#kookboekweek – De Groene Meisjes

kookboekweek (2)

Hoera, #kookboekweek!! Eind april was er weer veel sneller dan ik dacht, dus voor deze editie koos ik zonder nadenken het opvallendste boek uit mijn kookboekenkast, dat van De Groene Meisjes.

cover

Ik denk wel dat ik kan zeggen dat De Groene Meisjes mijn favoriete Nederlandstalige blog is. Tot voor kort waren Merel en Jamie, twee kleurrijke meiden uit Amsterdam, de breinen achter deze blog. Ze stralen zoveel positiviteit en enthousiasme uit dat het me niet zou verbazen als ze intussen half Nederland al tot veganisme bekeerd hebben. Bij De Groene Meisjes (sinds kort eigenlijk “Het Groene Meisje”, omdat Jamie andere oorden heeft opgezocht) vind je niet alleen heerlijke en toegankelijke plantaardige recepten, maar ook allerlei tips om groener te wonen, reizen en shoppen, vrolijker te leven en de wereld leuker te maken. Hun boek is eigenlijk een verlengde van de blog, en dus véél meer dan alleen een kookboek (en echt een aanrader). Wat niet wegneemt dat de recepten er allemaal heerlijk uit zien. Kijk maar!

Het was heel lang geleden dat ik nog eens iets gebakken had. Het eerste receptje van de week was daarom snel gekozen: bananenbrood met Vego chocolade (p. 46-47). Omdat ik van plan was om het de hele week als ontbijt te eten, maakte ik het een beetje gezonder door de chocolade te vervangen door bosbessen en de suiker volledig weg te laten. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een gróte fan van Vego (en van suiker, dat ook wel), maar de superrijpe bananen maakten het voor mij eigenlijk zoet genoeg. En die gekarameliseerde banaan erbovenop… Mmm!

Toch een beetje gezonder was mijn lunch de volgende dag: Italiaanse salade met tempeh (p. 74-75). Ik ben eigenlijk wel een fan van tempeh. Het is een redelijk eenvoudige vleesvervanger, gemaakt van simpele sojaboontjes, maar met een stevige bite (tofuhaters, misschien iets voor jullie?). Voor dit recept worden tempehblokjes lekker gemarineerd in Italiaanse kruiden, waardoor ze ideaal zijn in een salade. In tegenstelling tot De Groene Meisjes – die aanraden om de tempeh gewoon rauw te gebruiken – stoomde ik hem eerst. Rauwe tempeh vind ik een beetje bitter, maar stomen haalt die gekke smaak helemaal weg. Dit ga ik zonder twijfel nog maken.

Voor het eerst maakte ik vegan hazelnootpasta (p. 54-55). Op mijn foto zie je hem op een sneetje bananenbrood: ge-ni-ale combinatie, al zeg ik het zelf. Ik durfde zelf nooit eerder zelf chocoladepasta te maken, omdat je daarvoor eerst hazelnootpasta moet maken: geroosterde hazelnoten mixen in een keukenmachine voor zo’n 10 minuten. Ik dacht altijd dat mijn eenvoudige keukenmachine dat niet zou overleven. Deze week won mijn nieuwsgierigheid (en mijn Nutallacraving) en besloot ik het toch te proberen. Met groot succes! Mijn keukenmaatje deed het prima en ik eindigde met een heerlijk romige en ongelooflijk lekkere chocopasta.

Als laatste maakte ik hét succesrecept van De Groene Meisjes: Rode linzensoep met kokosmelk (p. 58-59). Deze wou ik al heel lang eens proberen en een #kookboekweek was natuurlijke de ideale gelegenheid. Ik was blij verrast met hoe makkelijk deze te maken was en de smaak was zoals verwacht top. Ik kreeg van de uitgever en van Merel de toestemming om een recept te delen dus, voila! Twijfel je nog? Hier vind je ook een fijne receptvideo!


Rode linzensoep met kokosmelk

(voor 3-4 grote kommen)

Ingrediënten

  • 1 ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 tl korianderpoeder
  • 2 tl currypoeder
  • 2 tl komijnpoeder
  • 1 tl kurkuma
  • 1 blik gepelde tomaten
  • 1 liter groentebouillon
  • 300 g gedroogde rode linzen
  • 1 rode peper
  • 1 blik kokosmelk
  • 1 aardappel (optioneel)
  • peper en zout naar smaak
  • snuf kaneel
  • 1 handje verse koriander

Bereiding

Verhit een scheutje plantaardige olie in een soeppan. Snijd de ui en de knoflook fijn en fruit dit kort in de pan. Voeg de helft van de gedroogde kruiden toe en laat dit alles heel eventjes roosteren.

Voeg de gepelde tomaten toe en roer dit door de uienmix. Schenk vervolgens de groentebouillon in de pan. Doe ook de linzen in de pan.

Snijd de rode peper in de lengte door midden, haal de uiteinden eraf en haal de pitjes eruit. Voeg de peper in zijn totaliteit toe aan de soep en laat meekoken.

Voeg de helft van het blik kokosmelk toe (voeg eventueel een aardappel toe, dit zal de soep iets romiger maken). Laat de soep voor 20-25 minuten koken. Laat wat langer staan als de linzen nog niet zacht zijn.

Pureer de soep met een staafmixer. Als je een minder pittige soep wil, haal dan eerste de rode peper eruit.

Voeg nu eventueel de andere helft van de gedroogde specerijen toe als je de soep wat kruidiger wil maken. Doe er ook een snuf kaneel bij en eventueel wat peper en zout om de soep op smaak te brengen.

Roer de andere helft van het kokosmelk door de soep. Garneer met de koriander.

7 thoughts on “#kookboekweek – De Groene Meisjes

    • Tine 2 mei 2016 / 13:06

      Met een blender niet denk ik, tenzij met een Vitamix ofzo. Maar met een eenvoudige keukenmachine lukt het wel!

      Like

  1. fiekefatjerietjes 5 mei 2016 / 08:24

    Leuk verslag! Ik heb het boek van De Groene Meisjes vorig jaar op de Boekenbeurs gekocht. En gelukkig maar, want ik las dat er geen nieuwe druk meer komt…
    Ik moet dat boek er precies ook eens uitkiezen voor #kookboekweek!

    Like

    • Tine 7 mei 2016 / 08:45

      Oeh gelukkig dat je er nog eentje hebt kunnen bemachtigen! Enja, ook al is het dan niet echt een “kookboek”, er staan toch enkele topreceptjes in!

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

