk vlees, vis en zuivel. Op deze manier word ik toch weer verrast!

Conclusie: Vegan-friendly? Yes!

Pasta Hippo Vino
Oude Koornmarkt 32
2000 Antwerpen

Opmerking: bij mijn volgende restaurantbezoek zorg ik voor meer foto’s. Ik was dat nu – als onervaren reviewer – helemaal vergeten.

2 thoughts on “Vegan op aanvraag bij Pasta-Hippo-Vino

  1. aurelyh 12 januari 2017 / 13:17

    Dit ziet er top uit. Ik heb onlangs een heel slechte ervaring gehad in een restaurant ( niet in België ) en sindsdien ben ik wat sceptisch als ik uit eten moet gaan. Wat jammer is want restaurants zouden voor iedereen iets moeten hebben. Maar dit restaurant staat alvast op mijn lijstje 🙂
    Dankje voor deze leuke review !

    Like

    • Tine 12 januari 2017 / 17:44

      Herkenbaar! Een restaurant in Frankrijk serveerde me eens sla met geraspte wortelen en één (!) kerstomaat. Haha 😉 Dat is dus waarom ik het doe! Bedankt voor je lieve reactie.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

