Our Hungy Planet – Update 5 (De laatste!)

Wat een prachtige 24 december is het… Een zonnige Kerst, mij hoor je niet klagen! Ik weet zeker dat het familiefeest vanavond even gezellig gaat zijn, en dat beetje extra zon op mijn gezicht maakt me alleen maar vrolijker. Oh, mij betrap je vandaag niet op een negatieve gedachte!

Ik heb nog een extra reden om blij te zijn – nu ja, trots is misschien een beter woord. Ik heb gisteren mijn eerste MOOC met succes afgerond! De cursus Our hungry planet van de University of Reading zit er op. Het is de eerste digitale cursus die ik volledig heb gevolgd, en ik wil graag nog enkele conclusies (zowel inhoudelijk als persoonlijk) delen. Ik weet dat niemand vandaag tijd – laat staan goesting – heeft om te lezen over mijn cursus over het wereldvoedselprobleem, maar ik heb zin om erover te schrijven. Read whenever you’re ready!

Final test

In de vijfde week van Our Hungry Planet werd gefocust op voedselveiligheid op huishoudelijk niveau. We bekeken verschillende structuren van huishoudens (grootte en samenstelling), het belang van genderrollen, en de dynamieken in de UK, Maleisië en Oeganda. Mijn ogen zijn hier wel een beetje open gegaan. Ik geloof dat we als consument met onze voedselkeuzes een heel grote invloed uitoefenen op de voedselindustrie, beleidsmakers en het milieu. Door over specifieke situaties te lezen besef ik nu hoe gemakkelijk het voor mij is om keuzes te maken: ik kan kiezen wat ik eet, waar ik mijn eten koop, enz. Maar die vrijheid is ongelooflijk zeldzaam: in de meeste situaties (wereldwijd gezien) wordt wat de consument eet en koopt bepaald dóór industrie, beleidsmakers en milieu. Keuzes van mij en mijn omgeving zijn van immens belang, maar niet genoeg om de noodzakelijke veranderingen op gang te brengen.

De laatse week van de cursus vond ik misschien wel de boeiendste van allemaal. Het onderwerp was voedselveiligheid op individueel niveau, m.a.w. wat wij zelf te betekenen hebben wanneer het gaat over dit complexe onderwerp. Daarnaast (en nu wordt het pas écht leuk) werd er ingezoomd op een tiental controversiële onderwerpen rond landbouw en voeding, zoals het probleem van de vleesgecentreerde dieten, de heel variabele kosten van voeding, biobrandstoffen, genetisch gemodificeerde gewassen en fairtrade.

Het thema waar de meeste discussies rond ontstonden was genetische modificatie, toevallig een discussie die ook ongelooflijk interessant vind. Ik gooide de TED-talk van Pamela Ronald in de groep (diezelfde postte ik lang geleden al eens op mijn vroegere blog – waar is de tijd van Denken op Dinsdag?) en ik kreeg er veel reacties op. Enkele interessante quotes van medestudenten:
“Love the reminder that most people against GMO’s, despite its merits, already have enough to eat.”
“The EU contradiction of opposing cultivating GMOs but heavily relying on GMO feed imports is shocking.”
“The concept of GM crops is good but the ethics, motives and mode of production are questionable.”
“If the case for GM starts with the false assumption that food production needs to increase to feed the world, then I can’t see a case for it at all. Surely no one wants Monsanto ruling the world?”
Ik weet nog steeds niet of ik voor of tegen GM moet zijn, maar heb toch het gevoel dat ik het nu weer iets beter in perspectief kan plaatsen.

En nu ik toch aan het quoten ben, hier een stukje uit een basisartikel van één van de lesgevers. Iets dat veel mensen (inclusief mezelf) vaak vergeten als het over de voedselcrisis gaat.

There is already sufficient food produced in the world to feed every person on the planet each day. The challenge is to get the food to where the under/poorly nourished people need it.

Ik zou kunnen blijven schrijven over dingen die ik geleerd heb, maar ik ga hier eindigen. Voor een eindconclusie over het nut van deze cursus voor mij persoonlijk vind ik het te vroeg; er is zo veel informatie naar me toe gekomen, dat ik het eerst nog even wil laten bezinken. Als de tijd rijp is, zien jullie het hier als eerste!

Geef een reactie

