Nutrition and Health Part 1 | Personal Food Quest

IMG_5450.jpg

Je kon hier en hier al lezen over de MOOC waar ik de laatste weken mee bezig ben, namelijk Nutrition and Health Part 1: Macronutrients and Overnutrition. Naast passief filmpjes kijken en teksten lezen, worden we ook aangemoedigd om de handen uit de mouwen te steken. Doorheen de hele cursus loopt een grote opdracht die de Personal Food Quest genoemd wordt. De eerste deelopdracht daarvan is gedurende twee dagen een eetdagboek bijhouden. Nieuwsgierig hoe die van mij eruit ziet?

Je ziet hier een overzicht van 2 dagen uit vorige week, net voor ik naar Barcelona vertrok. Daardoor zijn er wel wat verschillen met wat ik op een “normale dag” eet (al zijn er bij mij weinig “normale dagen”: bijna elke dag probeer ik wel weer eens iets nieuws of eet ik iets geks). Eerste verschil is dat deze dagen heel gezond waren voor mij: ik wist dat er een weekend vol patatas bravas en wijn zat aan te komen, dus ik lette een beetje op. Tweede verschil is dat mijn koelkast leeg moest en ik daarom veel verschillende gerechtjes at. Het liefst eet ik door de week brood & beleg als lunch. Ik ben een grote boterhammenliefhebber, maar al die kookexperimentjes voor The Green Toast zorgen meestal voor heel veel restjes. En eten weggooien doe ik natuurlijk niet. Nu, ik zit te broeden op een idee dat dit (luxe)probleem gaat oplossen. Binnenkort daarover meer!

 

Dag 1

Ontbijt: De laatste weken ben ik zot van dit soort ontbijtjes: fruit (hier stukjes peer en diepvriesbosbessen), specerijen (hier kaneel, gember en kurkuma), plantaardige melk (deze keer ongezoete sojamelk van Provamel), en muesli (hier van Lima).

Snack: Restje van de #kookboekweek van  De Groene Meisjes: een sneetje bananenbrood en homemade chocopasta.

Lunch: Restje van een ander recept van (toevallig weer) De Groene Meisjes: Midden-Oosterse curry met bulgur. Deze had ik in porties ingevroren, en nam ik zo mee naar het werk als lunch. (Trouwens, als je goed kijkt zie je dat het potje zelf gereycleerd was en vroeger veganaise bevatte – nope, ik maak die dus niet altijd zelf!)

Snack: Niet op de foto’s, maar tussendoor snackte ik van heerlijke pure chocolade met o.a. gojibessen, quinoa en zeezout, gekocht in het (met voorsprong) leukste winkeltje in de buurt van mijn werk: Biostation!

Avond: Eindelijk is de winter voorbij, eindelijk kan ik weer spring rolls maken! Deze keer met gemarineerde tempeh (in sojasaus, rijstazijn, look en pili-pili), paprika, wortel, groentekiemen en koriander) en als dip gewoon sojasaus.

Snack: Ik testte een pesto van zongedroode tomaatjes uit voor een blogrecept (rarara…) en het was er meteen boenk op. Samen met wat kerstomaatjes de perfecte late-night snack!

 

Dag 2

Ontbijt: Roomijs als ontbijt. Ik durfde er zelfs niet van dromen voor ik plantaardig leerde koken, maar tegenwoordig kan dat allemaal! Banana-softserve gemaakt met een bevroren banaan en diepvriesbosbessen, getopt met gepofte gierst voor wat extra crunch en energie!

Snack: Heel simpel: schijfjes appel en tahini.

Lunch: Ik zette mijn spiralizer nog eens aan het werk (zo’n goede aankoop, ik gebruik hem minstens twee keer per week!): linguini van courgette, met een sausje van avocado, basilicum, spinazie en look en met lekker veel edelgist in plaats van kaas.

Snack: Nog een spring roll die ik overhad van de vorige dag, njam!

Avond: Deze herken je misschien wel. Ja hoor, al dat blogeten eet ik zelf ook op! Socca met tomaatjespesto en champignons.

Snack: Niet op de foto, maar ik maakte nog een warme chocomelk van sojamelk, rauw cacaopoeder, rijstsiroop, stevia en kaneel.

 

Dat was het! Ik ben nieuwsgierig wat ik in de Personal Food Quest met deze info zal moeten doen. Wat denk jij ervan? Zou dit jou ook smaken of zou je net nooit van je leven met mij willen mee-eten?

4 thoughts on “Nutrition and Health Part 1 | Personal Food Quest

  1. Hilde 22 mei 2016 / 12:52

    Die MOOC cursussen spreken me óók enorm aan. Komt als geroepen!

    Like

      • Hilde 23 mei 2016 / 17:59

        oh dank je wel Tine. Mocht ik het niet vinden op jouw blog, dan houd ik dit zeker in gedachte. Super!

        Like

Geef een reactie

