Easy Vegan geëxperimenteer: Verloren brood

img_6350

Op 1 november startte Easy Vegan, een leuke nieuwe campagne van mijn goede vriend (vriendin?) Eva. In 21 dagen leer je alles over plantaardig eten op een lekkere, gezonde en gemakkelijke manier. Als deelnemer krijg je elke dag een mailtje met handige tips & tricks, heerlijke recepten en boeiende achtergrondinformatie. Ik besloot me in te schrijven, niet omdat ik mijn weg niet ken in de plantaardige keuken, wel omdat nieuwe ideeën en inzichten altijd welkom zijn.

Easy Vegan leek me een leuke gelegendheid om eens wat recepten of concepten te tackelen die hot zijn in de vegan wereld, maar waar ik nog niet aan ben durven beginnen. Ik denk dan aan het fenomeen aquafaba, maar ook de plantaardige versie van mac & cheese en omelet (echt waar, dat kan!). Vegan french toast, zoals alle vegan internetcreatievelingen het noemen, is supereenvoudig om te maken, maar toch had ik het tot nu toe nog nooit geprobeerd. Ik vond verloren brood in mijn jeugd zó lekker, dat ik misschien wel een beetje bang was om teleurgesteld te worden door de versie zonder eieren en melk.

Je kan het al raden: natuurlijk was ik verre van teleurgesteld! Of ze exact smaken zoals de boterhammen die mijn mama maakte weet ik niet zeker, het is dan ook al een hele tijd geleden dat ik die nog at. Maar lékker! De smaak en geur katapulteerden me zo 15 jaar terug in de tijd, naar die woensdagmiddagen dat mijn zus en ik thuiskwamen van school en dolenthousiast werden van het vooruitzicht naar “boterhammen in de pan”.

Deze verloren boterhammen zijn heel gemakkelijk om te maken, volgens mij zelfs makkelijker dan de originele versie. Het recept baseerde ik op dit recept van Eva. Als beslag gebruik je een mengsel van amandelmelk en bloem, dat je eventueel op smaak brengt met bruine suiker en kaneel (aanrader!). Nadat het bakken, kan je de wentelteefjes afwerken met wat je maar wil. Ik gebruikte hier bananen en fijngehakte amandelen, maar je kan ook ander fruit gebruiken, kokosslagroom (zoals in het originele recept), ahornsiroop, of – zoals ik het vroeger deed – echte bruine “kinnekessuiker”.

IMG_6355.jpg


Vegan verloren brood

Ingrediënten

  • 6 witte of lichtgroffe boterhammen
  • 250 ml amandelmelk °
  • 2 el bloem naar keuze (ik gebruikte volkorenbloem)
  • 1 el bruine suiker (ik gebruikte kokosbloesemsuiker)
  • 1/2 kl kaneel
  • Alpro soya Bakken & Braden °°

Werkwijze

Meng de amandelmelk, bloem, suiker en kaneel in een grote kom met een garde.

Verwarm de “boter” op middelhoog vuur in een grote pan met anti-aanbaklaag.

Dip een sneetje brood heel even langs beide kanten in het beslag en leg het in de pan. Draai om met een spatel na 2-3 minuten en laat ook de andere kant even bakken. Haal uit de pan. Ga zo verder met de andere sneetjes, en vergeet niet om tussendoor telkens wat nieuwe “boter” in de pan te smelten.

Vers zijn deze boterhammen op hun best, maar je kan ze ook perfect opwarmen op een bakplaat in de oven. Zelfs afgekoeld zijn ze een feestje op je bord!

 

° Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ben bijna zeker dat je ook andere soorten plantaardige melk kan gebruiken.

°° Dit lukt zeker ook met een neutrale plantaardige olie, maar het boterachtige smaakje van deze margarine is hier wel echt op zijn plaats.

img_6347

2 thoughts on “Easy Vegan geëxperimenteer: Verloren brood

Geef een reactie

