Pumpkin bread met walnoten en veenbessen

 

IMG_4165

Eigenlijk was ik van plan om dit weekend een receptje te posten voor veggie stoofvlees. Ik heb de smaak van (traditioneel) stoofvlees altijd geweldig gevonden, en was heel nieuwsgierig of ik die ook met een vleesvervanger zou kunnen bereiken.

Zoals je op de foto’s kan zien is het niet exact stoofvlees geworden. Reden: ik heb deze week nogal veel gekookt voor vrienden en mijn koelkast zit nog vol restjes (o.a. dit, dit en dit). Tussen haakjes: de reden voor die restjes is dat ik steeds reuzenporties had gemaakt, niet dat het niet lekker was; allemaal topreceptjes! In elk geval, qua lunch en diner zou ik niet verhongeren de volgende dagen, maar een lekker ontbijtje miste ik nog. En aangezien ik nog tonnen pompoenpuree in de vriezer heb steken… pumpkin bread it is!

IMG_4157

Pumpkin bread is één van de vele typische elementen op het menu voor het oeramerikaanse thanksgiving feest. Traditioneel is het een niet te zoete cake barstensvol lekker verwarmende kruiden als kaneel en nootmuskaat. Cake, inderdaad, want ook al is de letterlijke vertaling pompoenbrood, dit is echt wel een cake.

Nu, omdat hij niet té zoet is kan hij wel alle tijdstippen van de dag aan! Ik at gisteren 2 stukken als vieruurtje, serveerde hem ’s avonds als dessert, en at vanochtend een stevige plak als ontbijt. Ja hoor, kan allemaal!

IMG_4123

Ik heb niet zo lang geleden ontdekt dat bakken zonder dierlijke ingrediënten heel leuk is. Het allerleukste? Geen rauwe eieren in je beslag, dus je kan er veel te veel van eten zonder een voedselvergiftiging op te doen. Maar ook: je kan zo’n 100 plantaardige cakes bakken met in totaal dezelfde ecologische voetafdruk als één cake met boter en eieren. Ook: er hoeven geen mannelijke kuikentjes voor door de vermaler. En ook: geen cholesterol en veel minder verzadigde vetten, dus een stuk beter voor je levensverwachting. Maar vooral: het smaakt even goed of beter.

IMG_4126

Voor een ideale structuur gaan er enkele ingrediënten in die je misschien nog niet eerder hebt gebruikt in een cake.

Gemalen lijnzaad is hier de ei-vervanger: het poeder neemt heel veel water op zodat je een soort slimy structuur krijgt die er even wansmakelijk uitziet als rauw eiwit, maar ook even ondetecteerbaar is in het eindproduct.

De appelciderazijn lijkt misschien wat misplaatst, maar dit is echt een wonderingrediënt! Het zuur activeert de baksoda, waardoor de cake een lekker luchtige structuur krijgt.

Pompoenpuree is natuurlijk een essentieel ingrediënt in pumpkin bread. In de VS koop je dat gewoon kant-en-klaar in blik, in ons Belgenland vergt het iets meer moeite. Je kan een pompoen roosteren, zoals je hier ziet, maar ik doe het bijna altijd het op de snelle manier (voornamelijk omdat mijn oventje te klein is voor een halve pompoen): blokjes snijden, stomen, blender in. Nadien verdeel ik de pompoenpuree meestal in porties van 1 cup (de typische hoeveelheid in Amerikaanse recepten) en deze gaan de vriezer in tot de eerstvolgende pumpkin bread craving. Gemiddeld 2 dagen later.

IMG_4162


Pumpkin bread met walnoten en veenbessen

Gebaseerd op dit recept van Love and Lemons

Ingrediënten (voor 1 cakevorm, ongeveer 12 plakjes)

  • 210 g bloem °
  • 2 kl bakpoeder
  • 1/2 kl baksoda
  • 1 tl kaneel
  • 1/2 tl nootmuskaat
  • 1/2 tl vanillepoeder °°
  • 1/2 tl zout
  • 250 g pompoenpuree °°°
  • 4 el (60 ml) olijfolie
  • 4 el (60 ml) water
  • 70 g suiker °°°°
  • 1 el appelciderazijn °°°°°
  • 25 g lijnzaad
  • 90 g lauw water
  • 50 g grof gehakte walnoten
  • 25 g gedroogde veenbessen
  • 5-10 g havermout (optioneel)

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180°C.

Maal het lijnzaad fijn in een kleine blender, keukenmachine, hakmolen of koffiemolen.Meng met het lauwe water en laat een paar minuten staan tot het lekker slijmerig wordt.

Zeef de eerste 7 ingrediënten en meng ze in een grote kom.  Meng de volgende 5 ingrediënten in een aparte kom.

Spatel de natte mix onder de droge mix en meng er de walnoten en veenbessen onder. Schep het beslag in een cakevorm bedekt met bakpapier en bestrooi met de havermout. Bak in de oven voor 50-60 minuten, test op gaarheid met een tandenstoker.

Wacht met aansnijden tot de cake volledig is afgekoeld. Bewaar enkele dagen in een goed afgesloten doos, of bewaar de gesneden plakken in de diepvries.

° Ik gebruikte volkorenspeltbloem, maar ik weet bijna zeker dat volkorentarwebloem of witte tarwebloem ook zou werken.
°° Je kan ook vloeibaar vanille-aroma gebruiken, maar voeg het dan bij de andere vochtige ingrediënten i.p.v. de bloem.
°°° Snelle methode: pompoen in blokjes snijden, gaar stomen en pureren in een blender.
°°°° Ik had ongeraffineerde rietsuiker in huis, en de karamel-achtige smaak was heerlijk bij de kruiden. Maar witte suiker kan ook!
°°°°° Vervang dit door witte keukenazijn of citroensap als je wil.

IMG_4171.jpg

Geschatte voedingswaarde per plak (± 60 g): energie 175 kcal, eiwitten 3 g, koolhydraten 20 g, suikers 8 g, vetten 8 g, verzadigde vetten 1 g, vezels 3 g

2 thoughts on “Pumpkin bread met walnoten en veenbessen

Geef een reactie

