Een nieuwe MOOC: Nutrition and Health Part 1

folder 2

Ik leer constant bij: op mijn job, in boeken , dankzij blogs, door te prutsen met deze blog, met vallen en opstaan, … Maar soms is het leuk om de dingen wat meer gestructureerd aan te pakken. Dat doe ik dan door middel van een MOOC, een online cursus die meestal gemaakt is door een universiteit en open staat voor studenten van over de hele wereld. Ik leerde zo al massa’s bij over o.a. het wereldhongerprobleem, de klimaatverandering, de basis van fotografie en bloggen (al was dat niet écht een MOOC).

Na een periode van weinig tijd voor cursussen, begon het vorige week toch weer te kriebelen. De cursus Nutrition and Health stond al lang op mijn wishlist, dus hoefde ik niet lang te twijfelen. De maker van deze cursus is Wageningen UR, de universiteit van Wageningen. Ik volg deze universiteit al een tijdje, want ze doen gigantisch interessant en progressief onderzoek naar de toekomst van voedsel, zowel op het gebied van productie als aangaande gezondheid. Spek naar mijn bek dus! Nu ja, speck misschien. De MOOC volg ik via het platform edX, waarvan ik grote fan ben sinds mijn Climate Change cursus.

Wat ga ik nu lerenNutrition and Health Part 1 is het eerste deel van een reeks van drie cursussen over gezonde voeding. Dit deel gaat over macronutriënten en overgewicht. Deel 2 gaat over micronutriënten en malnutritie (ook heel interessant), deel 3 over voedselveiligheid (interesseert me wat minder). In dit eerste deel krijgen we een breed overzicht van het onderzoeksveld over voeding, de samenstelling van voedsel en basischemie van vetten, koolhydraten en eiwitten. Ook leren we hoe macronutriënten worden geabsorbeerd, opgeslagen, gemetaboliseerd en hoe ze de gezondheid beïnvloeden. En, misschien wel het interessantste, hoe we moeten omgaan met de overvloed aan informatie die over deze thema’s beschikbaar is.

In principe heb ik al best wat kennis over deze thema’s. Ik heb in een ver verleden al eens een groot deel van de bacheloropleiding Voedings- en Dieetkunde gevolgd aan de hogeschool van Gent. Ik heb de opleiding nooit afgemaakt omdat ik vooral de wetenschap achter voeding interessant vind, maar ik een job als diëtiste niet zie zitten. Ik heb momenteel een heel fijne job als apotheker, en ik merk dat ik die kennis daar heel goed kan gebruiken. Waarom volg ik deze cursus dan? Ik denk dat mijn kennis wel eens mag opgefrist worden, en mag aangevuld worden met de laatste inzichten.

Je gaat binnenkort veel meer lezen over mijn vorderingen in deze cursus, maar één hele leuke feature wil ik toch al met jullie delen. Bij de cursus hoort ook een app (voor je gsm) waarmee heel wat leuke dingen gaan gedaan worden. De eerste opdracht die we kregen was om via de app ons lievelingsgerecht te delen (ik koos voor pad thai). Op een wereldkaart kunnen we dan scrollen door het lievelingseten van onze medecursisten. Zo leuk! De verwachtingen zijn hooggespannen…

 

5 thoughts on “Een nieuwe MOOC: Nutrition and Health Part 1

  1. Charlotte 8 april 2016 / 06:51

    Succes!
    Amai, echt chapeau dat je dit doet. Ik heb ondertussen al gemerkt dat thuisstudie niet echt (meer) iets voor mij is. Ik blijf altijd uitstellen als er niet echt iemand achter me zit.

    Like

    • Tine 9 april 2016 / 21:27

      Heel herkenbaar 😉 Mijn blog helpt me daar heel erg bij! Ik neem me voor om elke 2 weken een update te schrijven, en zo moet ik wel een beetje bijblijven. En natuurlijk volg ik enkel cursussen over onderwerpen waarover ik écht graag meer wil leren!

      Like

Geef een reactie

