Eenvoudige homemade crackers

IMG_6276.jpg

Eén van de eerste dingen die ik maakte in mijn nieuwe oven – misschien zelfs het allereerste – was crackers. In mijn vorige appartementje had ik een kleine combi-oven waarin ik bijna alles kon maken: cake, quiche, chocolate-chip cookies, pizza, geroosterde bloemkool, falafel en alles daartussenin. Voor echte zelfgemaakte crackers was het wachten op een echte oven met een echte bakplaat.

Sinds ik die heb, heb ik al regelmatig een batch in de oven gezet: voor mezelf om een teveel aan één of andere spread weg te werken of voor vrienden als last-minute aperitiefhapje. Een minpunt is dat de crackers even verslavend zijn als chips. Een plusmunt is dat de crackers even verslavend zijn als chips, maar een stuk meer verantwoord!

img_6289


Homemade crackers

Lichtjes gebaseerd op deze easy crackers van Oh She Glows

Ingrediënten

(voor één bakplaat, zo’n 30 crackers)
  • 100 g bloem of meel naar keuze (volkorenbloem, speltbloem, boekweitmeel, havermeel, … of een mix)
  • 45 g amandelen of amandelmeel
  • 15 g lijnzaad
  • 1/2 kl zout
  • 1/4 kl bakpoeder
  • 60 ml water
  • 1 el olijfolie
  • optioneel: 2 el sesamzaad voor extra crunchiness
  • optioneel: verse of gedroogde kruiden en specerijen zoals tijm, rozemarijn, knoflook(poeder), chilivlokken, … voor extra smaak

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180°C.

Maal de amandelen en het lijnzaad fijn. Tenzij je amandelmeel gebruik, dan maal je enkel het lijnzaad fijn.

Meng alle droge ingrediënten in een grote kom, inclusief de optionele crunchiness en smaakmakers. Voeg het water en de olie toe, meng met een lepel en daarna met je handen. Je zou een niet-kruimelige deegbal moeten krijgen. Kruimelig? Voeg wat extra water toe. Plakkerig? Voeg wat extra bloem toe.

Rol de deegbal uit met een deegroller tot een grote lap van zo’n 2 mm dik. Leg deze op een bakplaat bedekt met bakpapier. Gebruik een pizzasnijder om de lap in crackers te snijden en zet in de oven voor 15-20 min, tot de randen lichtjes gebruind zijn. Let de laatste minuten goed op! Ik liet de mijne al een paar keer aanbranden. Laat helemaal afkoelen en breek in stukjes.

 

Je kan de crackers enkele dagen bewaren in een goed afgesloten potje op kamertemperatuur.

img_6281

2 thoughts on “Eenvoudige homemade crackers

  1. Claire 11 december 2016 / 17:16

    Nooit aan gedacht om zelf crackers te maken. Dit ziet er echt lekker uit! Mag ik vragen welke meelsoorten jij hebt gebruikt? 🙂

    Like

    • Tine 11 december 2016 / 18:45

      Echt eens proberen, het is zó makkelijk! Deze versie is een mengeling van volkorenbloem en boekweitmeel, maar ik heb ook al puur volkoren of volkoren-havermeel geprobeerd, alles kan 😉

      Like

Geef een reactie

