Ondertussen bij Dagen Zonder Vlees

dzv teller.png

We zijn al over de helft van Dagen Zonder Vlees, tijd voor een update! Je kon hier lezen welke doelen ik mezelf dit jaar stelde voor dagen zonder vlees. Omdat ik sowieso nog maar heel weinig vis en vlees (en zuivel en eieren) eet, legde ik mijn focus bij de extra uitdagingen die door de organisatie werden voorgesteld: meer seizoensgroenten, minder voedselverspilling en minder verpakkingen. Aangezien concrete doelen bij mij beter werken dan algemene, koppelde ik aan elke uitdaging twee concrete doelstellingen. Hier is de tussenstand.

 

 

Dit gaat goed:

 

Minstens twee gerechten maken met seizoensgroenten die ik weinig of niet gebruik, zoals raapjes, rammenas, schorseneren en dat soort rariteiten

Check! Ik heb een topgerechtje gemaakt met aardperen, en ik heb pasta gemaakt van raapjes met mijn spiksplinternieuwe spiralizer (dacht je dat dit spaghetti was?).

 

Plantjes met verse kruiden niet meer laten verwelken (het gebeurt me keer op keer), maar ze invriezen als pesto, of ze fatsoenlijk verzorgen zodat ik er meer dan één keer gebruik van kan maken

Tot nu toe lukt me dat! Mijn basilicumplantjes gebruik ik gewoon in één keer op – kan je ooit genoeg basilicum door je pasta hebben? En mijn muntplantje leeft intussen al bijna 3 weken!

 

Geen individueel verpakte voedingsmiddelen of dranken kopen, zoals flesjes en blikjes frisdrank, voorverpakte repen en zakjes chips

Ik dacht dat dit een moeilijke zou worden, maar het lukt me gek genoeg heel goed om dit vol te houden! Mijn Cola Zero verslaving is intussen helemaal weg. Als ik in een tof biowinkeltje kom kriebelt het wel eens om een chocoladereep mee te gristen, maar dan denk ik aan de heerlijke rauwe brownie die ik thuis in elkaar ga flansen. Ik maak die in 1-persoonsporties in mijn hakmolen, ideaal voor een klein hongertje!

 

 

Hier is nog werk aan:

 

Enkel verse groenten kopen die in het seizoen zijn volgens de groentekalender van VELT

Over het algemeen houd ik me wel aan de kalender, maar ik heb me al wel eens laten verleiden door kerstomaatjes en een zoete aardappel wanneer ik kookte voor vrienden. Gelukkig is het nu maart en zijn er weer enkele groentjes toegevoegd!

 

Minstens één leuk gerechtje maken met kitchen scraps, zoals aardappelschillen, kruidenstengels, worteltjesloof, …

Hier kan ik kort zijn: nog niet gedaan wegens weinig inspiratie. Gelukkig heb ik nog 2 weken de tijd!

 

Eindelijk nog eens een bezoekje brengen aan Robuust, de bekende verpakkingsvrije winkel in Antwerpen, ik kom er veel te weinig!

Ook nog niet gedaan. Dit vind ik dan ook de leukste uitdaging van de hele lijst, dus ik houd het beste voor laatst! Ik vind die winkel namelijk zo leuk dat het hoe dan ook een ramp wordt voor mijn maandbudget…

 

En verder?

 

Wat me opvalt als ik zo naar mijn maandkalender kijk, is dat ik al 3 dagen vlees/vis gegeten heb! Ik besteedde tot nu toe geen extra aandacht aan het “zonder vlees” deel van Dagen Zonder Vlees, wat dus betekent dat ik zoals anders een beetje proef van de befaamde “kip op z’n Indisch” van mijn schoonvader en van de met liefde gemaakte zalmhapjes op de housewarming van vrienden. Die 3 grijzen dagen in mijn dagboek zetten me wel aan tot nadenken: zou het echt zo onbeleefd zijn om die dingen af te slagen? Ik stel mezelf vandaag een nieuw doel: tot op het einde van Dagen Zonder Vlees eet ik géén vlees/vis, zelfs niet als het sociaal gewenst is. Da’s voor mij een uitdaging, niet omdat ik vlees of vis zou missen, maar omdat het betekent dat ik het andere mensen moeilijk zal maken of ten minste eens onbeleefd zal moeten zijn. Ik ben benieuwd hoe het me zal bevallen!

