Champignon-walnootpaté

IMG_4117

Eén van de eerste receptjes die ik maakte toen ik mijn weg begon te zoeken in de plantaardige keuken, was de pittenpaté van Jonge Sla. Het was mijn eerste kennismaking met diervrij broodbeleg, en volgens mij zelfs met ingrediënten als sojasaus, zonnebloempitten en tofu. Ik weet nog goed hoe ik in de wolken was met het resultaat, en sindsdien heb ik het recept al heel vaak opnieuw gemaakt: voor bij de pistolet op familiefeestjes, als bijgerechtje voor een brunch met vrienden, en pas nog verstopt in heerlijke party-worthy bladerdeeghapjes.

IMG_4113
Veel mensen die vegetarisch beginnen te eten hebben het moeilijk met hun boterham. Wat blijft er nog over als je kipkap, preparé en gerookte hesp schrapt? Juist: kaas, veel kaas. Maar, wat als je als je ook kaas wil beperken? Gek genoeg heb ik nooit problemen gehad met het besmeren van mijn boterham, want ook al was ik daarvoor een verstokte salamivreter, ik schakelde heel snel over naar tahin-komkommer, zongedroogde tomaatjes-spread, avocado-citroensap-peper-zout, rodebietenhummus, veganaise-sla-tomaat, baba-ganoush, olijventapenade, pindakaas-banaan, donkere chocoladestukjes en eigenlijk alles wat er nog in de koelkast rondslingerde. Intussen slingeren er altijd zoveel restjes rond in mijn koelkast dat ik bijna niet meer aan boterhammen toe kom, maar het blijft leuk om een potje van één of andere lekkere spread bij de hand te hebben.

IMG_4092

Deze paté is verrassend makkelijk te maken. Hij moet niet in de oven omdat je de ingrediënten (voornamelijk champignons en walnoten) eerst gaart en nadien mixt. De rijke smaak komt, behalve van de 2 hoofdingrediënten, van zacht gestoofde zoete rode ui, sojasaus, rode wijn en gerookt paprikapoeder. Dat laatste ingrediënt gebruik ik heel graag om de rokerige, volle smaak van vlees in plantaardige gerechtjes te krijgen. Ik kocht mijn potje bij Dille & Kamille, en kan iedereen aanraden om die investering te doen. Tussen de ingrediëntenlijst van mijn recept vind je ook witte bonen. Geen paniek! Je proeft ze echt niet, maar ze zorgen voor smeuïgheid en smeerbaarheid. Ik at de paté deze keer op een lekker stuk donker roggebrood, met een restje uienconfituur en wat gedroogde veenbesjes. Ik denk dat die combinatie ook niet zou misstaan op een toastje bij de aperitief!

Nog één opmerking: mijn excuses voor de povere foto’s bij deze post. Ik wou dit recept echt vandaag delen met jullie, maar het was zo’n donkere dag dat er nauwelijks licht binnenkwam in mijn appartementje. Tijdens het fotograferen merkte ik zelfs opeens dat het sneeuwde!! Ik dacht dat de opwarming van de aarde niet meer te stoppen was, maar kijk, er is nog hoop… (En zeker met een potje van deze paté in de koelkast.)

IMG_4111


 

Champignon-walnootpaté

Geïnspireerd op recepten van David Lebowitz en de Vegan Challenge

Ingrediënten (voor een flinke pot paté, zo’n 25 porties)

  • 1 (rode) ui
  • 2 tenen look
  • 500 g champignons
  • 150 g gepelde walnoten
  • 100 g gekookte witte bonen °
  • 1 el rode wijn
  • 2 el olijfolie
  • 2 el sojasaus
  • 1 el balsamico-azijn
  • 1/2 el gerookt paprikapoeder (optioneel)
  • 2 tl gedroogde tijm
  • 2 tl gedroogde of verse&fijngehakte peterselie
  • zwarte peper en zout

Bereiding

Rooster de walnoten in een droge pan tot ze een heerlijke nootjesgeur afgeven.

Snij de ui in stukjes. Verwarm de olijfolie in een grote pan en laat de ui enkele minuten stoven op een laag vuurtje. Pers de look en laat die even meegaren. Snij de champignons in grote stukken. Zet het vuur wat hoger en voeg ze toe, samen met wat peper, zout en het paprikapoeder.
Laat ongeveer 10 minuten stoven onder regelmatig roeren, tot alles gaar is. Voeg de rode wijn, sojasaus en tijm toe en verwarm alles goed door.. Zet het vuur af, voeg de bonen toe en laat lichtjes afkoelen.

Mix de walnoten fijn in de keukenmachine °°. Voeg het champignonmengsel toe (incl. het vocht uit de pan) en ook de rest van de ingridiënten. Mix, proef, voeg peper/zout toe, mix, proef. Schep in potjes en laat een uurtje afkoelen en opstijven in de koelkast.

Bewaar 5 dagen in de koelkast of veel langer in de diepvries.

° Maak het jezelf gemakkelijk, gebruik er uit blik!
°° Ik heb nog geen blender geprobeerd, maar ik denk dat dat ook moet lukken. Voeg eventueel wat groentebouillon toe om het blenden te helpen.

IMG_4108

Geschatte voedingswaarde per (± een eetlepel, 30 g): energie 55 kcal, eiwitten 2 g, koolhydraten 2 g, suikers 1 g, vetten 4 g, verzadigde vetten 0 g, vezels 1 g

 

3 thoughts on “Champignon-walnootpaté

Geef een reactie

