Our Hungry Planet – Update 1

Afb 3

In mijn blogpost van vorige week beschreef ik dat ik net gestart wat met een MOOC, een Massive Open Online Course,  via het platform Future Learn. De cursus heeft de titel Our Hungry Planet: Agriculture, People and Food Security en gaat over hoe het voedsel dat we produceren, eten en weggooien een invloed heeft op het globale probleem van voedselveiligheid. Het is een thema dat me geweldig boeit, maar ik had altijd de indruk dat het probleem veel te complex was om er als leek inzicht in te krijgen. De aanbieders van de cursus pakken het echter verrassend gestructureerd aan; ik denk dat ik wel eens veel zou kunnen bijleren in de loop van de komende weken.

De lessen van de eerste week heb ik gisteren afgerond (jep, met een paar dagen vertraging omdat ik het hele weekend in Duitsland heb gespendeerd met een hele resem fantastische vrienden). Het thema van week 1 was het globale voedselsysteem: het geheel van activiteiten en processen dat voedsel tot bij de consument brengt, from farm to fork. Dat klinkt heel algemeen en onafgelijnd, en dat is eigenlijk ook gewoon zo: het voedselsysteem is verweven met politieke, sociaal-economische en natuurlijke omgevingen, zeer complex en constant in beweging. Hoe dan ook zijn er enkele specifieke elementen die mijn aandacht trokken en die ik graag wil onthouden en natuurlijk met jullie wil delen.

Afb 1

  1. Het zijn bekende cijfers, maar ze blijven me verbazen: vandaag hebben ongeveer 1 miljard mensen niet elke dag toegang tot voldoende en/of veilig voedsel, maar meer dan 1,4 miljard mensen lijden aan overgewicht.
  2. Lokale/laagtechnologische voedselproductiemethoden en grootschalige/hoogtechnologische methoden hebben allebei voor- en nadelen. De laatste hebben een veel grotere impact op het milieu, maar met enkel lokale productie zou het onmogelijk zijn om de 6 miljard monden op onze planeet te voeden.
  3. Niet alle wetenschappers zijn het erover eens dat de ontwikkeling van landbouw wel een positieve ontwikkeling was voor de mensheid. Er wordt zelfs gesproken over The Worst Mistake in the History of the Human Race. Interessant idee (zeer boeiend artikel ook), maar een irrelevante discussie als je het mij vraagt. Allemaal weer jager-verzamelaar worden is geen optie, het is nu tijd om vooruit te kijken.
  4. Er worden gi-gan-ti-sche hoeveelheden voedsel verspild. Op wereldniveau gaat het over 1,4 miljard ton voedsel per jaar, zo’n 32% van de totale hoeveelheid die voor menselijke consumptie geproduceerd wordt. Een kwart daarvan zou in theorie genoeg zijn om álle hongerige mensen in de wereld te voeden (in de praktijk natuurlijk niet).

In de cursus wordt op dat laatste punt nog wat dieper ingegaan. We hebben de opdracht gekregen om gedurende 6 weken een food waste diary bij te houden: een dagboek waarin we noteren wat voor voedsel we weggooien, hoeveel en waarom. Ik probeer zelf voedselverspilling tot een absoluut minimum te beperken, maar net daarom vind ik het een heel interessante opdracht. Ik heb zo’n voorgevoel dat een overzicht van 6 weken een reality shock zal zijn. Om het een beetje spannender te maken (voor jullie en voor mij), zal ik i.p.v. een geschreven dagboek een fotodagboek bijhouden.

De lessen van week 2 zullen gaan over voedselveiligheid op regionaal niveau, specifiek over Europa, sub-Saharisch Afrika en Azië. Let’s get started!

2 thoughts on “Our Hungry Planet – Update 1

Geef een reactie

