#kookboekweek – Thug Kitchen

kookboekweek

Hé, hallo, daar ben ik weer! Je hebt misschien wel gemerkt dat het hier de voorbije twee weken wat stiller was dan anders. Na 22 maart wist ik even niet zo goed wat ik moest doen. Gewoon bloggen over een nieuwe cursus die ik ga starten en doen alsof er niets gebeurd was leek me ongepast. Een persoonlijk bericht over wat ik aan het doen was die bewuste ochtend vond ik niet geschikt voor deze blog. Ik dacht even aan een recept voor troosteten; iets met veel chocolade of puree met “gehakt”balletjes. Maar ik keek er zo tegenop om een begeleidende tekst te schrijven. Ik schrijf heel graag over de dingen die me blij maken, over positieve dingen die mij (en jou?) energie geven. Bij schrijven over negatieve dingen voel ik me niet comfortabel: wat als ik iets fouts zeg? Als iemand zich niet gerespecteerd voelt? En vooral: wie ben ik, optimistische twintiger die nog niets heeft meegemaakt, om over zulke gebeurtenissen te schrijven? Ik besloot mijn respect te betuigen met een dikke week blogstilte. Eén minuut zou een beetje belachelijk zijn, niet?

9200000041211866

En opeens was het alweer de laatste week van de maand en dus tijd voor een nieuwe #kookboekweek. Ik ben al een tijdje grote fan van de blog Thug Kitchen, een ietwat onconventionele (Amerikaanse) vegan foodblog, vooral gekend om de hilarische schrijfstijl. Hier een paar quotes. Misschien niet voor iedereen weggelegd, maar ik krijg er niet genoeg van…

“Slide into spring with this crunchy son of a bitch and say fuck no to mayo”  

“Forget the fucking can opener? Grab your goddam knife and get serious about soup.”

“Who’s the badass who brought pasta salad? YOU ARE. Expext a sore hand from all the high fives coming your way.”

“I don’t really give a damn that you slept through breakfast. That’s no excuse to eat cold pizza wheneverthefuck you eventually drag your ass outta bed.”

In 2014 brachten deze motherfuckers hun eerste kookboek uit, eind vorig jaar hun tweede. Ik twijfelde even of ik nummer 1 of 2 zou #kookboekweken (is het oké als ik daar een werkwoord van maak?), maar koos uiteindelijk voor het eerste omdat ik dit lekker makkelijk bij een vriendin kon lenen (het andere is zelfs nog niet beschikbaar in de bibliotheek) en omdat ik de kookboektrailer veel grappiger vind. Wie weet komt het tweede later nog wel eens aan bod.

De recepten in het boek zijn niet revolutionair, maar de manier waarop ze gepresenteerd worden is absoluut uniek. Ik vind een minimalistische stijl helemaal prachtig, maar goh, af en toe mag er ook wel eens gewoon gelachen worden vind ik. Daarbij: een recept hoeft niet revolutionair te zijn om keilekker te zijn: ik heb deze week f*cking delicious gegeten. Kijk maar!

Ik begon met een ontbijtreceptje. Nu ja, eigenlijk een dessert, maar ik gebruikte iets minder suiker en iets meer fruit en vond het dan wel verantwoord: scones met blauwe bessen, walnoten en lavendel (p. 197). Ik maakte het deeg op een avond, en vroor porties in. Ik at dus de hele week versgebakken scones als ontbijt. Yeeeessss! Ik heb ook een zwak voor gebak met lavendel, dus deze waren een ongelooflijk succes.

Een stuk gezonder was de groente-noedel soep met gember en misobouillon (p. 88-89). Het was mijn allereerste ervaring met miso, alweer zo’n ingrediënt waar ik altijd al bang voor was maar eigenlijk een fantastische smaakmaker blijkt te zijn. Ik denk dat ik het sinds die eerste ervaring vorige week al elke dag ergens heb gebruikt (in de pastasaus, de hummus, bij de geroosterde groenten, …).

