Our Hungry Planet – Update 4

Update 4 border

Voordat jullie denken dat ik deze week niets geleerd heb: hier een snelle update van mijn razend interessante digitale cursus! Ik heb intussen week 4 afgerond (de updates van de vorige lesweken vind je hier). 

Elke week zoomen we een beetje verder in op het wereldvoedselsysteem. In de eerste week bekeken we voedselveiligheid op het globale systeem, maar intussen zijn we al aanbeland bij het gemeenschapsniveau. We focussen ons op drie regio’s: het Verenigd Koninkrijk, Oeganda en Maleisië. De immense verschillen tussen de verschillende landen, maar ook binnen de regio’s worden in de verf gezet. Ik vind het soms een beetje lastig om me door de verschillende artikelen te werken; ik heb weinig voeling met bijvoorbeeld de veehouderij in de Karamoja regio van Oeganda. Wat me dan heel erg helpt zijn de reacties van internationale medestudenten, die in gelijkaardige situaties leven of dezelfde problemen kennen. Dit maakt het veel realistischer en minder ver-van-mijn-bed. Ik vind het echt erg leuk dat deze cursus me helpt om meer voeling te krijgen met voedselsystemen over de hele wereld.

Wat me uit deze lesweek het meeste bijgebleven is, is een artikel over de relatie tussen HIV/AIDS en landbouw in Oeganda. Wist je dat problemen met voedselzekerheid te transmissie van het HIV-virus kunnen bevorderen (bijvoorbeeld omdat vrouwen afhankelijk zijn van een man voor hun voedsel, en ze daarom minder te zeggen hebben m.b.t. condoomgebruik)? En dat HIV/AIDS-patiënten daarnaast ook grote problemen kunnen ondervinden met hun behandeling door voedselonzekerheid (antivirale therapie kan de eetlust bevorderen, wat erg lastig is in situaties waar te weinig voedsel is)? Het is maar één situatie die aantoont hoe complex het concept voedselveiligheid is. Nog veel te leren dus!

Geef een reactie

