Our Hungry Planet – Update 3 (de opdrachtjes)

Progress

Zoals je in de afbeelding hierboven kan zien, ben ik intussen halfweg in mijn cursus over de globale voedselcrisis. Dat vraagt om een special edition update, niet? De lesinhoud van deze week was heel specifiek. Niet minder leerrijk, maar wel moeilijk om er enkele interessante punten uit te pikken zoals ik dat deed voor de vorige updates.

Daarom: vandaag een update over mijn opdrachtjes! In meervoud, want intussen heb ik er twee. Over de eerste opdracht, het bijhouden van een food waste diary, vertelde ik je hier al iets. Voor tweede opdracht, the weekly shop, moeten we een lijst maken van de voedingsmiddelen die we kochten in een week, waar we dat deden, het land van afkomst van elk product, en of we iets van zelf kweekten.


Toen ik over de eerste opdracht las, vreesde ik dat het een grote wake-up call zou worden. Ik vind mezelf echt geen grote voedselverspiller, maar toch dacht ik dat een fotocollage van het eten dat ik gedurende enkele weken weggooi me zou doen beseffen dat de situatie erger is dan ik dacht. Dat blijkt gelukkig best mee te vallen. Op de foto’s hierboven zie je wat ik verspilde in 3 weken.
Een beetje uitleg:
– Een restje sojamelk: Ik moet toegeven dat ik het wel vaker moeilijk heb om een liter melk op te krijgen voor die slecht wordt. Ik gebruik melk (plantaardige natuurlijk) vooral in mijn havermout, maar dat eet ik niet elke ochtend en ik gebruik er dus niet zo veel van.
– Een mug cake die smaakte naar rubber: Het gebeurt zelden dat ik iets dat ik maak niet opeet. Ik vind het bijna altijd nog wel eetbaar, al dan niet met wat extra suiker, zout, ketchup, … (for the record: dit gaat niet allemaal over chocoladecake) Maar dit brouwsel was écht niet oké, niet maken dus.
– 1/4 potje hummus met za’atar kruiden: Jammer, want dit was echt lekker! Het potje stond in de koelkast op het werk (voor de namiddaghonger, met crackers), maar de koelkast werd leeggemaakt om ze grondig te kunnen poetsen, en het potje verdween.
– Een overschotje zelfgemaakte hennepzaad zure room: Dit maakte ik als aanvulling op hemelse chorizo taco’s (maken dus!), maar door veel geplande etentjes later die week lukte het me niet om het te verwerken voor het slecht werd.

De volgende 2 weken zal ik verder werken aan dit dagboek, en start ik ook met de tweede opdracht. Het lijkt me leuk om eens een overzicht te zien van wat ik zoal koop in enkele weken, omdat ik helemaal geen maaltijdplanner ben. Wat ik eet hangt af van mijn goesting en van wat er nog in mijn ijskast ligt, en ik loop bijna elke dag wel een winkel binnen. Eigenlijk heb ik dus totaal geen idee van wat ik op een week (laat staan 3 weken) in huis haal. Tot snel!

One thought on “Our Hungry Planet – Update 3 (de opdrachtjes)

Geef een reactie

