#kookboekweek – Veggie Burgers, Balletjes en Broodbeleg

kookboekweek

Miki Duerinck en Kristin Leybaert zijn voor mij dé heldinnen van de vegetarische keuken in België. Ze vormen samen de Vegetarische Kookstudio, een broeihaard voor creatieve kookworkshops, gezellige etentjes en prachtige kookboeken. Ik leerde hen toevallig kennen toen ik Veggie Voor Starters jaren geleden cadeau kreeg van collega’s. Hun zesde kookboek, Veggie Burgers, Balletjes en Broodbeleg, prijkte hoog op mijn kookboekwishlist sinds het vorig jaar uit kwam. Mij met The Green Toast verdiepen in broodbeleg vond ik het ideale excuus om me een exemplaar aan te schaffen. En dan meteen maar een #kookboekweek natuurijk!

cover_vbbb_small_medium

Het is één van die kookboeken die ik gewoon van voor naar achter kan lezen. De drie hoofdstukken (burgers, balletjes en broodbeleg) beginnen met een inleidende tekst met wat algemene principes over basismateriaal, ingrediënten, verhoudingen, … Bij elk recept staat een persoonlijk woordje of wat tips, en ook – dit vind ik echt prachtig – serveersuggesties (“Heerlijk als voorgerecht met veganaise” of “Lekker als hoofgerecht met rode bietjes uit de oven”).

 

Het eerste receptje dat ik maakte was de champignoncrème (p. 125). Het recept was zo eenvoudig dat ik het gewoon moest proberen, en al helemaal omdat ik nog een restje zijden tofu in de koelkast had staan. Het resultaat was jammer genoeg ook heel eenvoudig, een beetje saai zelfs. Grijs van kleur en heel neutraal van smaak, wat ook wel te verwachten was, maar gelukkig wel héél makkelijk aan te vullen met smaakmakers als verse kruiden, zongedroogde tomaatjes of pittige, geroosterde kikkererwten.

Het volgende gerechtje dat ik maakte kon hier niet verder vanaf staan: een spannende Marokkaanse vijgentapenade met zwarte olijven (p. 147). Jaren geleden kocht ik een soortgelijke tapenade bij een Noord-Afrikaans kraampje op een markt, en ik herinner me nog steeds hoe lekker ik die vond. Ik ben zo blij dat ik nu hét recept heb om die zelf te maken. Ik serveerde de tapenade bij de aperitief met komijncrackertjes, heer-lijk!

Voor een infostand van Eva Antwerpen kreeg ik de opdracht om proevertjes te voorzien, dus hier kwam mijn nieuwste kookboek ook héél goed van pas.

Ik maakte de hummus met geroosterde paprika en knoflook (p. 117), waarvoor ik geroosterde paprika uit een pot gebruikte in plaats van zelf paprika’s te roosteren (een beetje lui, wel véél sneller). Hij was heerlijk, maar volgende keer doe ik er misschien nog een rood pepertje bij voor wat pit.

Voor mij was dé topper van de week de cashewnotenballetjes met olijven en zongedroogde tomaten (p. 67). Ze waren lekker kruidig, maar vooral geweldig van structuur. Zelfgemaakte veggieballetjes zijn vaak ofwel niet stevig genoeg ofwel te kruimelig, maar deze hadden de perfecte bite. Eigenlijk moesten deze gefrituurd worden, maar omdat ik geen friteuse heb gebruikte ik een stevige gietijzeren kookpot met een flinke bodem ontgeurde kokosolie. Ging perfect!

De edamamehummus met za’atar stond eigenlijk niet in het kookboek, maar ik gebruikte wel de basishummusverhoudingen die ik erin terugvond. Edamamebonen i.p.v. kikkererwten en een flinke lepel za’atar (mijn nieuwe favoriete kruidenmengsel). Heel snel klaar en geweldig lekker, alweer.

 

Ik deel deze keer geen recept omdat je heel wat recepten ook op de website van de Vegetarische Kookstudio kan terugvinden, o.a. de keftaspiesjes (die ik zeker ga uitproberen voor een barbecue deze zomer), de Indonesische burger met zoete aardappel, en de exotische groenteburger (heb ik vroeger al eens gemaakt, aanrader, ook voor omnivoren).

 

Zoals jullie waarschijnlijk wel konden raden, heb ik deze week tonnen inspiratie opgedaan voor nieuwe recepten. Ik kijk er naar uit om ze met jullie te delen!

5 thoughts on “#kookboekweek – Veggie Burgers, Balletjes en Broodbeleg

  1. greet 8 juni 2016 / 17:37

    De hapjes die je maakte voor de EVA-infostand waren heerlijk! Ik hoorde achteraf dat er zelfs iemand het kookboek kocht omdat ze de cashewnotenballetjes zo lekker vonden. Edamamehummus had ik nog nooit gegeten maar vond ik zeer geslaagd.
    Collega-vrijwilligster Greet

    Like

    • Tine 8 juni 2016 / 18:56

      Wat lieeeef! De hapjes waren dan ook met veel liefde gemaakt hoor 😉

      Like

  2. fiekefatjerietjes 10 juni 2016 / 15:22

    Leuk boek hé? Ik mis #kookboekweek, maar ik ga mijn schade wel inhalen als de tijd rijp is. Ondertussen volg ik het wel bij alle andere enthousiaste deelnemers 🙂

    Like

    • Tine 13 juni 2016 / 11:55

      Daar twijfel ik niet aan 😉 Zorg nu maar gewoon goed voor jezelf. Of laat voor jezelf zorgen, nog beter!

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

