“Ceci n’est pas du thon”-salade (veggie tonijnsalade van kikkererwtjes)

IMG_4592

Tonijn is passé, dat weten we intussen allemaal wel. Overbevissing, bijvangstproblemen, zware metalen, … Het zijn allemaal termen die mijn eetlust niet bepaald bevorderen. En dat terwijl ik in mijn studentenperiode bijna altijd een blikje tonijn in mijn voorraadkast had staan. Niet duur, lekker voor door de pasta, en met een beetje mayonaise héérlijk op de boterham. Gelukkig weet ik intussen wel beter. Kikkererwten zijn de tonijn van 2016, als je het mij vraagt!

IMG_4566

Waarom kikkererwten? Wel, zoals ik eerder deze week al liet weten, is 2016 door de VN uitgeroepen tot jaar van de peulvrucht en daar ben ik heel blij mee. Peulvruchten – o.a. kikkererwten – zitten vol vezels en eiwitten en bevatten bijna geen vet. En (dit maakt mij zo’n fan) ze zijn een grote winner voor het milieu! Ze verrijken de bodem door stikstof uit te lucht te halen d.m.v. bodembacteriën, waardoor overdadige bemesting niet nodig is. Ook vereist de productie van deze leukerds veel minder water dan de productie van vlees of zuivel. Superduurzaam dus, over met uitsterven bedreigde boonsoorten moeten we ons voorlopig geen zorgen maken.

Het recept voor de on-tonijnsalade is supermakkelijk, zeker als je gebruik maakt van kikkererwten uit blik. Natuurlijk is het nóg duurzamer (en lekkerder) om je eigen kikkererwten te koken, maar daarvoor ben ik een te slechte maaltijdplanner. Om de salade een zee-achtige smaak te geven, gebruik ik gedroogd norizeewier in het recept. Gedroogde norivellen vind je tegenwoordig in elke zichzelf respecterende supermarkt (bedankt, sushihype!), maar voel je vrij om te experimenteren met andere zeewiersoorten. Alle andere ingrediënten zijn heel basic dingen die je waarschijnlijk al in huis hebt. In de plaats van klassieke mayonaise, maak ik gebruik van mijn favoriete zelfgemaakte veganaise, gemakkelijker dan en minstens zo goed als klassieke mayonaise, maar dan zonder kippenleed.

IMG_4595

Ik heb lang nagedacht over hoe ik deze salade zou noemen. De naam kikkererwten-“tonijn”-salade vond ik echt geen recht doen aan de heerlijke spread. Ik ging ten rade bij mijn meest creatieve vriendin, en na een discussie van faux-tuna tot The C in Chickpeas (C – sea – heb je hem?) kwamen we bij Ceci n’est pas du thon. Een beetje hulp van René Magritte kan nooit kwaad hè? Wel, genoeg gezeverd, wat telt is de héérlijk nostalgische tonijnsaladesmaak die dit gerechtje heeft. Je moet me niet op mijn woord geloven; probeer het zelf!

IMG_4564

 


 

“Ceci n’est pas du thon”-salade

geïnspireerd op dit recept van de Vegan Challenge en dit recept van The Kitchn

Ingrediënten (voor zo’n 5 porties)

  • 1 blik kikkererwten (240 g uitgelekt)
  • 2 el veganaise
  • 1 el mosterd
  • sap van 1/2 citroen
  • 1 el sojasaus
  • 1 el kappertjes op azijn
  • 1 el fijngehakte peterselie
  • 1 vel nori zeewier (of ander gedroogd zeewier)
  • zout en zwarte peper

Bereiding

Spoel de kikkererwten. Plet ze met een vork tot er geen hele kikkererwten meer overblijven, een beetje stukjes mogen nog wel. Breek of snijd het norivel in heel kleine stukjes. Ik deed dit met een schaar in een kommetje.

Meng alle ingrediënten, proef en kruid bij zo nodig. Let op met het zout: de sojasaus, nori en kappertjes geven ook al een zoutige smaak.

IMG_4572

Geschatte voedingswaarde per eetlepel (1/10 van het recept): energie 59 kcal, eiwitten 2 g, koolhydraten 3 g, suikers 0 g, vetten 4 g, verzadigde vetten 0 g, vezels 1 g

4 thoughts on ““Ceci n’est pas du thon”-salade (veggie tonijnsalade van kikkererwtjes)

Geef een reactie

