Pittige sobanoedels met edamame

IMG_1691

– Dit recept (+ meer achtergrondinfo) werd voor het eerst gepubliceerd op Tasty Ginger Tales –

Ik reis ongelooflijk graag: korte citytrips, wandelen in de Oostenrijkse Alpen, backpacken door Oost-Europa, … Het zijn mijn mooiste herinneringen, en als ik thuiskom begin ik praktisch onmiddellijk mijn volgende reis te plannen.

Jammer genoeg is constant rondreizen niet echt duurzaam, zowel voor mijn portemonnee als de planeet, dus als tussenoplossing kook ik heel vaak exotische gerechtjes. Vooral de Aziatische keuken inspireert me vaak, en in het bijzonder houd ik van noedels: snel, elke keer anders en geweldig lekker.

IMG_1659


PITTIGE SOBANOEDELS MET EDAMAME

Bereidingstijd: 10 min

Ingrediënten (voor 1 grote portie, of 2 als bijgerecht)

  • 100 g sobanoedels
  • 3 kleine, milde rode pepers ** of een rode paprika
  • 2 pijpajuinen
  • 75 g bevroren edamamebonen (verse sojabonen, vind je in de Aziatische supermarkt)
  • 1 el sesamzaadjes
  • 1 el sesamolie
  • 1 el sojasaus
  • 2 el rijstazijn
  • 1/2 kl sriracha
  • 1 teen look

Werkwijze

Kook de sobanoedels gaar in water met zout of een scheut sojasaus. Doe dit volgens de aanwijzingen op de verpakking, mijn noedels hadden 6 minuten nodig. Kook de edamamebonen de laatste 5 minuten mee (eerst ontdooien hoeft niet). Giet af en spoel goed met koud water.

Snijd intussen de pepers en de pijpajuinen fijn. Meng de sesamolie, sojasaus, rijstazijn, sriracha en geperste look. Rooster de sesamzaadjes kort in een droge koekenpan.

Meng de noedels met de saus en een deel van de pijpajuin en pepers. Proef en voeg eventueel nog wat sojasaus toe voor een zoutere smaak of sriracha voor meer pit. Serveer lauw, met de rest van de pijpajuin, peper en de sesamzaadjes. En eet met stokjes!

** Ik gebruikte rode pepers die ik kocht bij de Aziatische supermarkt, vergelijkbaar met Mexicaanse jalapeño’s: helemaal niet pikant maar wel iets pittiger dan een gewone paprika.

TIP: De noedels zijn ook afgekoeld lekker; verdubbel het recept en je hebt meteen een heerlijke lunch voor de volgende dag.

IMG_1688

Geschatte voedingswaarde (volledige recept): energie 660 kcal, eiwitten 25 g, koolhydraten 88 g, suikers 5 g, vetten 24 g, verzadigde vetten 3 g, vezels 6 g

One thought on “Pittige sobanoedels met edamame

Geef een reactie

