Lente panzanella met geroosterde bloemkool en asperges

IMG_5231

Lenteeeeee!  Oeps, eigenlijk begon die een maand geleden al, maar ik was tot nu toe zo druk met terrasjes doen op de lentedagen dat ik nog geen tijd had om een recept uit te werken met lentegroentjes. Hopelijk kan ik dat goedmaken met deze heerlijke salade! Ik heb hier al eens verteld dat ik eigenlijk niet zo van salades houd, maar met deze heerlijke knapperige groentjes wou ik het écht simpel houden en geloof me, this is not your average salad!

IMG_5220

Panzanella is een Italiaanse broodsalade met verse tomaten en komkommer. Deze lentevariant is samengesteld uit helemaal andere ingrediënten, maar de verse look, basilicum en kappertjes zorgen dat het Italiaanse karakter toch aanwezig blijft. Als basis koos ik voor mijn favoriete groenten van het moment: geroosterde bloemkool, gestoomde asperges en knapperige radijsjes.

Bonus: deze salade is perfect om restjes hard stokbrood op te werken, bijvoorbeeld na een barbecue! Zelfs van dat afbakbrood dat na een halve dag gedoemd lijkt voor de vuilnisbak kan je hier nog mee redden. Voor een echte panzanella week je oud brood in water om het zacht te maken en laat je de zompige stukjes enkele uren marineren tussen de salade. Zelf houd ik meer van knapperig dan van zompig, dus ik koos ervoor om de stukjes brood te roosteren en ze pas op het einde door de salade te mengen. Maar doe vooral wat jou het leukst lijkt!

IMG_5225
(P.s. De opvallende kijker kan mij spotten op deze foto!)


Lente panzanella met geroosterde bloemkool en asperges

(voor 2 personen)

Ingrediënten

Salade

  • restje brood, ± 100 g
  • 6 groene asperges
  • 1/2 bloemkool
  • 100 g radijsjes
  • 1/2 rode ui
  • kappertjes op azijn, naar smaak
  • verse basilicumblaadjes, naar smaak
  • zout en zwarte peper

Dressing

  • 1 teen look
  • 2 el goede olijfolie
  • 1 el azijn (appelcider of balsamico)
  • 1/2 kl mosterd
  • 1/2 kl zout
  • zwarte peper

Bereiding

Verwarm de oven voor op 200°C.

Begin met de bloemkool. Snijd en/of breek hem in beetklare roosjes. Verdeel de roosjes in één laag op een bakplaat of in een grote ovenschaal. Sprenkel er wat olie en zout over en roer even door. Zet voor ongeveer 1/2 uur in de oven en roer alles halverwege eens om.

Snijd het brood in blokjes. Meng in een kom met een beetje olijfolie en zout, leg op een vel bakpapier en zet het de laatste 10 minuten mee in de oven.

Spoel de asperges onder water, breek het houterige stuk eraf en snijd in stukjes van 3-5 cm. Stoom ze in ongeveer 7 minuten beetgaar.

Snijd de radijsjes in twee en de rode ui in fijne ringen.

Pers voor de dressing de look en meng met alle andere dressing-ingrediënten. Proef en pas de verhoudingen aan naar smaak.

Meng alle salade-ingrediënten behalve het brood door elkaar. Roer ook de dressing eronder. Zet in de koelkast tot alles is afgekoeld. Meng net voor het serveren de stukjes brood eronder en bestrooi met wat extra basilicumblaadjes en zwarte peper.

IMG_5226

Voedingswaarde (per portie, 1/2 van het recept): energie 350 kcal, eiwitten 10 g, koolhydraten 30 g, suikers 7 g, vetten 19 g, verzadigde vetten 3 g, vezels 9 g

Plaats een reactie