Ik maakte ook nog burrito’s met geroosterde kikkererwten en broccoli (p. 164-165). Nu ja, dat was ik van plan, tot ik wraps vergat mee te brengen uit de winkel. Ik ging koppig door en roosterde mijn broccoli en kikkererwten, en verpakte het geheel in noriwraps. Hah! De vulling was echt heerlijk spicy en ja, zou waarschijnlijk wel beter smaken in een echte tarwetortilla. Maar hé, dit was wel een supergezonde twist. Grub like a champ, not like a chump.

Ik kreeg wat vrienden op bezoek en flanste voor hen enchilada’s met zoete aardappel, pompoen en zwarte bonen (p. 155-156) in elkaar. Een klassieke combo in vegaland, en helemaal terecht. De schotel was leeg in een mum van tijd en ik kreeg meermaals de aanmaning om het recept op mijn blog te zetten. Gelukkig gaven de lieve mensen van uitgever Aerial Media Company mij de toestemming om het recept te publiceren!

Enchilada's.jpg

(Dacht je dat ik voor de gelegenheid een paar tattoo’s had laten zetten? Deze badass foto komt gewoon uit het boek hoor!)


Enchilada’s met zoete aardappel, pompoen en zwarte bonen

(uit Thug Kitchen, p. 155-156)

Ingrediënten (voor 4)

Enchiladasaus

  • 550 ml groentebouillon
  • 85 ml tomatenpuree (ongeveer 1 klein blikje)
  • 2½ el chilipoeder °
  • 2 tl komijnpoeder
  • 1½ tl gedroogde oregano
  • 2 tot 3 tenen knoflook, fijngehakt
  • 2 tl sojasaus of tamari
  • 1 el limoensap °°

Vulling

  • 1 grote zoete aardappel (ongeveer 450 gram), in stukken ter grootte van 1 euro
  • 2 tl olijfolie
  • ½ ui, gesnipperd
  • 1 middelgrote gele zomerpompoen, geraspt op je staande rasp (ongeveer 1 kopje) °°°
  • 1 tl chilipoeder °
  • ½ theelepel komijnpoeder
  • ½ theelepel zout
  • 2 tenen knoflook, fijngehakt
  • 240 g gekookte zwarte bonen °°°°
  • 1 tl ahorn- of agavesiroop

En ook

  • 8 mais- of bloemtortilla’s
  • plakken avocado
  • gehakte verse koriander

Bereiding

Begin met de enchiladasaus. Gooi alles behalve het limoensap in een middelgrote steelpan en breng zacht aan de kook. Gebruik een garde of zoiets om te voorkomen dat de tomatenpuree als een klont op de bodem blijft liggen. Laat alles 10 tot 15 minuten sudderen, zodat de saus een beetje in kan dikken. Voeg het limoensap toe en zet het vuur uit. Laat het spul afkoelen terwijl je de vulling maakt.

Pak voor de zoete aardappel een middelgrote steelpan. Doe er een centimeter of 5 water in en breng aan de kook. Gooi je metalen stoommandje erin (zorg dat het boven het water staat) en vul dat met de zoete aardappel. Dek de pan af en stoom in 10 tot 15 minuten gaar. Mik in een kom en prak de stukken fijn. Een paar brokken is niet erg, dus sloof je niet te erg uit om de boel glad te krijgen.

Pak terwijl de aardappel stoomt een grote koekenpan of wok en verhit de olie op middelhoog vuur. Doe de ui erin en bak die 3 tot 5 minuten al roerend tot hij bruin begint te worden. Gooi de pompoen erbij en bak nog een minuutje. Voeg het chilipoeder, komijnpoeder, zout, de knoflook en zwarte bonen toe. Bak alles nog eens 2 minuten, schep dan de zoete aardappel en de ahornsiroop erdoor en zet het vuur uit. Meng al die shit door elkaar.

Nu gaan we die motherfucking enchilada’s maken. Zet je oven op 190 °C. Pak een ovenschaal van ongeveer 20 x 35 centimeter.

Bedek de bodem van de ovenschaal met ongeveer 1½ kopje enchiladasaus. Warm de tortilla’s op in de oven of magnetron of op een grillplaat. Doop een tortilla zo’n beetje in de saus op de bodem, zodat de onderkant van de tortilla helemaal bedekt is. Vul de tortilla met een paar lepels vulling, rol hem op en leg hem met de naad naar beneden in de schaal. Je weet wel hoe die klere-enchilada’s eruit horen te zien, dus schiet nou maar op. Ga door tot er geen ruimte of geen vulling meer is.

