Klimaatveranderingen, in meervoud

Afb Course framedIk had voor 2016 geen goede voornemens gemaakt. Uit ervaring weet ik dat daar meestal niet veel van terecht komt, dus besloot ik dat ik me voor dit jaar geen blaasjes zou wijsmaken. Ik heb daar tot nu toe geen spijt van, maar het heeft er wel (toch ten dele) voor gezorgd dat 2016 bij mij een zéér trage start heeft gekend. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik de voorbije weken niet veel heb uitgestoken, behalve het nieuwe seizoen van New Girl bingewatchen en allerlei feestjes bijwonen. Maar! Sinds deze week voel ik dat er in mijn hoofd een klimaatverandering op til is. Ik weet niet hoe het komt, maar ik barst weer van de energie en goesting om me wat productiever te gaan gedragen.

Ik ben gisteren begonnen met een nieuwe MOOC. Vorig jaar volgde ik al een cursus over de globale voedselcrisis en heel recent beëindigde ik er één over de basics van fotografie. Ik wil al lang graag meer weten over de wetenschappelijke basis van onze planeet en haar problemen. De cursus Climate Change: The Science van The University of British Columbia wordt aangeboden via het digitale platform edX. (Ik ga hier eventjes dieper in op de inhoud en opbouw, als je dat niet zo interesseert kan je deze alinea’s gewoon overslaan en verdergaan na de laatste afbeelding) Deze MOOC leek me heel veelbelovend, niet in het minst omdat de makers van deze cursus erin slaagden om uit zo’n breed onderwerp enkele concrete doelstellingen te extraheren. Na de cursus zou ik in staat moeten zijn om:

  • het verhaal van ons klimaat te vertellen, door te beschrijven hoe interacties tussen atmosfeer, oceaan, land en leven leiden tot klimaatveranderingen op alle tijdsschalen;
  • het effect van vroegere fossiele brandstofemissies en veranderingen in landgebruik op de energiebalans en het klimaat van de aarde te evalueren;
  • de rechtstreekse observaties van klimaatveranderingen in de laatste decennia te beschrijven;
  • de bewijzen die de recente klimaatswijzigingen toeschrijven aan menselijke oorzaken te verwoorden;
  • het nut en de beperkingen van klimaatmodellen om klimaatverandering te voorspellen te evalueren;
  • een onderbouwde mening over de omvang en urgentie van inspanningen om klimaatverandering te beperken uit te drukken.

Participants map framed

Net zoals bij Our Hungry Planet wordt er bij het begin van elke week nieuwe inhoud beschikbaar gemaakt (videolessen en lectuur), horen er bij elk deel korte kennistestjes,  en kan je op elk tijdstip discussiëren met medestudenten. Ik heb ook enkele features ontdekt die ik nog niet zag bij eerdere MOOC’s en me echt tof lijken. Eén daarvan is de intro map die alle studenten bij het begin kunnen invullen (zie afbeelding hierboven). Zo leuk om te zien hoe studenten uit werkelijk elk deel van de wereld deelnemen. We zijn tot nu toe met 4 Belgen!

Bij de vorige cursussen die ik volgde, waren er wel eens wat vrijblijvende opdrachtjes. Wel, ik ben niet zo goed in vrijblijvend (had je dat al gemerkt?). Bij deze MOOC horen ook twee opdrachten, korte papers die we moeten schrijven, maar deze keer hebben ze een echte deadline en worden ze ook beoordeeld d.m.v. peer-evaluatie. Zo spannend…

Ik ben ook heel erg nieuwsgierig of er in de loop van de cursus iets aan bod gaat komen over de invloed van veeteelt op klimaatverandering. Ik heb de eerste module al doorgenomen en tot nu toe ligt de nadruk heel erg op de invloed van broeikasgas CO2 op het klimaat: fossiele brandstoffen en dat soort dingen dus. Het deed me onmiddelijk denken de extreem geweldige documentaire die ik een tijdje geleden zag: Cowspiracy (Nog niet gezien? Hier is JOUW goede voornemen voor 2016!). De film gaat over de milieu-effecten van veeteelt en over het feit dat die consequent genegeerd worden door milieu-organisaties. Ik multitask nogal graag en bekeek de documentaire op de rechterhelft van mijn computerscherm terwijl ik een relatief eenvoudig artikel las. Dat leidde tot een zeer grappige situatie: een tekst die volledig op CO2-uitstoot en dat soort conservatieve standpunten focust, terwijl de documentaire pijnlijk duidelijk maakt dat ingrijpen in methaangasuitstoot grotere en snellere positieve impact kan hebben. Hieronder een screenshot.

Afb printscreen framed

Behalve in mijn hoofd en op de planeet, zullen er ook op deze blog nieuwe dingen gebeuren in de nabije toekomst. Ik wil hem heel graag verder uitbouwen: interessantere inhoud, mooiere lay-out, meer lezers, … Het allerbelangrijkste dat ik daarvoor nodig heb, is meer ervaring. Bijna al mijn favoriete bloggers hebben al jaren ervaring en dat zie je. Ik ga dus vooral veel blijven schrijven om een eigen stijl te ontwikkelen en experimenteren met foodfotografie om mijn gerechten beter in beeld te brengen.

Ik zal ook meer concrete dingen doen: ik ga bijvoorbeeld vanaf deze maand deelnemen aan de #kookboekweek. Dat is een leuke uitdaging, gelanceerd door Sofie van Fiekefatjerietjes en Silke van Julienne. Heel kort uitgelegd kook ik één week per maand receptjes uit een bepaald kookboek, en deel ik mijn ervaringen met andere bloggers en lezers. Op die manier probeer ik meer nieuwe recepten uit, kan jij als lezer nieuwe kookboeken ontdekken, en kan ik als bloggerdummie andere bloggers leren kennen. In mijn eerste week zal ik koken uit Goed Eten van Dorien Knockaert, omdat ik toch wel een speciale relatie heb met dat boek. Hierover later (veel) meer!

Daarnaast heb ik me dan toch ingeschreven voor de cursus Meststoffen Voor Jouw Blog van Verbeelding. Ik wou hier eerst nog even mee wachten tot ik net iets langer actief zou zijn als blogger, maar ik hoorde er zoveel positieve dingen over dat ik het toch maar gedaan heb. Die cursus kan ik volledig op mijn eigen tempo volgen, en lijkt me dus perfect de combineren met de MOOC waarover ik hierboven sprak.

Laat de klimaatverandering maar komen! Wel, vooral die in mijn hoofd en op mijn blog dan…

 

3 thoughts on “Klimaatveranderingen, in meervoud

  1. Charlotte 14 januari 2016 / 18:54

    Interessant! Ik had nog nooit van MOOC gehoord en moest dan ook de afkorting Googelen. Lijkt me wel iets om me eens in te verdiepen. Dank!

    Like

    • Tine 15 januari 2016 / 09:23

      Wat leuk dat je hier iets nieuws ontdekt hebt! Tot een paar maanden geleden had ik ook nog nooit van een MOOC gehoord hoor, maar intussen ben ik die term zo gewoon dat ik soms vergeet hoe raar die klinkt 😉 In mijn vorige posts linkte ik steeds naar de Wikipediapagina over MOOC’s, maar was het hier vergeten. Ik heb het aangepast!

      Like

Geef een reactie

