Nutrition and health part 1: Update 1

IMG_5198

Intussen weten jullie misschien wel dat ik lichtjes verslaafd ben aan bijleren. Mijn laatste study crush is een MOOC van Wageningen Universiteit, aangeboden via het leerplatform edX. Je kon eerder al lezen waarom ik die volg en waarover hij precies gaat, maar heel kort: het thema is voeding en gezondheid, en meer specifiek macronutriënten en overvoeding. Ik heb intussen 2 van de 8 modules doorgenomen, hier is wat ik er tot nu toe van vind…

Het alleropvallendste van de hele cursus – en ik weet nog steeds niet of ik het leuk of vervelend vind – is de flamboyante Prof. Sander Kersten die alle videolessen geeft. Naast zijn grappige Nederlandse accent leukt hij elke les op met een grapje (zoals niezen in een kom bloem), een origineel decor (zoals zijn woonkamer incl. spelende kinderen) en voorbeelden uit zijn eigen leven. Kersten’s grollen zijn natuurlijk een leuke afwisseling van de serieuze theorie, maar die “Hollandse” manier van lesgeven is toch even wennen. In het begin ergerde ik me vooral, maar bij de laatste lessen betrapte is mezelf toch wel eens op een schaterlach!

Het onderwerp van de eerste module is Basic principles, waarin we leerden over verschillende studiedesigns en het spijsverteringskanaal. Het was redelijk droge kost, maar basiskennis die absoluut nodig is voor de rest van de cursus. In de tweede module zoomden we in op koolhydraten. Ook deze module begon eerder oppervlakkig, al vond ik het fijn om mijn bestofte kennis daarvan op te frissen. Ik hoop en denk dat ook de volgende modules me daarbij zullen helpen.

PrtSc3 edit.jpg
(In deze printscreen zie je Prof. Kerstens in “zijn keuken”. Op zijn hoofd heeft hij een pleister die je gewicht zou doen verliezen, met als doel ons te laten zien hoe belachelijk sommige food claims kunnen zijn.)

Het meest interessante stuk tot nu toe vond ik de allerlaatste les van de tweede module. De videoles heette “Recap Week 2″ waardoor ik dacht dat het gewoon een samenvatting zou zijn van de leerstof uit de vorige lessen en ik eerst van plan was om ze niet te volgen. Gelukkig deed ik dat wel, want het bleek een soort Q&A te zijn waarin onze Nederlandse grapjas enkele vragen van studenten beantwoordde. Hij ging daarbij tricky onderwerpen niet uit de weg en bediscussieerde onder meer de zin en onzin van detoxen (op een heel objectieve manier, zelfs met enkele mogelijke voordelen) en superfoods.

In het licht van onze volgende opdracht vertelde Prof. Kerstens ook over zijn eetgewoonten. Hier kwam ik te weten dat hij vegetariër is. Hij noemde geen reden, dus ik weet niet of hij het doet voor zijn gezondheid, de planeet, de medemens, de dieren of om nog een andere reden, maar ik vind het natuurlijk wel superleuk dat een hooglereaar voeding, metabolisme en genomics net als ik een reducitariër is! (Reducitariër is een nieuw concept waar ik nog maar pas over hoorde en ik moet er nog meer over lezen, maar als ik er zo enthousiast over blijf als nu zal ik er snel een blogpost aan wijden…)

Onze volgende opdracht is het bijhouden van een eetdagboek. Gedurende 48u moeten we bijhouden wat we eten, wanneer, en hoeveel. In de loop van de cursus zullen we op basis van dat overzicht nog andere opdrachten maken. Hoewel het natuurlijk een gedoe is, ben ik toch van plan om dit eens te doen. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat ik (qua voedingsstoffen) binnenspeel op een dag. En, aangezien ik “What I eat in a day”-posts bij andere bloggers altijd heel leuk vind, ben ik van plan om dit dagboek hier ook met jullie te delen. Spanneund!

6 thoughts on “Nutrition and health part 1: Update 1

  1. Sara Erreygers 28 april 2016 / 09:20

    Dag Tine,

    Ik volg je blog dus inderdaad ;-). Interessante posts!

    Groetjes, Sara (van EVA)

    Date: Thu, 28 Apr 2016 07:45:45 +0000 To: sara_erreygers@hotmail.com

    Like

    • Tine 28 april 2016 / 21:45

      Oeh wat leuk Sara! Dankjewel voor het complimentje 😉

      Like

  2. resaarcle 29 april 2016 / 20:00

    Zo tof dat je steeds meer wil bijleren. Respect! Ik ben daar te lui voor. Maar dat reducitarianism vind ik wel een interessante invalshoek! De website deed me ook denken aan het dagenzondervlees concept.

    Like

    • Tine 1 mei 2016 / 20:53

      Oh maar ik ben ook zéér lui hoor 😉 Bijleren lukt met alleen als het gaat over dingen die ik echt heel graag wil weten!

      Wat leuk dat je een kijkje hebt genomen bij de reducitarian. Inderdaad, net zoals DZV, Donderdag Veggiedag, en al die babysteps-initiatieven vind ik het een keigoeie invalshoek. Ook omdat het zijn bedoeling is om alle vegetariërs, veganisten, flexitariërs, plantbased-dieters en andere verwarrende begrippen onder één noemer te brengen. Ik weet zeker dat dat hokjesdenken doet het hele vleesverminderingsgebeuren meer kwaad dan goed doet!

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

