Easy Vegan geëxperimenteer: Seitan

img_6397

Gisteren eindigde Easy Vegan, de campagne over plantaardig eten van Eva vzw. Ik schreef me in, en net zoals de 5000 (!) andere deelnemers ontving ik elke dag een mail met tips & tricks, originele recepten en interessante achtergrondinformatie. Het inspireerde me om nieuwe dingen uit te proberen in de keuken. Ik experimenteerde al met verloren brood (geslaagd!) en mayonaise van aquafaba (iets minder geslaagd) en maakte ook deze week iets dat al lang op mijn kitchen bucket list stond: seitan.

In de ranking van geitenwollensokkenbegrippen scoort seitan waarschijnlijk redelijk hoog, ergens tussen tofu en bakfietsen. Ikzelf ben intussen blijkbaar immuun voor dit soort imago’s, want ik barstte bijna uit elkaar van enthousiasme en ongeduld toen ik eindelijk een pakje glutenmeel in huis had gehaald en mijn zoektocht naar goede basisrecepten begon. Bijna belachelijk hoeveel plezier ik haal uit keukenexperimentjes.

Seitan is niet gemaakt voor de glutenintoleranten onder ons, want het hoofdingrediënten ís gluten, het eiwitgedeelte van tarwemeel. Blijkbaar waren het boeddhistische monniken die eeuwen geleden het idee ontwikkelden, nu is seitan (ook bekend onder de grappige naam wheat meat) vooral populair bij vegetariërs en veganisten. Geen wonder, want niet alleen de textuur, maar ook het proteïnegehalte en de mogelijkheden lijken heel erg op die van vlees. De smaak bepaal je helemaal zelf tijdens de bereiding, waardoor je er echt alle kanten mee opkan. Denk aan saté, boterhamworst, biefstuk, ribbetjes, …

Met de vorige mislukking in mijn achterhoofd besloot ik het eenvoudig te houden. Ik gooide een paar basisrecepten vanop het internet bij elkaar en volgde mijn gevoel, kneedde, stoomde en… kon mijn ogen en smaakpapillen bijna niet geloven! Na een halfuurtje werk en een nog eens een halfuur afkoelen eindigde ik met een smakelijk, stevig, makkelijk te versnijden tarwevleesje. De sneetjes bakte ik nog even in de pan en waren gewoon té lekker tussen mijn pistolet. Dit was zéker niet mijn laatste experiment met seitan, maar hieronder deel ik alvast mijn supermakkelijk basisrecept.

Misschien nog even dit: twee ingrediënten voor dit recept (glutenmeel en gistvlokken) zal je niet vinden in de supermarkt. Kriebelt de experimenteergoesting bij jou ook? Je kan deze producten kopen in de natuurwinkel (o.a. Natuurhuis) of online bij Pit&Pit.

img_6384


Seitan basisrecept

Ingrediënten

(ik baseerde het op tips van o.a. One Green PlanetAandachtige Blog en Mary’s Test Kitchen)

  • 200 g glutenmeel (ook wel bekend als glutenpoeder of tarwegluten)
  • 1 el gistvlokken
  • 2 teentjes knoflook, geperst
  • 200 ml koude groentebouillon
  • 2 el (30 ml) sojasaus
  • 1 el (15 ml) olijfolie

Ook nodig:

Bereiding

Meng het glutenmeel, de gistvlokken en de knoflook in een ruime mengkom. Meng de bouillon, sojasaus en olijfolie eronder met een lepel. Kneed dan 2-3 minuten door met je handen. Verdeel het elastische deeg in 2 en rol zo goed mogelijk in ballen. Verpak deze apart in zilverpapier en vouw goed dicht.

Laat de seitan een halfuur stomen, laat lichtjes afkoelen, en zet in de koelkast voor minstens een halfuur.

Wat nu? Eigenlijk kan je heel veel met seitan, maar ik wou het puur houden om de zelfgemaakte seitan goed te proeven:

Snijd de seitan in dunne schijfjes. Verwarm wat olijfolie in een pan een bak de schijfjes ongeveer 3 minuten aan elke kant. Maal er tijdens het bakken wat peper over. Leg ze tussen een broodje met veganaise, sla, komkommer en wat je maar wil.

Je kan (gestoomde en gebakken) seitan enkele dagen in de koelkast bewaren, of veel langer in de diepvriezer (enkel gestoomd) .

img_6391

2 thoughts on “Easy Vegan geëxperimenteer: Seitan

  1. fiekefatjerietjes 23 november 2016 / 13:56

    Mmmm, seitan! Vroeger maakte ik dat vaak zelf, met een zak glutenmeel van bij het Bakkershuis. Maar de laatste keren mislukte dat altijd, dus ik had het zo’n beetje opgegeven.
    Zo stom, ik plaatste vorige week een bestelling bij Pit&Pit, maar ik wist helemaal niet dat ze daar ook glutenmeel verkochten! Bummer!

    Like

    • Tine 24 november 2016 / 11:18

      Ha, alweer een reden om snel een nieuwe bestelling te plaatsen 😉 Eerlijk gezegd schrok ik er echt van dat het bij mij meteen lukte, ik vrees dat er mij ook nog wel wat flaters te wachten staan…

      Like

Geef een reactie

