Mijn wilde maand | Ik kan niet wachten met update 1

Bistro M

Van mijn blogplanning komt de laatste weken niet veel terecht. Ik was helemaal niet van plan om zo snel al een update van mijn “wilde maand” te schrijven, maar ik heb in de acht dagen dat ik volledig vegan eet en geen alcohol drink al zó veel fijne dingen meegemaakt dat ik mijn enthousiasme gewoon nu al moet delen.

Even een snelle heads up: op de valreep besliste ik om in juni uit te testen hoe het is om een veganist te zijn. Ik eet thuis al een hele tijd plantaardig, maar behalve dat aspect ben ik verre van een veganist. Buitenshuis eet ik altijd wat de pot schaft (al ben ik steeds blij met een veggie optie op het menu), ik koop soms leren schoenen, en ik gebruik regelmatig cosmetica die op dieren getest zijn. Deze maand doe ik het anders: ik hang de moeilijke uit op restaurant, ik shop bij Wolf and Storm en ik lees de ingrediëntenlijst van mijn zonnecrème voor ik hem aanschaf. En geloof me, dat is een stuk leuker dan het klinkt…

Hier een overzicht van alle prachtige dingen die me al overkomen zijn sinds 1 juni:

  • Mijn eerste restaurantbezoek als vegan: Brasserie Den Engel (Herentals). Ik was hier al een paar keer geweest en wist dat er enkele vegetarische opties op de kaart stonden. Ik vermeldde bij de reservatie dat ik vegan at, en dat bleek geen probleem te zijn. Ik at er een pasta met een verse kerstomaatjessaus. Niet erg creatief van de koks, wel heel lekker!
  • Een vieruurtje bij Pain Quotidien: Ik ontdekte nog maar pas hoeveel heerlijke vegan opties deze keten heeft. Ze staan ook superduidelijk op de kaart (aangeduid met het worteltje: 100% botanisch). Ik koos voor een bosbessen muffin.
  • Tweede restaurantbezoek (ik heb nogal veel etentjes gepland deze maand): Bistro M (Arendonk). Toen ik belde om te reserveren kreeg ik kok Maarten aan de lijn, die meteen heel enthousiast was, en vroeg of hij zich een beetje mocht uitleven. Wel, da’s ongeveer de leukste vraag die ik zou kunnen krijgen! Het resultaat zie je op de foto hierboven: een risotto van zaden en pitten met snijbonen eetbare bloemen en een brochette van gegrilde groenten. Om handen en vingers bij af te likken, echt.
  • In de cinema ontdekte ik dat Pringles Paprika vegan zijn. Scooore!
  • Ik ging naar een verjaardagsfeestje waar ik wist dat er Brusselse wafels zouden zijn, dus ik at vantevoren al een stevige lunch. Ik was ontzettend aangenaam verrast toen ik hoorde dat enkele fantastische mensen mijn chocoladegranola hadden gemaakt en ik de restjes kon opeten samen met verse aardbeitjes. Zo lief!
  • Ik vond Oreo’s in de automaat van een treinstation toen ik onverwacht honger kreeg. De kleine pleziertjes van een veganist.

En dit staat me nog te wachten:

  • Vanavond: een etentje Bij De Griek (Mol). Ik belde gisteren om te reserveren, legde uit wat ik at en niet at en stelde voor om misschien een combinatie van een slaatje en brood&olijfolie te voorzien. Ik had alweer geluk: de kok vertelde dat een vriendin van hem een natuurvoedingswinkel heeft, veel over voeding weet en zijn menu kent. Hij zou er langs gaan en samen met haar een veganistische mezzeschotel samenstellen. Wauw wauw wauw! Ik ben zo nieuwsgierig! Houd mijn Instagram account in de gaten vanavond…
  • Een brunch bij Living (Geel). Ook hier heb ik gereserveerd en mijn wensen uitgelegd. Ook  hier bleek het geen enkel probleem te zijn, en de lieve vrouw aan de telefoon beloofde alweer wat extra dingetjes te voorzien naast de gebruikelijke vegan spreads op hun kaart.

Ongelooflijk toch, niet?

Hoe gaat het nu met die andere uitdaging? Geen alcohol, dat is (gelukkig maar) tot nu toe helemaal geen probleem. Ik heb al enkele lekkere mocktails gedronken, en anders doet gewoon water het ook altijd goed! Ik ben over deze uitdaging wat minder enthousiast, voornamelijk door het verschil in motivatie. Met alcoholvrij leven wil ik mijn huid verbeteren, met veganistisch leven de planeet. Mijn huid versus de planeet. Een babymug versus een kudde olifanten. Maar hè, ook dit houd ik vol en – misschien is het ingebeeld – ik lijk al een verbetering te zien!

9 thoughts on “Mijn wilde maand | Ik kan niet wachten met update 1

  1. greet 9 juni 2016 / 12:21

    Leuk dat je zo’n positieve reacties kreeg. Hoera voor alle koks die de uitdaging willen aangaan om iets creatiefs te doen met plantaardige ingrediënten!

    Like

    • Tine 13 juni 2016 / 11:56

      Vind ik ook echt prachtig, ik maak met plezier reclame voor al die open-minded koks!

      Like

  2. fiekefatjerietjes 10 juni 2016 / 07:45

    Yay voor zo veel enthousiasme! Nog 20 geweldige dagen te gaan, maar ik vermoed dat er daarna nog wel meer zullen volgen 🙂

    Like

  3. naduahgeneyn 11 juni 2016 / 05:14

    WoW! Dit is echt geweldig om te lezen! Ik word helemaal blij van je enthousiasme. Super dat alle restaurants vegan opties voorzien, echt zalig om zo verwend te worden! Nog heel veel succes, je kan het!

    Like

    • Tine 13 juni 2016 / 11:54

      Wat leuk dat mijn enthousiasme aanstekelijk is! Ik blijf het lastig vinden om iedereen constant te wijzen op mijn “wensen”, maar ik krijg stilaan het gevoel dat niemand het echt zo vervelend vindt! Tot nu toe situeren alle reacties tussen heel begripvol en ronduit enthousiast 😀

      Like

    • Tine 13 juni 2016 / 11:48

      Ja he? Ik ben echt heel aangenaam verrast, zoveel positieve reacties had ik helemaal niet verwacht!

      Like

Geef een reactie

