Climate Change – Update 3 (de laatste!)

final update

De voorbije weken kon je hier af en toe lezen over mijn meest recente MOOC, waarmee ik een beetje inzicht probeer te krijgen in de gigantisch gecompliceerde broeikas die onze planeet is. Intussen zit die cursus er alweer op! Het was hard werken, want er waren enkele verplichte opdrachten, keiveel testjes, en heel wat ambitieuze deadlines. Ik ben dus best trots dat ik het einde gehaald heb en heb het gevoel dat ik echt meer inzicht gekregen heb in dit onderwerp.

Sinds de laatste update heb ik nog twee hoofdstukken doorlopen. De eerste daarvan ging over klimaatmodellen. Het was heel theoretisch en niet direct toe te passen, maar toch belangrijk om in je achterhoofd te houden als je nadenkt en discussieert over het klimaat. Dit deel ging over manieren om het toekomstig klimaat te voorspelen (aangezien we dat nog niet kunnen meten), en de noodzaak om bepaalde elementen niet in detail in rekening te brengen, maar te versimpelen. Er zijn zoveel factoren die meespelen, dat zelfs de rekenkracht van ’s werelds meest krachtige computers niet volstaat om alle complexe dynamische interacties in het klimaatsysteem van de aarde te integreren. Belangrijkste les hier? De minst voorspelbare én belangrijkste factor is niet één of ander ingewikkeld fysisch verschijnsel, maar wel ons gedrag. Hoe snel en op welke manier we onze emissies zullen aanpassen is onmogelijk in te schatten, en dat is dé reden dat toekomstige klimaatscenario’s zo uit elkaar lopen. Je kan hier zelf sleutelen aan een héél vereenvoudigd voorbeeld van een klimaatmodel.

The least well-known aspect of future climate projections is what choices we, the human community, will make in the future.

(bron)

Het laatste hoofdstuk vond ik boeiender. De titel was future climate, en in tegenstelling tot alle huidige discussies over het klimaat, kwam hier ook de verre toekomst aan bod. We bekeken verschillende emissiescenario’s en hoe voor elk scenario de volgende decennia, eeuwen, en ook millennia er uit zouden kunnen zien. Ongelooflijk boeiend hoor! Het is best wel confronterend om te zien hoeveel tijd onze planeet zal nodig hebben om te herstellen van de impact van haar bewoners. Onze invloed hoeft echter niet allemaal kommer en kwel te zijn. Wat denk je bijvoorbeeld van dit idee: als we nu stoppen met het verbranden van fossiele brandstoffen, zouden toekomstige generaties die voorraden kunnen gebruiken om een nieuwe ijstijd te voorkomen. ZottekesDit artikel, “What happens after global warming”, is heel interessant leesvoer als je meer wil weten.

PageW - future insolation - Data 1
Bron afbeelding

En zo kan ik alweer beginnen denken aan een volgende cursus! Ik ben er nog niet uit hoor. Over dit onderwerp wil ik zéker nog meer leren, net zoals over andere aspecten van de planeet en ecologie (water bijvoorbeeld). Er zijn ook enkele heel interessante cursussen over voeding en gezondheid, wat wel eens een fijne afwisseling zou zijn. Of iets met psychologie interesseert me ook. Maar eerst maak ik mijn Meststoffencursus af, want daar is de voorbije weken te weinig tijd voor geweest.

 

One thought on “Climate Change – Update 3 (de laatste!)

Geef een reactie

