Climate Change – Update 1

IMG_4684

Dag makkers! Het is alweer meer dan twee weken geleden sinds ik hier voor het eerst schreef over mijn de nieuwe MOOC die ik zou starten: Climate Change: The Science. Vorige week heb ik geen update gepost, maar dat betekent niet dat ik er niet volop mee bezig ben. Dat ben ik zeker! Lees verder voor de bewijzen…

Twee van de in totaal zes modules heb ik intussen afgewerkt. De eerste ging over de wetenschappelijke stand van zaken, een beschrijving van aspecten van het klimaat van de aarde die wetenschappers al goed begrijpen en ook een paar veel minder goed begrepen onderdelen. De tweede module heet Introduction to the Climate Change en is een inleiding tot het klimaatsysteem van de planeet (en een vergelijking met een paar andere planeten), de grootheid energie en energiedynamica, de ijstijd cycli en klimaatveranderingen in het recente verleden. Klinkt… saai?

Nee hoor! Ik dacht eerst ook dat deze cursus te wetenschappelijk zou zijn, te droog, te slaapverwekkend. Ik schreef me in omdat ik heel graag meer basiskennis wil hebben over onze planeet. Mijn familie en vrienden weten dat ik geïnteresseerd ben in duurzaamheid, waardoor ik regelmatig vragen krijg die ik meestal niet heel uitgebreid kan beantwoorden. Ik wou vooral kennis vergaren, maar dacht dat de cursus zelf een worsteling zou worden. Gelukkig is dat helemaal niet zo. De cursus barst van de leuke animaties, originele vergelijkingen en actuele voorbeelden, zodat hij echt (eerlijk waar) interessant blijft.

IMG_4688

Wat ik heel fijn vind aan deze cursus, is dat hij meer inspanning vraagt dan de vorige MOOC die ik volgde. De testjes aan het einde van de module worden streng beoordeeld en worden meegeteld in de uiteindelijke score, en de opdrachten zijn verplicht, hebben een deadline en worden beoordeeld d.m.v. peer reviews. De eerste deadline is intussen al gepasseerd en guess what? Ik was op tijd! We kregen de opdracht om een voorbeeld van een klimaatverandering-gerelateerde impact in onze eigen regio te zoeken, en hier een korte paper over te schrijven. Leuk, aangezien studenten over de hele wereld deelnemen aan deze cursus! Ik schreef mijn paper over het hitte-eiland effect in Antwerpen, een fenomeen waar ik dankzij deze cursus voor het eerst over hoorde. Ik heb mijn paper hieronder even overgenomen, moest je geïnteresseerd zijn. Mijn peers gaven er 75% voor, ben ik blij mee!

Naamloos

Ik heb me voorgenomen om niet meer elke week een update te schrijven over mijn MOOC’s. Ik weet dat die voor jullie (mijn lieve lezers) niet zo boeiend zijn, en schrijf ze sowieso meer voor mezelf. Ook al schrijf ik deze blog voor een groot deel voor mezelf, ik wil wel dat de inhoud ook voor jullie leuk blijft! Ik ben volop aan het brainstormen overeen nieuwe door-de-week rubriek (naast de weekend-rubriek). Er zitten veel ideeën in mijn hoofd, die ik nog even ga organiseren voor ik ze met jullie deel. Binnenkort meer!

3 thoughts on “Climate Change – Update 1

  1. Charlotte 28 januari 2016 / 05:23

    Leuke update en heel interessante paper.
    Zelf ben ik wetenschapper, maar zit in een volledig andere branche waardoor mijn kennis over het klimaat niet zo gedetailleerd is als ik zou wensen. Denk je dat die cursus iets zou zijn voor mij?

    Like

    • Tine 28 januari 2016 / 22:14

      Dag Charlotte! Wat fijn om te horen dat de cursus je ook interesseert. Ik kan je geruststellen, ik had ook absoluut geen voorkennis over de planeet & het klimaat toen ik startte. De MOOC bouwt echt op vanaf 0, op elk vlak. Ik denk dat hij nuttig kan zijn voor iedereen (uit elke branche) die graag beter wil begrijpen wat het klimaat met de planeet doet, en omgekeerd.

      Like

Geef een reactie

