Easy Vegan geëxperimenteer: Veganaise

img_6366

Soms, heel soms, is het beter om gewoon bij je oude vertrouwde manier te blijven. Meestal ben ik helemaal waarom-gewoon-doen-als-het-ook-speciaal-kan. Waarom een zwarte thee bestellen als er ook een Dragon Phoenix Jasmine Pearls op de kaart staat? Waarom kleding van H&M en Zara kopen als je ook bij tweedehandswinkeltjes en prachtige webshops kan shoppen? Waarom je vertrouwde veganaiserecept volgen als je ook mayonaise kan maken met aquafaba? Wel…

Na mijn geslaagde experiment met verloren brood, was ik helemaal enthousiast om verder te experimenteren. Dit weekend besloot ik eindelijk het ultieme vegan wonderproduct op de korrel te nemen: aquafaba. Als niet-vegan heb je er waarschijnlijk nooit van gehoord, maar in de wereld van de herbivoren is het een ware hype. Aquafaba is – jawel – het vocht uit een pot of blik kikkererwten. Dankzij de vele eiwitten en zetmeel die het bevat, heeft de vloeistof wonderlijke eigenschappen. Je kan er eigenlijk alles mee maken wat je ook met eiwit kan: meringue, macarons, pavlova en chocomousse, maar ook marshmallows, donuts, roomijs, cheesecake, … Het lijstje blijft maar groeien.
Ik had niet veel zin in zoet (ja, dat gebeurt, toch wel jaarlijks ofzo) en besloot het eenvoudig te houden. Mayonaise, met aquafaba in plaats van ei, leek me redelijk haalbaar. Ik zocht alle ingrediënten bij elkaar en ging aan de slag. Om een lang verhaal kort te maken… Het resultaat was een gelig goedje met de viscositeit van drinkyoghurt. Ik liet de pot nog enkele uren in de koelkast staan om mijn brouwsel een kans te krijgen om in te dikken, maar eigenlijk wist ik het al. Mijn experiment is mislukt!

Heb ik niet lang genoeg gemixt? Gebruikte ik de verkeerde kikkererwten? De verkeerde olie? Ik weet het niet, maar ik weet wel dat ik voorlopig niet meer van mijn standaardrecept afwijk. Omdat ik al best wat vragen heb gekregen over dat recept, besloot ik het hier ook te delen. Veganaise is een stuk eenvoudiger te maken dan echte (ei)mayonaise en smaakt fantastisch. Ik heb het al ontelbare keren gemaakt: in mijn miniblender, grote blender, keukenmachine, met de staafmixer, … En het is letterlijk nog nooit mislukt! Je zag misschien al wel eens vermeldingen voorbijkomen op deze blog, o.a. in de tonijnsalade, bij deze boon&bulgur veggieburgertjes, en naast mijn veggie stoofvlees. Op de foto zie je de veganaise schitteren tussen mijn boterham, in combinatie met boerenkool, worteltjes, geplette kikkererwten en currypoeder. Een epische lunch.

img_6359


Veganaise

(overgenomen van dit recept van Eva vzw)

Ingrediënten

(voor 1 pot van ongeveer 300 ml)

  • 100 ml ongezoete (!) sojamelk
  • 1 el appelciderazijn of citroensap
  • 1 tl zachte mosterd
  • 1 tl zout
  • 1 tl agavesiroop (optioneel)
  • 200 ml neutrale plantaardige olie (zoals zonnebloem, soja, maïs of koolzaad)

Bereiding

Doe alles behalve de olie in een pot of blender en mix. Voeg de olie langzaam toe terwijl je blijft mixen.

De veganaise zal de eerste uren nog wat dikker worden in de koelkast. Je kan hem daar minstens 1 week bewaren in een goed afgesloten pot.

img_6368

One thought on “Easy Vegan geëxperimenteer: Veganaise

Geef een reactie

