Boerensmos (met auberginebacon!)

IMG_5917

Mensen die me nog niet lang kennen, kunnen zich niet voorstellen wat voor een vleesliefhebber ik vroeger was. Ik herinner me dat ik ergens eens een gratis kookboekje “Veggie op Kot” kreeg, net toen ik ging studeren in Leuven. Ik maakte er regelmatig receptjes uit, maar voegde dan spekreepjes toe, of kipblokjes, geen probleem! Mijn favoriete late-night snack was een broodje kebab. De ideale toevoeging aan een roerei vond ik Zwan-worstjes. Het beste deel van de zomer vond ik de ribbetjes op de barbecue. En het ideale broodje vond ik een boerensmos, met baconnnn!

Smaken mogen dan misschien wel veranderen, maar ik ben al die good old things niet opeens vies gaan vinden. Gelukkig hoef ik – nu mijn vleesverbruik met zo’n 99% verminderd is – helemaal niets te missen. Ik schep er nu keiveel plezier in om klassiekers van toen na te maken op een betere manier. Preparé americain en stoofvlees  maakte ik al, en nu dus: een boerensmoske!

Bacon is op zo’n 100 manieren te veganizen. Ik probeerde er tot nu toe nog maar eentje uit: aubergine marineren in een mengsel van o.a. sojasaus en gerookt paprikapoeder, en dan lekker krokant bakken in een hete pan. Zo krokant als echte bacon wordt het niet, maar de smaak zit helemaal goed. In combinatie met de verse groentjes, het krokante broodje en de smoky barbecue saus (ik gebruikte deze, verkrijgbaar bij Albert Heijn en vegan) smaak het helemaal naar de favoriet uit mijn tienerjaren.

IMG_5923


Boerensmos

(ruim genoeg voor 2)

Ingrediënten

Voor de auberginebacon

  • 2 el sojasaus
  • 2 el olijfolie
  • 2 el ahorn-, agave- of rijstsiroop
  • 1 el appelciderazijn (of andere keukenazijn)
  • 2 kl gerookt paprikapoeder
  • 1/2 kl knoflookpoeder
  • snuif zwarte peper en zout
  • 1 kleine aubergine
  • extra olijfolie voor het bakken

Voor het smoske

  • 2 broodjes
  • sla, schijfjes, tomaat, schijfjes komkommer, geraspte worteltjes
  • barbecuesaus

 

Bereiding

Meng voor de marinade de zeven eerste ingrediënten in een grote kom. Snijd de aubergine in hele dunne repen. Als je een mandoline hebt is dit hét moment om die uit de kast te halen. Dompel de auberginerepen onder in de marinade, tot alles goed bedekt is.

Verwarm een scheut olijfolie in een grote pan. Leg er de aubergine in, druppel er wat extra marinade over en bak enkele minuten aan elke kant tot de randjes crispy zijn.

Beleg je broodje met flink wat barbecuesaus, groentjes en better bacon!

IMG_5914

 

4 thoughts on “Boerensmos (met auberginebacon!)

    • Tine 13 juni 2016 / 11:40

      Bedankt Sofie! Nog even, en jij kan ook weer de keuken in om het uit te proberen 🙂

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

