Piña colada havermout

IMG_5085

Jawadde, misschien heb ik net wel het beste weekend van het hele jaar achter de rug. De voorbije dagen waren gevuld met wandelingen in blote schouders, zonnige terrasjes met prachtige mensen, boekjes lezen met mijn zonnebril op en daarnet nog een portie bananenijs. Die eerste dagen zon waarin je weer beseft wat je de hele winter hebt gemist, ze zijn on-be-taal-baar.

Het recept van deze week past volledig bij deze gedachte. Het is een ontbijtrecept geïnspireerd op smaken van de überexotische piña colada, maar met iets andere ingrediënten. Geen rum bijvoorbeeld. De lente is net begonnen, laten we nog niet té zot doen hè?

Ik kreeg het idee om iets met deze smaken te doen omdat ik een brik rice drink coco in de koelkast had staan. Het is een plantaardige variant op melk van Lima, met rijst als basis en een heerlijke kokossmaak. Ik heb altijd wel een plantaardige “melk” in de koelkast staan, maar meestal is dat een neutralere variant (sojamelk, amandelmelk, havermelk, …) waar ik in de keuken alle kanten mee uit kan. Deze drink had ik in huis dankzij een superleuke winactie van De Groene Keuken, waarmee ik even geleden een pakketje vol fijne producten van Lima won. Ik vond hem zó heerlijk dat ik glas na glas naar binnen zou kunnen gieten, maar ik wou er toch nog iets leukers mee doen.

Al walgde ik vroeger bij het idee, de laatste jaren is havermoutpap mijn favoriete ontbijtoptie. De textuur is even wennen, maar met een open mind kom je al heel ver. Met de smaak kan je letterlijk alle kanten uit, wat niet enkel handig is om restjes fruit weg te werken, maar ook heel leuk om aan te passen naar je smaak en goesting. In de winter eet ik mijn havermout warm, in de zomer koud. Dat laatste is eigenlijk nog makkelijker: je mengt al je ingrediënten ’s avonds voor je gaat slapen, en ’s morgens staat je heerlijk frisse ontbijtje je op te wachten in de koelkast. Weg ochtendhumeur!

IMG_5098


Piña colada havermout

(voor 1 portie)

Ingrediënten

  • 40 g havervlokken (of havermout, maar dan heb je iets minder bite)
  • 100- 200 ml kokosrijstdrink (bijvoorbeeld Lima rice drink cocoProvamel rijst-kokosnoot of Alpro coconut original)
  • 100 g ananasstukjes (ik gebruikte diepvriesfruit)
  • 1 el chiazaadjes (optioneel, maar zorgt voor een betere structuur en een voedingswaardeboost)
  • om te versieren: extra ananasstukjes, verse/diepgevroren bosbessen, gedroogde kokos, … (allemaal optioneel)

Bereiding

Doe de havervlokken, 100 ml kokosrijstdrink, de ananasstukjes en eventueel het chiazaad in een afsluitbare glazen pot. Meng alles goed, sluit af en zet in de koelkast voor een nacht (of minstens 2 uur).

Roer de volgende ochtend nog eens goed door en pas de dikte aan met extra kokosrijstdrink tot je tevreden bent. Versier met ananasstukjes, bosbessen en gedroogde kokos en… dig in!

IMG_5100

Voedingswaarde per portie (het volledige recept, zonder toppings): energie 368 kcal, eiwitten 8 g, koolhydraten 63 g, suikers 28 g, vetten 8 g, verzadigde vetten 2 g, vezels 8 g

6 thoughts on “Piña colada havermout

  1. gerhildemaakt 10 april 2016 / 20:22

    Heerlijk, he, die eerste zonnestralen! Ik moet dringend weer eens beginnen met havermoutontbijtjes.

    Like

    • Tine 12 april 2016 / 10:27

      Amai niet, ik wou dat er elke dag “eerste zonnestralen” waren 😉 Enja, havermout, ik weet dat niet iedereen fan is. Maar wat mij betreft is het het ideale geen-tijd ontbijt!

      Liked by 1 persoon

  2. Charlotte 11 april 2016 / 05:46

    Lekker hé, zo’n potje havermout. Ik doe dit nu al bijna een jaar. Heel gemakkelijk ’s avonds klaar te maken en dan neem ik dat ’s morgens mee naar het werk, want ik ontbijt pas ter plaatsen.
    Leuk idee om je te laten inspireren door bekende cocktails. Deze is niet meteen een favoriet (geen fan van kokos), maar je doet me nadenken om eens iets anders te proberen en wat te variëren!

    Like

    • Tine 11 april 2016 / 20:19

      Wat een goed idee! Mojito of Mai Tai als ontbijt klinkt ook niet slecht 😉

      Like

  3. Hilde 24 mei 2016 / 10:26

    Een ontbijt vol zon :-). Dit ga ik zeker ook eens uitproberen.

    Like

Geef een reactie

