Yoghurttaartje met speculaas en mandarijn (a.k.a. Sinterklaasrestjestaart)

IMG_4295

Dit soort taartjes maak ik heel graag. Supermakkelijk, ziet er leuk uit, klaar in een halfuur en met eindeloos veel mogelijkheden. Perfect als afsluiter voor een etentje met vrienden dus. Of voor een klein hongertje op zondagnamiddag.

IMG_4287

Ik zat al een hele tijd in mijn hoofd met een Sinterklaasrestjestaart. Ik zie overal op het internet ideeën verschijnen om chocoladen Sinterklazen te verwerken en hoor rond mij mensen vertellen dat ze niet weten wat te doen met al die speculaas. Ik juich elk initiatief dat voedselverspilling vermindert toe, dus wou ook graag een idee delen om die overschotjes op een leuke manier te verwerken. Ik lachte me wel een kriek toen ik vanochtend besefte dat mijn Sinterklaasrestjes al bijna volledig waren weggewerkt. Behalve een stuk speculaas moest ik alle ingrediënten die normale mensen een week na Sinterklaas nog in overvloed in hun kast hebben liggen, gaan kopen. Omdat ik alles al had opgegeten dus. Gelukkig vond ik in mijn buurtsupermarkt nog enkele chocoladefiguren met een fikse korting, en wat mandarijnen zich die op het randje van verrimpelen bevonden. Op een andere manier dan gepland, maar toch nog bijgedragen aan minder voedselverspilling.

IMG_4268.jpg

Als je deze blog al langer volgt, weet je dat ik enkel kook met plantaardige ingrediënten. Waarom ik dat doe lees je hier. Ik was dus heel blij om te zien dat de pure chocoladefiguren van Carrefour Express geen zuivel bevatten. Dat is lang niet met alle donkere chocoladefiguren zo, dus hoera voor Carrefour! Voor de bodem van dit taartje zat ik met een dilemma. Speculaas van Lotus is vegan (heb ik nog maar pas ontdekt dankzij deze grave blog), maar ik had nog een halve speculazen Sinterklaas over die ik kreeg op mijn werk. Gemaakt in een bakkerij, en dus waarschijnlijk met boter. Die in de kast laten slingeren terwijl ik andere speculaas in huis haal, kreeg ik niet over mijn hart. Waarschijnlijk is mijn taartje dus niet vegan, maar wel zéér makkelijk te veganizen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

De vulling van het taartje is echt supermakkelijk: lekkere plantaardige vanilleyoghurt, op smaak gebracht met oranjebloesemwater. Ik kocht dat laatste bij de Turkse winkel (voor géén geld) en gebruik het eigenlijk veel te weinig. Het toevoegen aan dit taartje was een last-minute maar zeer geslaagde ingeving. Ik gebruik agar-agar als bindmiddel. Agar-agar is hét plantaardige alternatief voor gelatine, en heeft heel wat voordelen. Desserts met agar-agar stijven veel sneller op dan met gelatine en blijven ook op kamertemperatuur stevig. Daarnaast blijf ik het productieproces van gelatine toch een beetje luguber vinden.

Beschouw dit yoghurttaartje als een basisrecept, je kan er nog honderd andere kanten mee uit! Wat dacht je bijvoorbeeld van een taartje met bosbessenyoghurt en een bodem van kokoskoekjes? Of citrusyoghurt met een chocoladebodem? Bedenk je eigen variant en serveer het met de feestdagen als licht en leuk dessertje!

IMG_4293


Yoghurttaartje met speculaas en mandarijn

Ingrediënten (voor een springvorm van 16 cm, 4 personen of meer) °

  • 90 g speculaas
  • 30 g plantaardige boter of kokosolie
  • 1 zakje agar-agar (2 g)
  • 125 ml plantaardige melk
  • 500 g Alpro Mild&Creamy vanille of iets gelijkaardigs
  • 1 tl oranjebloesemwater (optioneel)
  • 1 mandarijntje
  • 30 g zwarte chocolade
  • 1 el plantaardige melk

Bereiding

Begin met de bodem. Verkruimel daarvoor de speculaas volgens je favoriete methode, bijvoorbeeld in een vijzel of in een plastieken zak met een deegroller. Smelt de boter in een klein pannetje, voeg de speculaaskruimels toe en verwarm enkele minuten door onder goed roeren. Stort de kruimels uit in een ingevette springvorm en druk ze heel goed aan met de achterkant van een lepel. Zet in de diepvries terwijl je de yoghurtvulling maakt.

Breng de melk met de agar-agar aan de kook in een kleine kookpot. Laat een minuutje doorkoken en roer goed met een klopper. Zet het vuur uit. Voeg de yoghurt en het oranjebloesemwater toe en roer heel (!) goed door met de klopper. Giet het yoghurtmengsel over de speculaasbodem en zet in de koelkast. Laat minstens 4 uur opstijven.

Smelt de chocolade met de melk. Verwijder het taartje uit de springvorm en garneer het met schijfjes mandarijn en chocolade. Zet even terug in de koelkast tot de chocolade hard is geworden.

° Verdubbel de hoeveelheden voor een normale springvorm.

IMG_4297

 

Geschatte voedingswaarde per portie (1/4 van het recept): energie 329 kcal, eiwitten 8 g, koolhydraten 34 g, suikers 11 g, vetten 17 g, verzadigde vetten 7 g, vezels 2 g

 

8 thoughts on “Yoghurttaartje met speculaas en mandarijn (a.k.a. Sinterklaasrestjestaart)

  1. Julienne 13 december 2015 / 16:48

    Merci voor het linken naar mijn blog!

    Dit taartje ziet er echt heerlijk uit, en je verwerkt zowaar 3 typische sinterklaasproducten in 1 keer… Een echte pro, jij! 😀

    Like

    • Tine 13 december 2015 / 17:08

      Dankjewel Silke! Ik vond jouw Sinterklaasrestjespost ook heel leuk 😉

      Like

    • Tine 14 december 2015 / 06:43

      Ik heb het natuurlijk nog niet geprobeerd, maar ik weet bijna zeker dat dat ook wel lukt! Als het echt heel zure yoghurt is, gebruik je misschien best iets meer agar-agar. Laat me weten hoe het ging!

      Like

  2. sporkbill 13 december 2015 / 19:19

    Ik wil je ook bedanken voor je link naar mijn blog! Een wat een mooie taart! Ik ga deze proberen te maken! 🙂

    Like

    • Tine 14 december 2015 / 06:46

      Bedankt hoor, laat me weten of het lekker was. Ik vind jouw blog echt superhandig, al veel leuke dingen ontdekt!

      Liked by 1 persoon

    • Tine 26 januari 2016 / 21:39

      Dankje! En het is nog redelijk verantwoord ook, fijn he 😉

      Like

Geef een reactie

