Worstenbroodjes met champignongehakt

IMG_6506.jpg

Verloren maandag! Het verhaal gaat dat in de Middeleeuwen de ambtenaren in Antwerpen op de eerste maandag na Driekoningen hun eed aflegden. Nadien volgde een groot feest, dat de stad goedkoop probeerde te houden door de feestvierders een goedkoop vleesbroodje te eten te geven. Aangezien er die dag niet gewerkt werd, kreeg die dag de naam “Verloren Maandag”.

Voor mij betekende die dag altijd feest, want… worstenbroodjes en appelbollen! Twee jaar geleden schrapte ik worstenbroodjes van mijn menu en bleef er maar één optie over. Tot vandaag, want yes, deze champignongehaktbroodjes zijn beter dan het origineel.

Natuurlijk zou je lekker easy street kunnen gaan en een vegetarische worst tussen bladerdeeg rollen. Volgens mij zou dat ook best lekker zijn, aangezien ik eigenlijk alles met bladerdeeg op zijn minst best lekker vind. Maar omdat ik het toch graag een beetje moeilijk maak voor mezelf besloot ik iets anders te verzinnen, met als belangrijkste criterium dat ik de broodjes ook aan vleeseters zou kunnen voorschotelen (dat betekent denk ik: geen nepvlees, geen tofu, geen bonen, geen linzen).

Ik kwam uit bij deze heerlijk kruidige mush van champignons: eenvoudige ingrediënten en gemakkelijk te maken. Jeroen Meus bracht me op het idee om curryketchup in de broodjes te verwerken. Die toevoeging maakt de smaak net iets spannender, maar is natuurlijk helemaal optioneel.

Misschien vraag je je af of bladerdeeg – met al die boter – wel past in mijn plantaardige eetvisie. Wel, ik geloofde het eerst ook niet, maar bijna al het kant-en-klaar bladerdeeg dat je in de supermarkt vindt is veganistisch. Check de ingrediëntenlijst maar eens, je zal meestal alleen plantaardige oliën vinden. Hebben wij even geluk dat die goedkoper zijn dan boter 😉

Serveer deze worstenbroodjes als finger food op een feestje, of verorber ze als hoofdmaaltijd op Verloren Maandag!

IMG_6504.jpg


Gehaktbroodjes met champignonvulling

gebaseerd op dit recept van Jamie Oliver

Ingrediënten

  • 250 g bladerdeeg, best in een rechthoekige of vierkantige vorm °
  • 1 kleine ui
  • 1 stengel selder
  • 2 teentjes knoflook
  • 250 g champignons
  • 50 ml rode wijn
  • 1 kl mosterd
  • 1/2 kl gedroogde tijm
  • 40 g broodkruim (van ± 2 boterhammen)
  • 1 el sojasaus
  • verse peterselie °°
  • zout en zwarte peper
  • olijfolie
  • ongezoete soja/amandelmelk
  • curryketchup (optioneel)

 

Werkwijze

Snij de ui en selder in stukken (dit hoeft niet heel fijn, je gaat nadien mixen). Verwarm een scheutje olijfolie in een ruime pan en stoof hierin de ui en selder aan met een snuif zout. Plet de knoflook en voeg die toe als de ui en selder lichtjes gebruind zijn. Snij de champignons in stukken en gooi in de pan.

Voeg de rode wijn, mosterd en tijm toe als de champignons zacht geworden zijn en laat alles sudderen tot het vocht bijna volledig verdampt is. Laat afkoelen.

Doe de champignonmix in een keukenmachine °°°, samen met het broodkruim, de sojasaus, peterselie, een snuif zout en flink wat peper. Mix tot alles gemengd is maar er nog wat structuur overblijft. Proef en kruid bij indien nodig.

Verwarm de oven voor op 200°C.

Snij het bladerdeeg in lange repen van zo’n 10 cm breed. Schep de champignonmix in het midden, een maak er met je vingers een soort lange worst van. Knijp hier eventueel een beetje curryketchup over. Borstel een beetje soja/amandelmelk over de randen en vouw het deeg dicht. Druk de randen aan met een vork. Snij met een scherp mes in stukken van zo’n 10 cm. Borstel nog wat soja/amandelmelk over de bovenkanten.

Leg je broodjes op een bakplaat bedekt met bakpapier, en bak ze ongeveer 25 minuten op 200°C tot ze goudbruin zijn.

Laat even afkoelen en serveer warm.

 

° Ik had enkel een ronde lap bladerdeeg in huis. Ik sneed hier twee lange repen uit en met de rest maakt ik mini-worstenbroodjes. Dat kan dus ook.

°° Tegenwoordig heb ik altijd van die handige potjes in de diepvriezer zitten. Zéér handige uitvinding van de Delhaize!

°°° Als je (nog steeds) geen keukenmachine hebt, kan je ook al je groenten heel fijn snijden en alles gewoon goed mengen. Ik denk dat dat prima werkt!

IMG_6503.jpg

5 thoughts on “Worstenbroodjes met champignongehakt

  1. Cecile Faes 9 januari 2017 / 07:30

    Goedemorgen op verloren maandag,

    Leuk receptje! Fijne werkweek.

    Mams

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    Like

    • Tine 9 januari 2017 / 12:35

      Wat een lieve reactie, bedankt mams! Ook voor jou een hele fijne week 😀

      Like

  2. Charlotte 9 januari 2017 / 17:04

    Klinkt lekker! Alles met champgnons klinkt lekker voor mij 😉 Nog eentje voor mijn ellenlange te-proberen lijst. Bedankt voor het delen!

    Like

    • Tine 9 januari 2017 / 20:16

      Haha 🙂 Dat van die champignons hebben we gemeen dan! En dat van die lange te-proberen lijst eigenlijk ook…

      Like

  3. resaarcle 10 januari 2017 / 23:18

    Leuke variant! Ik heb me altijd al afgevraagd waar die ‘verloren’ maandag komt. Eieieieieindelijk weet ik net nu. Bedankt!

    Like

Geef een reactie