11 thoughts on “Ondertussen bij Dagen Zonder Vlees

    • Tine 11 maart 2016 / 08:03

      Dat ziet er interessant uit, bedankt voor de tip! Deze zomer moet ik écht eens experimenteren met plantjes kweken. En inderdaad hoor, begrip is er in overvloed. Ik moet er enkel nog aan wennen dat mensen extra moeite moeten doen voor mij 😉 (al zal ik altijd zelf voorstellen om zelf iets mee te brengen, dan hoeft zelfs dat niet).

      Liked by 1 persoon

  1. Charlotte 11 maart 2016 / 05:21

    Amai, ook al zo goed bezig zeg! Chapeau!
    En ja, je kan teveel basilicum Door de pasta draaien, hoor *knikt* Vooral voor mij, want ik eet dat dus echt, maar dan echt, niet graag. De geur alleen al *bibber* 😉

    Like

    • Tine 11 maart 2016 / 08:04

      Haha inderdaad, in dat geval… Allee zeg, dan toch iemand die niet blij wordt van pasta pesto!

      Like

  2. Galina 11 maart 2016 / 09:28

    Wat leuk dat je jezelf wat meer uitdagingen geeft. Sommige doe ik je niet na hoor! En voor wat betreft het afslaan van vlees/vis bij sociale gelegenheden is mijn ervaring dat mensen er best snel aan wennen en het je niet aanbieden of met een alternatief komen. Sterker nog, soms maken ze dan gewoon voor iedereen vegetarische hapjes (winning!) 😉

    Like

    • Tine 11 maart 2016 / 15:55

      Zeker en vast! Maar daar moet ik dus nog een beetje aan wennen, dat andere mensen zich (of hun menu) speciaal voor mij moeten aanpassen 😉 Veggie hapjes voor iedereen is inderdaad echt wel een win-win!!

      Like

  3. greet 11 maart 2016 / 17:44

    Goed bezig! In het biowinkeltje hier in de buurt verkopen ze chocolade verpakt in composteerbaar plastic, dat is misschien een idee als de zin in chocoladerepen echt te groot wordt :-). Ik ben vergeten welk merk het is.
    In mijn directe omgeving is iedereen het wel gewend dat ik geen vlees of vis eet. Het betekent inderdaad dat mensen daar rekening mee houden, maar ze beslissen nog altijd zelf in welke mate ze moeite doen voor mij. Ik probeer duidelijk te maken dat ik al tevreden ben met een kleine aanpassing. Het is een beetje als iemand met een allergie in de familie, er worden geen vragen meer bij gesteld, ik eet gewoon bepaalde dingen niet. Maar net als jij vind ik sommige sociale situaties ook nog altijd lastig. Bij mensen die ik niet zo goed ken bv en ik vertel ook maar zelden aan mensen dat ik thuis ook geen eieren en melkproducten meer eet.

    Like

    • Tine 11 maart 2016 / 23:47

      Wat een lieve reactie, bedankt! Je haalt goeie punten aan, voor mensen met een allergie (of mensen die iets niet lusten) moet een gastheer/-vrouw zich ook aanpassen. Als ik zelf gastvrouw ben doe ik dat trouwens ook met veel plezier. En zelfs nu al koken vrienden vaak vegetarisch (of plantaardig!) voor mij, ook al zeg ik dat ik dat ze voor mij helemaal geen extra moeite moeten doen. Wel héél fijn hoor!

      En oela, die chocolade, da’s wel een interessante! Ik ga snel ook eens op zoek…

      Liked by 1 persoon

  4. fiekefatjerietjes 17 maart 2016 / 10:02

    Elke dag telt! En elke stap die je zet is een goeie.
    Hier nog altijd geen vlees of vis (haha, verrassing!), maar met de extra uitdagingen heb ik het wel moeilijk. Gelukkig ben ik wel vrij goed bezig met mijn eigen uitdaging, 40 dagen variatie. Nog maar één keer gezondigd!

    Like

    • Tine 18 maart 2016 / 10:01

      Dankjewel Sofie! Intussen ben ik een dikke week ook buitenshuis consequenter, en zoals ik wel had kunnen denken heb ik nog geen enkele negatieve reactie gehad… Ik voel er mij eigenlijk veel beter bij 😉 Die 40 dagen variatie van jou vind ik ook wel een serieuze uitdaging hoor, heel leuk om te volgen ook!

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

