Boon&bulgur veggieburgertjes

IMG_5184

Vroeger, toen de dieren nog spraken en ik nog elke dag vlees at, was ik eigenlijk niet zo’n fan van burgers. De smaak en textuur van het sterproduct van Mc Donald’s kon me niet zo bekoren, dus behalve een kipburger hier en daar tijdens mijn studententijd heb ik er niet veel verorberd. Er is veel veranderd sinds ik de veggieburger ontdekte. Heel veel.

IMG_5170

Veggieburgers die ik at op restaurant vond ik zoveel lekkerder dan de klassieke rundshamburger. De smaken zijn veel spannender, de structuur minder droog. Het duurde niet lang voor ik mijn eerste pogingen ondernam om ze zelf te maken. Niet gemakkelijk, bleek al snel. Tot op de dag van vandaag blijft het moeilijk om zelf een veggieburger te maken, niet in het minst omdat het “deeg” (hoe noem je dat eigenlijk?) altijd veel te slap is om deftige burgers te kunnen vormen, en ook omdat ze na het bakken bijna altijd uit elkaar vallen. Geen probleem voor de smaak, maar toch niet leuk.

Gelukkig vond ik deze week een simpele oplossing voor mijn probleem: mini-burgertjes! Ze zijn veel makkelijker om te vormen, ze garen sneller, ze vallen niet uit elkaar en ze zien er een pak leuker uit. Serveer ze als hapje of met een slaatje erbij als maaltijd. Je scoort altijd!

IMG_5182

Boon&bulgur veggieburgertjes

(geïnspireerd op de Black bean & quinoa burgers van Love & Lemons)

Ingrediënten (voor 10 kleine burgertjes)

  • 1 kleine ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 100 g gekookte bulgur
  • 150 g gekookte zwarte bonen
  • 25 g walnoten
  • 1 el fijngemalen lijnzaad + 3 el water °
  • 1 kl gemalen komijn
  • 1 l gemalen korianderzaad °°
  • 1 el ketchup
  • 1 el sojasaus
  • 1 el balsamico azijn
  • zwarte peper en zout
  • olijfolie

 

  • en ook: kleine broodjes, blaadjes sla of spinazie, dunne schijfjes tomaat en komkommer, (knoflook)veganaise

Bereiding

Verwarm de oven op 200°C.

Vermeng het gemalen lijnzaad met het water. Zet opzij om in te dikken.

Snijd de ui fijn. Verwarm 2 kl olijfolie in een diepe pan (zoals een wokpan) en stoof er de ui in tot hij glazig wordt. Pers de knoflook (of snij fijn) en voeg toe aan de pan. Voeg ook de komijn, het korianderzaad, en wat zout en peper toe. Bak al roerend ongeveer 2 minuten. Voeg dan de helft van de bulgur en de helft van de zwarte bonen toe. Roer ook de walnoten, ketchup, sojasaus en balsamico azijn erdoor. Verwarm alles een minuutje door en zet het vuur af. Laat lichtjes afkoelen.

Gooi de inhoud van je pan in een keukenmachine samen met het lijnzaadmengsel en mix alles goed door. Doe dit goedje in een grote mengkom en roer er de rest van de bonen en bulgur door. Proef en kruid bij indien nodig.

Vorm nu kleine burgertjes door eerst balletjes te rollen die je dan plat drukt. Tip: als je je handen eerst lichtjes nat maakt gaat dit makkelijker. Leg de burgertjes op een bakplaat bedekt met bakpapier. Zet ze 20 minuten in de voorverwarmde oven, draai om en zet ze nog eens 10 minuten terug. Opgepast: Draai de burgers niet om voor ze ietwat stevig aanvoelen, anders kunnen ze wel eens uit elkaar vallen.

 

° Dit is de ei-vervanger. Gemalen lijnzaad zwelt op in water, waardoor je een eiwit-achtig mengsel krijgt. Ziet er grappig uit, maar smaakt naar niks. In de plaats van lijnzaad kan je ook chiazaad gebruiken.

°° Gebruik gerust andere kruiden naar keuze, maar ik vind dat deze combinatie perfect is. Gebruik géén korianderblad, de smaak is helemaal anders.

IMG_5162

Voedingswaarde per burgertje (1/10 van het recept): energie 67 kcal, eiwitten 3 g, koolhydraten 7 g, suikers 1 g, vetten 3 g, verzadigde vetten 0 g, vezels 2 g

One thought on “Boon&bulgur veggieburgertjes

Geef een reactie