Schep de overgebleven saus over de enchilada’s, dek de schaal strak af met alufolie en gooi hem 20 minuten in de oven. Haal het folie eraf en laat nog eens 5 minuten bakken. Laat een minuut of 2 afkoelen voor je gaat eten. Voel je vrij om deze hartige hufters te versieren met wat plakjes avocado of gehakte koriander, als je uiterlijk ook belangrijk vindt.

 

° Ik had geen chilipoeder dus nam 1/2 paprikapoeder, 1/4 gerookt paprikapoeder en 1/4 gemalen chilipeper. Ik heb geen klachten gehoord.

°° Dit vond ik persoonlijk wat veel, ik heb suiker moeten toevoegen om te compenseren. Gebruik dus gerust wat minder.

°°° Ik had heel weinig tijd en heb een zakje pompoenblokjes gekocht (de mensen van Thug Kitchen zouden nogal vloeken als ze dat wisten) die ik gewoon wat kleiner heb gesneden.

°°°° Ik had toevallig zelfgekookte zwarte bonen staan, maar gebruik gerust een blik als dat beter uitkomt.

IMG_5069

 

12 thoughts on “#kookboekweek – Thug Kitchen

  1. fiekefatjerietjes 5 april 2016 / 07:35

    Yum, dat ziet er allemaal zó lekker uit! Ik hou niet zo van het taalgebruik van Thug Kitchen, maar de recepten zien er altijd wel eenvoudig / haalbaar en superlekker uit!
    En over 22 maart: ik wist ook niet goed wat schrijven. Dat betekent niet dat ik er niet aan denk en dat het niet in mijn hoofd speelde, maar andere mensen kunnen zo’n dingen precies altijd beter verwoorden dan ik…

    Like

    • Tine 5 april 2016 / 15:48

      Echt toegankelijk is hun taalgebruik inderdaad niet he, ik begrijp heel goed dat het niet iedereen aanspreekt… Fijn om te horen dat ik niet de enige blogger was die even met zijn mond vol tanden stond 🙂 x

      Liked by 1 persoon

    • Tine 5 april 2016 / 15:48

      Bedankt Greet! Het boek is een goeie investering voor je keuken 😉

      Like

  2. wolkenkrabbr 6 april 2016 / 16:52

    Mmmm ziet en klinkt echt lekker! Ik ben ook al lang over twijfelen over miso. Al veel goeie dingen over gehoord maar nog nooit de durf gehad om het te testen. Misschien moet ik toch eens overslag gaan :).

    Like

    • Tine 6 april 2016 / 21:40

      Ik heb er ook lang over gedaan om mijn eerste potje te kopen. Maar vanaf nu denk ik niet dat ik nog ooit zonder ga zitten 😉 Zeker doen!

      Like

  3. Hilde 24 april 2016 / 12:32

    Ik blijf die #Kookboekweek ook leuk vinden. Ook de recepten die ik hier lees zien er allemaal zo lekker uit.

    Liked by 1 persoon

    • Tine 25 april 2016 / 11:52

      Ja leuk hè! Ik begin vandaag aan de #kookboekweek van april, weer heel last-minute 😉

      Liked by 2 people

      • Hilde 25 april 2016 / 12:49

        Ben benieuwd naar jouw #Kookboekweek :-). Ik doe deze maand ook nog eens mee, zal ook last minute zijn ;-).

        Liked by 1 persoon

  4. Lalagè 8 mei 2016 / 14:20

    Leuk, dit recept heb ik ook gemaakt en het was lekker!! Het kost wat tijd, maar dan heb je ook wat 🙂 Verder vonden wij de pasta met bloemkool ook lekker. Veel meer heb ik nog niet geprobeerd.

    Like

    • Tine 9 mei 2016 / 21:38

      Oh, die pasta heb ik nog niet klaargemaakt, ga ik zeker eens uitproberen! En enchilada’s zijn altijd leuk he, zeker omdat ze ook steeds in de smaak vallen bij alleseters!

      Like

Geef een reactie

