Veggie stoofvlees met rodekoolsalade

IMG_4213

Toen ik vorige week op bezoek was bij mijn ouders, at ik nog eens een good old portie stoofvlees met frietjes. Zó lekker! Ik wist gewoon dat ik er iets mee moest doen. Op het internet had ik al heel wat recepten voor veggie stoofvlees voorbij zien komen, en opeens leek het me heel logisch… In stoofvlees is het “vlees” helemaal niet belangrijk; vindt niet iedereen de saus het lekkerst? Who needs the meat anyway?

Ook al kook ik nooit met vlees of vis, ik gebruikt zelden vleesvervangers. Dat komt zeker niet omdat die niet lekker zijn, want de laatste jaren zijn er heel wat ontzettend goeie producten op de markt gekomen! Firma’s als De Vegetarische Slager en Greenway doen – naar mijn mening – minstens even grave dingen met soja dan de gemiddelde koe of kip. De reden dat er niet altijd seitanworstjes en veggiespeckjes in mijn koelkast liggen is een combinatie van de hoge prijs en mijn liefde voor koken: ik vind het nog altijd leuker om zelf mijn veggieburgers in elkaar te flansen. Voor dit recept gebruikte ik kipstuckjes van De Vegetarische Slager, omdat hun vezelige structuur me het dichts leek aan te leunen bij “echt” stoofvlees. En inderdaad, na een uurtje stoven hadden ze de ideale structuur: lekker zacht, maar toch met bite.

IMG_4197Ik serveerde het stoofpotje met krokante gebakken aardappeltjes en een eenvoudige rodekoolsalade. Voor die salade mengde ik geraspte rode kool met citroensap, peper, zout en zelfgemaakte mayonaise. Of eigenlijk veganaise, want natuurlijk gebruik ik geen eieren in mijn keuken! Ik maak veganaise altijd volgens het recept van EVA. Het mislukt nooit (veel makkelijker te maken dan traditionele mayonaise) en smaakt supergoed. Ik serveerde het op feestjes al als aioli (met veel verse knoflook) en als cocktailsaus (met ketchup en cognac), en kreeg alleen maar enthousiaste reacties. Als je het zelf wil proberen: hou er rekening mee dat deze mayonaise nog wat steviger wordt als hij een tijdje in de koelkast staat. Voeg dus niet té veel olie toe bij de bereiding, dan zou hij wel eens te dik kunnen worden.

IMG_4225.jpgVoor de bereiding van het stoofvlees baseerde ik me op een recept van EVA, maar ik paste het lichtjes aan volgens de richtlijnen van het klassieke stoofvlees van Jeroen Meus. Ik gebruikte bruine Leffe en vond de smaak ideaal, maar ik weet zeker dat een ander bruin bier ook meer dan oké zou zijn. De Kipstuckjes kocht ik gewoon in de Delhaize, zo leuk dat reguliere supermarkten meer en meer van die fijne producten verkopen. Zelfs als je een vleesliefhebber bent, hoop ik dat je dit recept eens zal proberen. Héérlijk stoofvlees (echt waar, de smaak is fenomenaal), maar dan met met een fractie van de waterverspilling, regenwoudkap, dierenleed en cholesterol van beestjesstoofvlees. Ge-ni-aal!

IMG_4215.jpg


Veggie stoofvlees met rodekoolsla

Aangepast van de bierstoverij van EVA

Ingrediënten (voor 3 personen)

Stoofvlees:

  • 1 el plantaardige boter
  • 1 el sesamolie °°
  • 1 el balsamico-azijn
  • 1 flesje bruin bier, zoals bruine Leffe
  • 2 el mosterd
  • 1 el bruine suiker
  • 4 blaadjes laurier
  • 1 el gedroogde tijm
  • 1/2 tl gemalen kruidnagel
  • 1 tl of 1 blokje groentebouillon
  • zout en versgemalen zwarte peper

Rodekoolsalade:

  • 1/2 rode kool
  • 2 el veganaise
  • sap van 1/2 citroen
  • zout en peper

Bereiding

Snijd de uien in stukjes. Smelt de sojaboter in een stoofpot en stoof de uien aan met een snuif zout. Verwarm de sesamolie in een pan (liefst zonder anti-aanbaklaag) en bak de kipstuckjes op een hoog vuur tot ze bruin en krokant zijn. Voeg ze toe aan de uien.

Breng het bier in de lege pan aan de kook om de aanbaksels los te maken. Giet het bier in de stoofpot. Meng ook de balsamico-azijn, suiker, laurier, tijm, kruidnagel, groentebouillon en al wat peper erdoor. Besmeer de boterham met mosterd en leg hem – met de mosterd naar beneden – op de inhoud van de stoofpot. Laat ongeveer 1 uur stoven op een zacht vuurtje. Zet de eerste 10-15 minuten het deksel schuin om de saus te laten indikken. Check nadien regelmatig of er nog genoeg vocht in de pot zit en er niets aanbakt, voeg indien nodig wat water toe. Proef en kruid bij als nodig (zout? peper? azijn? suiker?)

Rasp voor de rodekoolsalade de rode kool grof, en meng met de overige ingrediënten. Proef en kruid bij als nodig.

Serveer het stoofvlees met rodekoolsalade en gebakken patatjes of frietjes.

° De producten van De Vegetarische Slager worden verkocht bij de Delhaize, maar experimenteer gerust met andere vleesvervangers als je deze niet vindt.
°° Deze olie geeft echt een lekkere smaak aan de stuckjes, maar je kan zeker ook zonnebloemolie of meer plantaardige boter gebruiken.

IMG_4239

Geschatte voedingswaarde per portie stoofvlees (1/3 van het recept): energie 265 kcal, eiwitten 23 g, koolhydraten 16 g, suikers 11 g, vetten 8 g, verzadigde vetten 2 g, vezels 10 g

Geschatte voedingswaarde voor het hele gerecht (1/3 van het stoofvleesrecept, 1/3 van het saladerecept, 125 g gebakken aardappeltjes): energie 518 kcal, eiwitten 27 g, koolhydraten 40 g, suikers 15 g, vetten 22 g, verzadigde vetten 6 g, vezels 16 g

5 thoughts on “Veggie stoofvlees met rodekoolsalade

  1. Kelly 8 december 2015 / 20:49

    Hmm, kipstuckjes als stoof’vlees’, daar heb ik nog nooit aan gedacht! Ik maak het altijd met (zelfgemaakte en dus veel goedkopere) seitan, maar ik probeer het ook eens met kipstuckjes! Ge hebt niet altijd tijd en goesting om seitan te prepareren hé … 🙂

    Like

    • Tine 9 december 2015 / 20:06

      Ik heb inderdaad voor de gemakkelijke weg gekozen… Maar ik heb veel zin om dit recept ook toe te passen op meer basic producten, voelt toch minder als valsspelen 😉

      Like

Geef een reactie

