Artisjok-witte bonenspread

img_6257

Voor ik plantaardig begon te eten, wekten witte bonen bij mij dezelfde reactie op als tofu in die tijd, namelijk een inwendige eikes, bah, jakkes. Mijn vader had en heeft er een afschuw van, en dat gevoel heb ik toch wel lichtjes overgenomen. Ik weet niet meer precies wanneer het gebeurde, maar enkele jaren geleden besloot ik de bevoordeelde peulvruchtjes toch een kans te geven. Ik ben er altijd trots op geweest dat ik bijna alles lust (twee uitzonderingen: koffie en doerian) en vond dat ik het bestaan van witte bonen niet kon blijven negeren. Ik geloof dat mijn eerste gerechtje een soort stoofpotje was. Het was niet écht geslaagd omdat ik een pak gedroogde witte bonen gebruikte dat al een onbekend aantal jaren in de voorraadkast stond, maar ik besefte wel dat die arme stakkers tot veel meer in staat waren dan ik ooit had gedacht.

Intussen draaide ik ze in paté, legde ik ze tussen croques en (geen grap) verwerkte ik ze in muffins. Vandaag maakte ik er een boterhamspread van. Ik was vooral op zoek naar iets supergemakkelijks, aangezien ik nog steeds geen keuken heb. Mijn go-to voor een snelle spread zijn kikkererwten, maar de combinatie van artisjok en witte bonen had al een paar keer mijn aandacht getrokken tijdens één van mijn vele Pinterestpauzes. En ja hoor, alweer een nieuwe bestemming voor die – intussen geliefde – witte bonen!

De spread is lekker zo tussen de boterham, ideaal een heel donkere zoals rogge. Hij is ook geweldig als beleg in combinatie met een restje groenten (ik combineerde het met gestoofde prei, maar denk ook aan verse spinazie, een schijfje tomaat of geroosterde courgette).  Volgens mij doet hij het zelfs heel goed als dip voor crackers of rauwe groentjes. Heb jij nog een zielig blik witte bonen met een onduidelijke bestemming in je voorraadkast staan? Aan de slag! Binnen de 10 minuten staat dit lekker ding op tafel.

img_6262


Artisjok-witte bonenspread

Ingrediënten

  • 1 blik witte bonen (uitlekgewicht 250 g) of 250 g gekookte witte bonen
  • 1 glazen pot artisjokharten (uitlekgewicht ± 180 g)
  • handje basilicum
  • 1/2 citroen, geperst
  • 1 klein teentje look
  • 1/2 kl zout
  • flinke snuif zwarte peper

Werkwijze

Doe de bonen in een vergiet en spoel ze met water. Mix de bonen, het citroensap, de look, de peper en zout en eventueel de gistvlokken glad in een keukenmachine °°.

Snijd de artisjokharten fijn en voeg ze samen met de basilicum toe aan de keukenmachine. Mix enkele keren heel kort (de pulsknop is ideaal), zodat alles goed gemengd is, maar je nog wat structuur overhoudt van de artisjok. Proef en voeg eventueel wat extra peper, zout of citroensap toe.

Je kan de spread in een afgesloten potje een week bewaren in de koelkast. Ik vond de spread nog lekkerder nadat de smaken een dagje konden ontwikkelen.

° Gistvlokken zorgen voor een diepere, hartige, ietwat kaasachtige toets.

°° Als je geen keukenmachine hebt, kan je ook volgende arbeidsintensieve methode gebruiken. Plet de witte bonen met een vork, en meng met het citroensap, geplette look, peper, zout en gistvlokken. Snijd de artisjokharten en basilicum superfijn en meng alles goed in een kom. Of je kan in je spaarpot graaien en je er eentje aanschaffen, ik beloof dat je er geen spijt van zal krijgen. Ik gebruik al enkele jaren deze.

img_6267

4 thoughts on “Artisjok-witte bonenspread

  1. resaarcle 24 oktober 2016 / 18:51

    Ik ben wel te vinden voor een artisjokje en wat witte boontjes! Fijn receptje, merci!

    Like

    • Tine 24 oktober 2016 / 20:07

      Leuk! Met eenvoudige ingrediënten kan je ook echt toffe dingen doen hè? Vergeet ik soms wel eens, omdat ik het ook zo leuk vind om te experimenteren met speciallekes 😉

      Like

    • Tine 25 oktober 2016 / 09:30

      Amaai dat zou ik wel denken! Waarschijnlijk was jouw post dan ook één van die Pinterest-bronnen 😉 Die focaccia ziet er ook heerlijk uit zeg, lijkt me inderdaad een topcombinatie…

      Like

Geef een reactie

