Chocoladegranola met kokos en amandel

IMG_4660

Ik moet jullie iets bekennen. Tot nu toe heb ik het hier goed verborgen kunnen houden, maar nu moet het eruit. Ik voldoe aan het grootste cliché dat over foodbloggende vrouwen bestaat: ik ben een chocolate addict! Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik chocolade in één en/of andere vorm naar binnen speel. Het werd dus dringend tijd om deze blog van een chocoladerecept te voorzien. En zeg nu zelf, chocolade als ontbijt, kan een dag beter starten?

IMG_4658

Veel mensen houden van routine in hun ontbijt. ’s Morgens is er vaak geen inspiratie, weinig energie en vooral heel veel haast. Bij mij ligt dat een beetje anders. Ik ben niet zo’n fan van routine, en dat vertaalt zich ook in mijn ontbijt. Dankzij een variabel uurrooster in mijn job heb ik ’s ochtends soms tijd (ja, ik ben een lucky bastard) voor romig bananenijs, luxueuze pannenkoeken, uitgebreide smoothiebowls of verwarmende havermout. Op dagen met minder tijd hoeft het niet slechter te zijn: een restje van deze breakfast bars of dit pompoenbrood, een stevige boterham met een notenpasta en schijfjes appel, of een kom met plantaardige yoghurt, stukjes fruit en krokante granola. Ook als je een routine-ontbijter bent, is dit laatste een ideale optie. Je maakt in het weekend een grote portie granola en desnoods een grote kom fruitsla, haalt een pot yoghurt en huis, en tadaa: customizable droomontbijt voor de hele week!

Ik heb de laatste jaren al heel wat varianten op granola gemaakten en geproefd. Hoewel ik iets dat zoet en crunchy is en nootjes bevat nooit echt slecht vind, zijn er toch enkele eigenschappen die voor mij granola naar een next level tillen:

  • hij moet superkrokant zijn
  • er moeten van die clusters inzitten, ik houd niet zo van losse granola
  • hij mag geen uitgedroogde vruchtjes bevatten: gedroogd fruit voeg ik na het bakken toe of anders helemaal niet
  • er moet genoeg zout inzitten, echt zout maakt alle zoete dingen véél beter (maar ook wel véél verslavender)

Raad eens… Deze granola heeft het allemaal! Een extra bonus is dat hij door de lage baktemperatuur krokant en clumpy wordt, zonder een ton olie toe te voegen. En, moet ik het nog zeggen, hij bevat cho-co-la-de!

IMG_4650


Chocoladegranola met kokos en amandel

Ingrediënten (voor zo’n 10 porties)

  • 260 g groffe havervlokken
  • 75 g amandelen
  • 75 g amandelmeel °
  • 50 g kokosschaafsel
  • 4 el ongezoet cacaopoeder of 2 el rauw cacaopoeder
  • 85 g kokosolie °°
  • 50 g ahornsiroop, agavesiroop of andere vloeibare vorm van suiker
  • 1 kl kaneelpoeder
  • 1/2 kl vanillepoeder of 1 kl vloeibaar vanille-extract (optioneel)
  • 1/4 kl zout

Bereiding

Verwarm de oven voor op 140°C.

Meng alle droge ingrediënten in een grote kom: havervlokken, amandelen, amandelmeel, kokosschaafsel, cacao, kaneel, vanillepoeder (als je dit gebruikt) en zout. Smelt de kokosolie in de microgolfoven of in een klein pannetje en meng de ahornsiroop (en eventueel het vloeibare vanille-extract) eronder. Voeg dit mengsel toe aan de kom met droge ingrediënten en roer zeer goed tot alles er geen droge vlokken meer overblijven.

Bekleed een bakplaat of grote ovenschaal met bakpapier. Stort hierin het granolamengsel uit een druk lichtjes aan, zodat je een laag van ongeveer 1 cm dik krijgt. Het aandrukken helpt om je granola clumpy te maken, Druk niet té stevig aan, dan riskeer je dat er minder krokante stukjes tussen zitten. Ik gebruikte een ovenschotel van 20 x 25 cm (dat is de grootste die ik mijn oventje krijg) en verdeelde het mengsel over 2 bakbeurten.

Bak de granola 40-45 minuten, tot hij lichtjes donker gekleurd is en héél je keuken heerlijk naar chocolade geurt. Laat volledig (!) afkoelen op de bakplaat of in de ovenschotel, en breek de koek dan in stukjes.

Bewaar de granola in een goed afgesloten pot, tot 2 weken op kamertemperatuur of veel langer in de diepvriezer.

 

° Dit kan je makkelijk zelf maken door amandelen fijn te malen in een keukenmachine of blender.

°° Ik heb dit recept nog niet met een andere olie gemaakt, maar denk dat elke neutraal smakende plantaardige olie kan werken. Laat me het zeker weten als je iets uitprobeert!

IMG_4663

Geschatte voedingswaarde (per portie van 50 g): energie 301 kcal, eiwitten 7 g, koolhydraten 7 g, suikers 5 g, vetten 20 g, verzadigde vetten 10 g, vezels 4 g

 

5 thoughts on “Chocoladegranola met kokos en amandel

Geef een reactie

