Tofu scramble (eivrij roerei)

IMG_5986

Blog-strategisch gezien is het waarschijnlijk niet zo’n goed idee om dit recept te delen. Een recept met tofu in de titel zal bij een aantal lezers vast opgetrokken wenkbrauwen, “het-gaat-nu-wel-echt-bergaf“-gedachten en/of bah-geluiden ontlokken. Begrijpelijk, want twee jaar geleden zou ook ik al die reacties vertoond hebben bij het horen van dat woord. En toch! Ik kon het echt niet laten om dit te laten zien.

Toevallig vroeg een collega me deze week nog wat ik zoal eet als ontbijt als ik geen dierlijke producten consumeer. Ik vond het een grappige vraag, omdat de meeste mensen zich eerder zorgen maken over wat ik ’s middags tussen mijn boterham doe in plaats van de boterhamworst, of met wat ik ’s avonds de lege plek van het kalfslapje opvul. Ik eet als ontbijt veruit meestal fruit, plantaardige yoghurt en granola in het zomerseizoen of warme havermout bij kouder weer, maar ook wel eens bananenijs, iets lekkers uit de oven, een piña colada of een toast met chocopasta of peanut butter & jam. Heb je al door dat ik mijn dag graag start met iets zoets?

Heel af en toe heb ik wel eens zin in iets hartigs. Op zo’n moment is het tijd voor tofu magic! Echt waar, alle vooroordelen mogen even aan de kant, want het is echt ongelooflijk gemakkelijk om een saaie, grijze blok tofu om te toveren tot een smakelijk, smeuïg en diervriendelijk roereitje. Zeg nu zelf: ziet dit er niet uit als een ei-roerei? (Of begint mijn bijna-maand vegan mijn beoordelingsvermogen al aan te tasten?)

IMG_5988


Tofu scramble (eivrij roerei)

(voor 2)

Ingrediënten

  • 1 el neutrale olie (zoals zonnebloemolie of ontgeurde kokosolie)
  • 1 sjalot of 1/2 ui
  • 1 flinke teen knoflook
  • pakje stevige tofu (de gewone die je in de supermarkt vindt)
  • 1/2 kl kurkuma (voor het gele kleurtje)
  • zout en zwarte peper
  • optioneel: 1 el edelgistvlokken (voor een lekker hartige smaak)
  • 2 el ongezoete plantaardige melk (of water)
  • optioneel: 1/2 tomaat, verse peterselie
  • optioneel: andere groenten, andere kruiden, …

Bereiding

Verwarm de olie in een ruime pan. Snipper de ui/sjalot fijn en pers de look. Stoof enkele minuten aan in de olie op een zacht vuurtje.

Verhoog het vuur tot middelhoog. Verkruimel de tofu met je vingers rechtstreeks in de pan en bak roerend tot hij lichtjes bruin wordt. Voeg de kurkuma toe, samen met een flinke snuif zout en versgemalen peper. Roer er de melk of het water door. Proef en kruid bij.

Voeg nu toe wat je nog allemaal lekker vindt in je roerei en verwarm even mee.

Serveer met toast en wat verse groentjes en houd je klaar om aangenaam verrast te worden!

IMG_5982

3 thoughts on “Tofu scramble (eivrij roerei)

  1. Lalagè 29 juni 2016 / 08:29

    Als je kala namak (zwart zout) toevoegt dan smaakt het nog meer naar ei 🙂

    Like

    • Tine 30 juni 2016 / 21:09

      Ja, goeie tip! Die zwavelachtige smaak hoeft voor mij niet per se, maar het is wel geweldig dat het kan 😀

      Like

Geef een reactie

